چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۲
کد خبر: 108021

500 شهر كشور دچار بحران ‌کم‌آبی

سلامت نیوز :  هشدارها در مورد كم‌آبی و به عبارت درست‌تر نزدیك شدن به بحران آبی در كشور هر روز جدی‌تر می‌شود. هنوز یك ماه از هشدار وزیر نیرو از رسیدن به مرحله بحران آبی نگذشته كه خبرهای دیگری از سوی مقامات دولتی و فعالان محیط‌زیست و كارشناسان به گوش می‌رسد. در تازه‌ترین هشدار روز گذشته ایرنا از قول معاون بهره‌برداری شركت آب و فاضلاب كشور نوشت: به دلیل تداوم خشكسالی، 500شهر در كشور دچار تنش آبی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ حمیدرضا تشیعی گفته: علاوه بر این تنش، هم‌‌اكنون چهار شهر نیز دچار كم‌آبی شدید است و مشكل اساسی تامین آب دارد كه آب شرب این شهرها جیره‌بندی می‌شود.وی ادامه داد: تنش آبی شهرها به دلیل نبود تعادل میان تولید و مصرف ایجاد می‌شود و انتظار می‌رود مردم در زمینه مصرف آب صرفه‌جویی پیشه كنند.تشیعی گفت: شركت آب و فاضلاب اقداماتی مانند حفر چاه‌های جدید، تجهیز و بهسازی چاه‌های موجود، مدیریت مصرف و اصلاح شبكه‌های توزیع و مدیریت فشار شبكه را در دست اجرا دارد تا در تابستان سال آتی مشكل كم‌آبی در كشور شدت پیدا نكند. وی گفت: كلانشهرهای تهران، مشهد، اصفهان، اراك، همدان و كرمان نیز در معرض تنش آبی قرار دارد كه باید مدیریت مصرف در این شهرها به‌طور جدی مد نظر قرار گیرد تا تولید و مصرف آب در آنها به تعادل برسد.

كاهش بارندگی در كل كشور نسبت به سال گذشته

این هشدار معاون بهره‌برداری شركت آب و فاضلاب كشور در حالی است كه شواهد حاكی از كاهش بارندگی در كشور نسبت به سال گذشته است. در همین زمینه رئیس مركز ملی هشدار و پایش خشكسالی سازمان هواشناسی گفته: میزان بارندگی‌ها، 35.6 درصد نسبت به سال گذشته و 28.2 درصد نسبت به میانگین بلندمدت كاهش داشته است.شاهرخ فاتح افزود: میزان بارندگی در كل كشور از ابتدای مهرماه سال 92 تا امروز 23 بهمن ماه معادل 117.6 میلی‌متر بوده كه این میزان نسبت به سال گذشته كه برابر 131.8 میلی‌متر بوده است 10.8 درصد كاهش و نسبت به میانگین بلند مدت در این دوره كه برابر 127.3 میلی‌متر بوده است 7.6 درصد كاهش نشان می‌دهد. علیرضا دائمی معاون وزیر نیرو هم با اشاره به اینكه كشور ما و اساسا خاورمیانه در كمربند خشك جهان قرار گرفته‌اند، گفت: 10 سال پی‌در پی خشكسالی داشتیم و میزان بارش‌های ما به 75 درصد بارش‌های نرمال كاهش پیدا كرد كه نشان‌دهنده تغییر اقلیمی است كه از شمال آفریقا آغاز شده است.سرپرست امور آب و آبفای وزارت نیرو گفت: ایران به سمتی می‌رود كه به زودی جزو كشورهایی خواهد بود كه با بحران و كمبود آب مواجه می‌شود. به عنوان مثال در سال 1960 به ازای هر نفر شش هزار متر مكعب آب و در سال 1990 دو هزار متر مكعب آب در اختیار بود و پیش‌بینی می‌شود در سال 2025 میلادی حدود هزار متر مكعب آب به ازای هر نفر در اختیار قرار گیرد. بنابراین سال به سال شرایط ما سخت‌تر می‌شود.

پایان آب‌های زیرزمینی تهران در 10 سال آینده

اسماعیل كهرم فعال محیط‌زیست هم با تاكید بر لزوم برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری از آب خصوصا در حوزه كشاورزی می‌گوید: بیشتر آب در ایران در بخش كشاورزی مصرف می‌شود كه به دلیل استفاده از روش‌های سنتی بخش زیادی از آن هدر می‌رود.اسماعیل كهرم در باره مشكل آب می‌گوید:‌ در 10 سال آینده دیگر سفره آب زیرزمینی برای تامین آب شرب مردم پایتخت وجود نخواهد داشت؛ بنابراین باید از حالا به فكر سال‌های آینده و به فكر جبران كمبود آب باشیم.به گفته كهرم مشكل كم‌آبی در كشور ما به یكی از بحران‌های محیط‌زیستی تبدیل شده است؛ اما نحوه مدیریت درست و برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند از بروز هر بحرانی پیشگیری كند؛ اگرچه مسئولان راه‌هایی برای پیشگیری از بحرانی شدن وضعیت آب پیشنهاد می‌كنند، به كار بردن آنها بدون داشتن برنامه درست امكان‌پذیر نیست.این فعال محیط‌زیست با بیان اینكه وضعیت آب و هوای ایران 12 هزار سال ثابت مانده ا

وی با تاكید بر اینكه نبود مدیریت صحیح مشكل زیادی در كم‌آبی ایجاد كرده است، می‌افزاید: 93 درصد از آب‌های ایران در قسمت كشاورزی، 4-5 درصد صنعت و 2 درصد آن نیز در حوزه آشامیدنی صرف می‌شود؛ بنابراین صرفه‌جویی فقط در قسمت آب شرب تصفیه شده كارساز است و در بخش‌های دیگر هیچ تاثیری ندارد.به گفته كهرم درصد قابل‌توجهی از منابع آبی در بخش كشاورزی مصرف می‌شود، بنابراین باید آبیاری گیاهان به‌گونه‌ای باشد كه با كمترین میزان آب، بهترین بهره‌مندی را داشته باشد. به عقیده او در بخش كشاورزی باید روش‌های سنتی آبیاری را كنار گذاشت؛ زیرا اكنون از روش‌های قطره‌ای و بارانی برای آبیاری استفاده می‌شود كه این روش از تبخیر آب و پایین رفتن آن از ریشه گیاه جلوگیری می‌كند.كهرم تاكید می‌كند كه اگر این روش در زمین‌های كشاورزی اطراف دریاچه ارومیه به كار می‌رفت اكنون شاهد خشك شدن آن نبودیم.وی در پایان تاكید می‌كند: باید به جای استفاده از آب‌های زیرزمینی برای درست مصرف كردن آب فكر كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha