چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۴
کد خبر: 108015

سفر و آداب آن

سلامت نیوز : هر سال با شروع تعطیلات نوروزی شمار قابل‌توجهی از هموطنان عزیزمان به سفر می‌روند و از فرصت تعطیلات برای گشت‌وگذار در ایران و بازدید از جاذبه‌های فراوان آن بهره‌مند می‌شوند. سفر در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما جایگاه و اعتبار ویژه‌ای دارد. هم در آموزه‌های دینی و هم در آداب و رسوم پیشینیان و هم در بسیاری از آثار فاخر نامداران این مرز پر گهر، مقوله سفر از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. آیه شریفه «قل سیروا فی الارض فانظروا...» و آیات مشابه آن در قرآن‌کریم ما را به گشتن در این عالم و تامل و تفکر در باب آفرینش دعوت می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ «دعای سفر» از دعاهای معتبر و وارده از بزرگان و اولیای الهی است. آب‌ریختن پشت سر مسافر از رسوم کهنه ایرانیان است. توصیه به تهیه سوغات سفر از آموزه‌های اخلاقی ماست. اینها همه شاهدی است بر مدعای اهمیت سفر. علاوه بر این سفرنامه‌هایی که از بسیاری از بزرگان و مفاخر و گذشتگان بر جای مانده، خود به آثار ماندگار و پرطرفدار ادب و هنر این سرزمین تبدیل شده است. سفرنامه ناصرخسرو، سفرنامه حاج‌سیاح، سفرنامه حاجی‌بابای اصفهانی و... تنها گوشه‌ای از آثار فراوان گذشتگان در باب سفر و گشت‌وگذار است. اما همان‌طور که زندگی شهرنشینی و صنعتی‌شدن جهان، همراه با مزایا و امکاناتی که به همراه آورد، آسیب‌هایی را هم بر زندگی بشر وارد کرد، مقوله سفر و لذت‌بردن از فرصت سفر را هم دستخوش مشکلات و آسیب‌هایی کرد.

به همین دلیل در سال‌های اخیر در کنار موهبت سفر و ظرفیت‌ها و امکان‌هایی که سفر در اختیار ما می‌گذارد، آسیب‌ها و مشکلاتی هم در این مسیر نمایان و موجب شده تا طعم شیرین سفرگاه با دشواری‌هایی هم همراه شود. بر این اساس و با توجه به حجم گسترده سفر هموطنانمان در موسم بهار، دولت یازدهم با تشکیل «ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور» تصمیم گرفت تا با عزم دستگاه‌های اجرایی سعی در رفع مشکلات و مصائب ناشی از حجم فزاینده سفرها داشته باشد و تلاش کند تا با تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط با امر سفر مشکلات سفر را به حداقل برساند. اما در راستای رسیدن به این مهم دغدغه‌ها و مسایلی وجود دارد. مهم‌ترین دغدغه آن است که با وجود تمام تلاش‌هایی که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی دولت‌های مختلف صورت گرفته، زیرساخت‌ها و امکانات شهرها و مراکز گردشگری هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله دارند و ظرفیت‌ها و امکانات موجود به هیچ‌وجه متناسب با حجم درخواست‌ها و مراجعات هم‌میهنان عزیزمان برای سفر و گشت‌وگذار مطلوب در کشور نیست.

در برخی از مقاصد گردشگری با حجم انبوهی از مسافران روبه‌روییم که گاهی برای سازماندهی و ارایه خدمات به عزیزانمان ناگزیر از تشکیل ستادهای وضعیت ویژه در آن مناطق هستیم. بنابراین مناسب است که هم‌میهنان عزیزمان پیش از انتخاب مقصد سفر، از ظرفیت‌ها و امکانات موجود هر منطقه مطلع شوند. خوشبختانه با تلاش همکاران ما در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی این اطلاعات به روز شده است و در دسترس عمومی قرار دارد. یکی دیگر از دغدغه‌هایی که در زمینه سفر وجود دارد، «فرهنگ سفر» و نگاه اخلاقی و همراه با کرامت انسانی به مقوله سفر است.

براساس آموزه‌های دینی و اخلاقی ما، سفر آداب و آیینی دارد که در صورت رعایت و به‌کار‌گیری آنها سفر مطلوب‌تری برای ما رقم خواهد خورد. سفر و لذت‌بردن از فرصت تعطیلات به هیچ‌وجه نباید مخل آسایش و تضییع حقوق شهروندی سایر هموطنانمان شود. دور از اخلاق و انصاف است که به خاطر رفاه و آسایش خودمان، رفاه و آسایش دیگران را بر هم بزنیم. به همین دلیل در طول سفر باید همواره این اصل را مدنظر قرار دهیم که «آنچه را بر خود نمی‌پسندیم بر دیگران روا نداریم.» در این صورت هم به حقوق دیگران احترام گذاشته‌ایم و هم از لحظات سفر لذت خواهیم برد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha