سلامت نیوز : دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه ۸۰ درصد کشفیات تریاک دنیا توسط ایران انجام می‌شود؛ در مورد اعتیاد دانش آموزان گفت: اگر تعداد آن‌ها را آموزش و پرورش به ما بدهد برای درمان آن‌ها اقدام می‌کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ "عبدالرضا رحمانی فضلی" وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری امروز خود در مورد میزان کشفیات مواد مخدر در سال گذشته گفت: ما در موقعیت جغرافیایی هستیم که با افغانستان، اولین تولید کننده تریاک در دنیا، مرز مشترک داریم و در مسیر ترانزیت قرار گرفته‌ایم و ۸۰ درصد کشفیات تریاک دنیا توسط ایران انجام می‌شود.

وی افزود: امسال۵۰۰ تن کشف مواد مخدر داشته‌ایم که نسبت به سال گذشته ۱۹درصد افزایش داشته است. همین مقدار در داخل کشور نیز توزیع می‌شود که برای سال آینده امیدواریم به صفر برسد. این حق کشور ماست که اولویت را به داخل بدهیم و در دیگر مسیر‌ها باید همکاریهای بین المللی افزایش پیدا کند.

رحمانی فضلی در مورد اجلاس اخیر بین المللی مواد مخدر گفت: در این اجلاس جریانی توسط کشورهای اروپایی و امریکای جنوبی برای بحث لغو اعدام برای مواد مخدر و قانونی کردن مصرف برخی از مواد وجود داشت که نپذیرفتیم این امر در بیانیه سیاسی وارد شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: این احکام بر اساس حکم قضایی صورت می‌گیرد زیرا بسیاری از قاچاقچیان علاوه بر حمل مواد، مسلح نیز هستند و جرائمی مانند تجاوز به عنف، قتل، درگیری مسلحانه، پولشویی و خروج غیر قانونی را نیز در پرونده خود دارند: جلسه سه جانبه‌ای نیز با افغانستان و پاکستان در زمینه همکاری‌های بیشتر داشته‌ام و دعوت کرده‌ایم که سال آینده ایران میزبان این اجلاس باشد.

وزیر کشور ادامه داد: در حوزه تجهیزات مبارزه با مواد مخدر با مشکلات تحریم روبه رو هستیم و تاکنون کمکی از خارج از کشور نداشته‌ایم. برخی از تجهیزات مانند ایکس ری و فیبر نوری را در داخل تولید کرده‌ایم که مورد استفاده قرار گرفته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس آمار یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر تا ۲ میلیون مصرف کننده مواد مخدر در کشور داریم، در حوزه آمارگیری از اطلاعات چند دستگاه با تغییرات ۵ تا ۱۰ درصدی استفاده می‌کنیم.

رحمانی فضلی درباره کاهش سن اعتیاد نیز گفت: اوایل سال آینده محدوده سنی اعتیاد را اعلام خواهیم کرد هر چند که در حال حاضر آماری نداریم اما روند اعتیاد نشان می‌دهد که سن ابتلا کاهش یافته و حتی به مدارس نیز کشیده شده است البته این نباید به معنای نگرانی برای خانواده‌ها باشد.

وی در مورد مسئله دانش آموزان معتاد گفت: اگر آموزش و پرورش آمار آن‌ها را اعلام کند برای درمان آن‌ها تامین اعتبار می‌کنیم و نیازی به اخراج آن‌ها نیست. همچنین برای کمپ‌های اعتیاد کمبود جا نداریم و با قرار دادی که هفته اخیر با بخش خصوصی بسته‌ایم ۱۵۰۰ نفر را برای درمان به بخش خصوصی منتقل کنیم.

رحمانی فضلی گفت: در یازده ماه گذشته ۳۷۵ مرکز تولید مواد مخدر در کشور منهدم شده است بالای ۲۰ تن پیش‌ساز کشف شده نسبت به سال قبل ۲۰۰ درصد رشد داشته است. همچنین برای معتادان بهبود یافته بودجه‌ای اختصاص داده شده تا محصولاتی را که ارائه می‌کنند تماما توسط کمیته امداد خریداری شود. بهزیستی و خیریه‌ها و سازمان فنی و حرفه‌ای نیز در این زمینه خدماتی را انجام می‌دهند.

به گفته وزیر کشور، در حال حاضر ۴۵. ۶ درصد زندانیان مرتبط با جرم مواد مخدر هستند و توقیف اموال غیرمنقول قاچاقچیان نیز ۱۳. ۸۹ درصد افزایش یافته که باید این آمار افزایش چشمگیری داشته باشد.

وی افزود: در مورد کودکان معتاد آماری نداریم و اگر NGO‌ها و انجمن‌ها برنامه‌ای در این زمینه دارند استقبال کرده و تامین اعتبار می‌کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha