استرس‌های چهارشنبه سوری منجر به سکته قلبی می‌شود

سلامت نیوز : یک بازرس انجمن تخصصی طب اورژانس با بیان اینکه استرس‌های ناشی از چهارشنبه سوری منجر به سکته در بیماران قلبی می‌شود، گفت: استرس‌های چهارشنبه سوری باعث افزایش ناگهانی فشار خون و خونریزی‌های مغزی می‌شود.

دکتر کیوان الچیان در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه افزایش زخم‌های اثنی عشر از دیگر عوارض استرس‌های ناشی از چهارشنبه سوری است، گفت: امواج مواد منفجره می‌تواند صدمات برگشت ناپذیر، وزوز گوش و پارگی پرده گوش را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه از بین رفتن قرنیه اولین عارضه‌ای است که برای چشم اتفاق می‌افتد، ادامه داد: انفجار مواد آتش زا باعث کوری چشم، از بین رفتن مژه‌ها و وجود جسم خارجی در چشم می‌شود.

این متخصص داخلی با اشاره به اینکه سقط جنین و زایمان زودرس از دیگر حوادث چهارشنبه سوری است، گفت: استفاده از مواد روان گردان در این شب شادی آفرین نیست بلکه باعث فعالیت‌های انتحاری می‌شود که به فرد و اطرافیان آسیب می رساند.

الچیان با بیان اینکه عوامل آتش زا باعث سوختگی‌های پوستی در نواحی صورت، دست‌ها و اندام‌ها به درجات یک تا چهار می‌شود، اظهار داشت: عوارض روحی روانی بعد از چهارشنبه سوری تا مدت‌ها در این افراد باقی می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد در شب چهارشنبه سوری دچار شوک‌های عصبی ناشی از انفجارهای ناگهانی می‌شوند، گفت: افراد هر چه به صحنه حادثه نزدیک‌تر باشند، شدت آسیب و ضایعات احتمالی بیشتر می‌شود.

از خارج کردن اجسام از اعضای آسیب دیده به شدت پرهیز شود

این متخصص داخلی با تاکید بر اینکه از پاک کردن مواد شیمیایی و خارج کردن اجسام از درون جوارح آسیب دیده باید خودداری کرد، گفت: در سوختگی‌هایی که همراه با مواد شیمیایی است شستن آنها با آب کمک کننده است.

الچیان در ادامه گفت: اطرافیان بعد از حادثه سعی در جا به جا کردن افراد آسیب دیده نکنند، کمک‌های غیرتخصصی به افراد آسیب دیده عارضه را تشدید می‌کند.

این بازرس انجمن تخصصی طب اورژانس با بیان اینکه افراد باید از مواد آتش زایی که نیروی انتظامی مجاز دانسته استفاده کنند، گفت: در روز چهارشنبه سوری دسترسی آتش نشان‌ها به مناطق حادثه خیز سخت‌تر می‌شود، افراد خیابان‌ها را مسدود نکنند تا امداد رسانی سریعتر انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha