پژوهشگران دانشگاه دی مونتریل و بیمارستانی استی جاستین در تازه ترین مطالعات خود نشان داده اند که مادران باردار می توانند با اطمینان از داروهای ضد افسردگی که برای آنها تجویز می شود در طول 3 ماه نخست بارداری استفاده کنند و این داروها آسیبی به جنین نمی رسانند.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این توصیه در پی مطالعات دکتر آنیک برارد و گروه تحقیقاتی وی اعلام شده که طی این بررسی ها دریافته اند: مصرف داروهای ضد افسردگی تاثیری روی رشد جنین در دوران بارداری ندارد.


دکتر برارد در این باره خاطرنشان کرد: این نخستین پژوهش برای بررسی تاثیر مصرف داروهای ضد افسردگی در طول 3 ماهه نخست بارداری در مادران مبتلا به اختلالات روانپریشی است.


وی افزود: ما با بررسی نارسایی ها و نواقص مربوط به تولد در این گروه از مادران دریافتیم که بین زنانی که داروهای ضد افسردگی مصرف می کنند و آنهایی که در 3 ماه نخست بارداری از این دسته داروها استفاده نمی کنند، تفاوتی وجود ندارد.

برای انجام این تحقیقات پژوهشگران از اطلاعات حاصل از مرکز ثبت بارداری کبک استفاده کرده اند. این مرکز از سوی گروه تحقیقاتی فوق برای تجزیه و تحلیل مطالعات ثبت شده از 2 هزار و 329 زنی که تازه باردار شده اند، تاسیس شده است. این زنان همچنین حداقل به یک نوع اختلال روانپریشی مبتلا بوده و با داروهای ضد افسردگی برای مدت حداقل 30 روز قبل از بارداری تحت درمان قرار گرفتند.

در این اطلاعات ثبت شده هم چنین زنانی بودند که زایمان طبیعی و یا زایمان زودتر از موعد داشته اند. در عین حال نواقص مادرزادی در این نوزادان از نواقص چهره گرفته تا نارسایی های قلبی مشاهده شده بود.


برارد با تشریح نتایج مطالعات خود خاطرنشان کرد: طول دوره مصرف داروهای ضد افسردگی در سه ماهه اول دوران بارداری ربطی به افزایش خطر بروز نواقص و نارسایی های مادرزادی در این نوزادان نداشت.

وی در ادامه گفت: ما امیدواریم که این یافته ها به متخصصان کلینیک ها و هم چنین زنانی که تصمیم دارند به روش درمان دارویی با داروهای ضد افسردگی در طول دوران حاملگی ادامه دهند کمک کند.

نتایج این مطالعات در چاپ ماه مه امسال مجله انگلیسی «روانپریشی» منتشر شده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha