سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 107952

نوروز پیام آور صلح برای همه

سلامت نیوز : مدیر کل سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در پیامی به مناسبت روز جهانی نوروز، 21 مارس 2014 برابر با 1 فروردین 1393 گفت نوروز پیام آور احترام، درک متقابل و صلح برای همه مردان و زنان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد ؛ متن کامل پیام خانم ایرینا بوکوا به شرح زیر است:

نوروز که هرساله توسط میلیون ها انسان از غرب آسیا تا مرکز و جنوب آن، بالکان و دیگر مناطق دنیا جشن گرفته می شود پیام آور احترام، درک متقابل و صلح برای همه مردان و زنان است.

نوروز که در سال 2009 در "فهرست نمونه میراث فرهنگی ناملموس بشریت" ثبت شده، لحظه بزرگداشت سنت هایی است که همچنان پابرجا هستند و به واقعیت معنا می بخشند و با ساختن پل هایی جدید از گفتگو و با بهره گیری از تنوع فرهنگی بشری واقعیت را به      گونه ای شکل می هد که به نفع همه انسان ها باشد.

نوروز به ما یادآوری می کند که فرهنگ و میراث به عنوان اهرمی قدرتمند برای توانمندسازی و نیروی محرکه توسعه پایدار بوده که سرچشمه دانش و خلاقیت نیز می گردد. در دورانی که همه جوامع به دنبال منابع جدید پویایی هستند، میراث فرهنگی منابع منحصر به فردی را برای دستیابی به راه حل های هدفمند و فراگیر جهت رودررویی با چالش های جدید و قدیمی معرفی می کند. این است پیام یونسکو در شرایطی که کشورها برای رسیدن به آرمان های توسعۀ هزاره تا سال 2015 شتابان تلاش می کنند و جامعه بین الملل در حال شکل دادن به دستورکار جهانی جدیدی برای توسعه پایدار است.

نوروز به عنوان سنتی کهن که دربرگیرندۀ عناصر فرهنگی و طبیعی قدرتمندی است، هنگامۀ شادمانی با خانواده، دوستان و اجتماع است. نوروز همچنین جشن آشتی با آغازی نو و هماهنگی با طبیعت است. این پیامی است که در زمانه ما وقتی که جوامع بسیاری با تغییرات پیچیده  و سیاره ما با فشارهای زیادی روبرواست، در سرتاسر جهان طنین انداز می شود.

در این نوروز، بیایید با هم در سایه روحیۀ دوستی ،احترام و درک متقابل گام برداریم. این بعنوان قدرتمندترین پایه ای است برای پرداختن به چالش های جهانی و برانگیختن همبستگی و درک متقابل میان همه انسان ها.

نوروز بر همگان مبارک!!!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha