شنبه ۲ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 108

به گزارش سلامت نیوز: شاید میكروب‌ها باعث چاقی می‌شوند. محققان رابطه نیرومندی بین چاقی و میزان بعضی انواع باكتری در روده یافته‌اند.

باکتری‌ها  عامل چاقی انسان‌ها‌

به نقل از  آسوشیتدپرس از واشنگتن، این امر می‌تواند به معنای آن باشد كه روزی روش‌های تازه‌ای برای درمان چاقی – غیر از رژیم غذایی و ورزش – پیدا شود.
براساس نتایج دو بررسی كه در نشریه نیچر (طبیعت) چاپ شده در روده موش‌های چاق و افراد چاق مقدار زیادی از یك نوع باكتری وجود داشت.
جفری گوردون، مدیر مركز علوم ژنوم دانشگاه واشنگتن و از دست‌اندركاران اصلی این تحقیق گفت به نظر می‌رسد یك عامل میكروبی در چاقی موثر است.
گوردون و همكارانش متوجه شدند انسان‌ها و موش‌های چاق درصد كمتری از خانواده باكتری‌های موسوم به «باكتر ویدیت» و درصد بیشتری از نوع باكتری موسوم به «فرمی كیوت» دارند.
محققان مطمئن نیستند آیا «فرمی كیوت»‌های بیشتر باعث چاقی می‌شوند یا بدن كسانی كه چاق هستند مقدار بیشتری از این نوع باكتری تولید می‌كند.
اما مدارك فزاینده از وجود این ارتباط روش بالقوه جدیدی برای مبارزه با چاقی در اختیار دانشمندان می‌گذارند، روش‌هایی كه حصول به آنها شاید چندان نزدیك نباشد: تغییر باكتری‌ها در روده و معده.
این روش ممكن است به راهی برای مبارزه با سوءتغذیه در دنیای در حال توسعه نیز منجر شود.
نیكهیل دوراندار، استاد بیماری‌های عفونی و چاقی در مركز تحقیقات پزشكی زیستی پنینگتن دانشگاه ایالتی لوییزیانا گفت: ما در حال دستیابی به مدارك بیشتری هستیم تا نشان دهیم چاقی چیزی نیست كه تاكنون تصور می‌كردیم.
«علت چاقی فقط این نیست كه افراد چاق خیلی می‌خورند و تنبل هستند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha