عکس / برای سفر چشمه های آب گرم قزوین را از یاد نبرید

سلامت نیوز : استان قزوین متشكل از سه منطقه متمایز و مشخص كوهستانی ، كوهپایه ای و دشتی است و مناطق كوهستانی به صورت كمربند ناپیوسته ای ، نواحی شمالی، جنوبی و غربی آن را تحت پوشش خود قرار داده است . مناطق كوهستانی این استان آب مورد نیاز اراضی دشتی را تأمین می كند .

این استان دارای آب و هوای متنوعی در طیف بیابانی ، نیمه بیابانی ، سرد و معتدل كوهستانی و گرم و نیمه مرطوب است . در مجموع استان قزوین ، منطقه ای با تنوع آب و هوایی بسیاراست و همین مهم از جمله عوامل جذب گردشگران در این ناحیه محسوب می شود.

جاذبه های گردشگری قزوین: چشمه آبگرم ارشیا 

 چشمه آبگرم عرشیا

استان قزوین نیز از داشتن آب‌های گرم و معدنی بی بهره نیست و می‌توان به چشمه‌های آب معدنی عرشیا در شهر آبگرم استان اشاره کرد که قابلیت‌های درمانی بسیاری دارد. یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی و منحصر به فرد و بسیار جذاب برای هر گردشگر وجود غارهای طبیعی در کشور است. در دل کوه‌های البرز در استان قزوین غارهای زیادی موجود است که مهم ترین آن‌ها عبارتند از سلطان باغ، آق بابا، چهل دختر، ملک شاه، غارپلنگ، اکتین کش، غارولی در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی گشنه رود از توابع الموت، غار قلعه کرد در ۲۰ کیلومتری برج‌های دوگانه خرقان دهستان حصار از توابع شهر آبگرم و غار یخی انگول در ۳ کیلومتری شمال روستای دینک از توابع بخش کوهین. 

منطقه ییلاقی پیچ بن 

منطقه ییلاقی پیچ بن

این منطقه نسبتا مرتفع با ارتفاع حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متر، در شمال شرقی الموت و در جاده معروف «سه هزار» قرار دارد و یکی از زیبا ترین مسیرهای راه پیمایی قزوین به شمال ایران است. چمنزارهای زیبای این منطقه ییلاقی خوش آب و هوا، به گردنه مشهور «سلج انبار» با ارتفاع تقریبی ۳ هزار متر می‌رسد که بخشی از رشته کوه البرز غربی است و مرز طبیعی استان‌های قزوین و مازندران محسوب می‌شود. 

امامزاده علی شکرناب (ع)

امامزاده علی شکرناب (ع)

آرامگاه علی ابن عون در روستای شکرناب از توابع آبیک قرار دارد، بنای بقعه هشت ضلعی و طول تقریبی هر ضلع ۷.۸۰ متر است، داخل حرم نیز به شکل هشت ضلعی است و روی هر ضلع آن طاق نمایی دیده می‌شود.گنبد رک ترک‌دار آجری بر روی مرقد امامزاده قرار گرفته است.ورودی حرم در شمال بقعه قرار دارد، و در کتیبه بالای در ورودی، سال ساخت بنای اصلی حرم (۸۸۴ ﮬ ـ ق) و نام سازنده آن درویش نورالدین به چشم می‌‌خورد.

آب انبارحاج کاظم

آب انبارحاج کاظم

آب‌انبار حاج کاظم یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین آب‌انبارهای شهر قزوین است که در انتهای خیابان تبریز این شهر واقع شده است. این بنا متعلق به سال ۱۲۵۶ هجری قمری است و توسط حاج کاظم کوزه‌گر و حاج اسماعیل قزوینی ساخته شده است. 

پارک جنگلی پاراجین

پارک جنگلی پاراچین

پارک جنگلی باراجین، یکی از نقاط خوش آب و هوای شهر قزوین است که در ۲ کیلومتری شمال این شهر واقع شده و از تفرجگاه‌های قدیمی ساکنان شهر قزوین محسوب می‌شود. این بوستان بزرگ‌ترین پارک جنگلی کشور است که در حال حاضر محدوده‌ای به وسعت ۱۵۰۰ هکتار از آن توسط شهرداری قزوین آماده‌سازی شده و بخش‌هایی از آن در دست احداث است.دسترسی آسان، هوای روح‌افزای کوهپایه‌ای و کوهستانی، اِشراف بر شهر قزوین و جاده رودبارشهرستان، از ویژگی‌های قابل توجه بوستان باراجین به شمار می‌رود.

چشمه یله گنبد

چشمه یله گنبد

یله گنبد دهی است از دهستان قاقازان بخش ضیا آباد شهرستان قزوین كه در شمال غربی قزوین واقع شده است. در شمال ده مذكور به فاصله 15 كیلومتری آن با راهی سخت و كوهستانی چشمه ای است به نام آبگرم یله گنبد. این چشمه در كف دره ای كه از آن رودخانه كوچكی عبور می كند و به شاهرود می ریزد از زمین خارج می شود.   
آب چشمه معدنی یله گنبد از دسته آبهای معدنی بیكربناته كلسیك آهن و گازدار خیلی گرم می باشد. استحكام در این آب به سبب وجود گاز كربنیك و گرمای آن تسكین دهنده و ضد درد می باشد. می توان از این آب در درمان بیماریهای عصبی-مفصلی، رماتیسم و عصبی استفاده نمود. آشامیدن آن نیز در كار دستگاه گوارش، كبد و مجاری صفرا و بیماریهای معده و روده ای و نیز بیماریهای تغذیه ای موثر می باشد.

بقعه متبرک شاهزاده حسین

بقعه متبرک شاهزاده حسین

شاهزاده حسین فرزند امام رضا (ع) متوفی به سال 201 ه. ق. یکی از زیارتگاه های مهم قزوین است که از قرن سوم همواره مورد توجه مردم واقع شده است. بنای باشکوه این امام زاده در حمله مغول و کشمکش های دوره صفوی آسیب کلی دید که بازسازی گردید.

کلیسای ارامنه  

کلیسای ارامنه

ساختمان کلیسای فعلی ارامنه که "هرپسیمه مقدس" خوانده می شود در پی گسترش حضور آنان در قزوین و کوچک بودن کلیسای قبلی در سال 1315 خورشیدی با همت "کشیش هارپتون درمیسروپیان" در زمینه موقوقه ای توسط "هوانس پارسقیان" ساخته شده و دارای نمازخانه، سالن اجتماعات و یک مدرسه است. این کلیسا در خیابان طالقانی قرار دارد و در دیگر آن بر خیابان خیام باز می شود.

مقبره حمدالله مستوفی (نویسنده و تاریخنگار قرن هشتم)  

مقبره حمدالله مستوفی

حمدالله مستوفی نویسنده و تاریخنگار معروف سده هشتم هجری قمری و مولف تاریخ گزیده، نزهته القلوب و ظفرنامه می باشد. حمدالله مستوفی متولد به سال 680 و متوفی به سال 750 هجری قمری است. این مقبره در محله ملک آباد قزوین، در سردابی واقع شده که بر روی آن بنایی به شکل مربع ساخته اند که پیش از گنبد به هشت ضلعی مبدل شده و دور تا دور آن مقرنس کاری است.

پیغمبریه (چهار انبیا، چهار پیغمبر)  

پیغمبریه (چهار انبیا، چهار پیغمبر)

در قسمت غربی باغ چهلستون بقعه ای وجود دارد که آنجا را آرامگاه چهار تن از پیامبران بنی اسرائیل به نام های "سلام"، "سلوم"، "سهولی" و "القیا" می دانند و در میان مردم یه چهار انبیا و چهار پیغمبر شهرت دارد. گفته می شود آنان پیامبرانی هستند که مژده میلاد مسیح را از اورشلیم به سوی شرق می آورده اند. از اسناد موقوفات صفویه بر می آید که این مکان در پایان قرن یازدهیم هجری قمری زیارتگاهی مورد احترام بوده است

کاخ موزه چهلستون (کلاه فرنگی)  

کاخ موزه چهلستون (کلاه فرنگی)

یکی از آثار مهم دوره صفوی در قزوین عمارت چهلستون یا کلاه فرنگی است که در وسط باغ بزرگی قرار دارد و تنها کوشک باقی مانده از مجموعه کاخ های سلطنتی روزگار شاه طهماسب است. این بنا ساختمانی هشت گوش به مساحت تقریبی 500 متر مربع است که بر اساس نقشه ی معماری ترک در دو طبق ساخته شده و دارای تالارها و اتاق های کوچکی در هر طبقه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha