چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 108035

برای شنیدن آواز پرندگان به اراک بروید

سلامت نیوز :آب و هوای پاک و لطیف و چشمه جوشان با آب بسیار خنک و گوارایش خاصیت درمانی و تقدیس آن (به گفته اهالی و مراجعه کنندگان) باعث جذب عده‌ای از علاقمند به طبیعت شده که اکثراً پس از استفاده از آب...شهر اراک پایتخت استان مرکزی یا همان سلطان‌آباد قدیم اگرچه به عنوان شهری صنعتی در کشور شناخته شده است، اما بی بهره از طبیعت و جاذبه‌های طبیعی نیست؛ جاذبه‌ها و منابعی که اگرچه ممکن است چندان شناخته شده نباشند، اما هرساله دوستداران طبیعت را به سوی خود می‌کشانند. آنچه در پی آمده است شرحی است بر تعدادی از این جاذبه‌ها.

تالاب میقان اراک

 تالاب میقات اراک

این مکان در زمستان‌ اقلیمی معتدل دارد و به جهت همین ویژگی، توقفگاه گروه های جمعیتی پرندگان مهاجر از سمت سیبریی می باشد. که در دسته‌های کوچک و بزرگ و با شکلی زیبا در فراز و فرود های خود تابلوهای چشم نوازی از طبیعت بکر و زیبایی را برای هر بیننده ای ایجاد می کند. دیدن هزاران نوع پرنده مهاجر چون درنا،مرغابی های آبی و فلامینگو، انسان را شگفت زده نموده و به دیدن هر چه بیشتر وا می‌دارد. شنیدن آواز پرندگان و پرواز آنها در این منطقه کویری جالب ترین بخش گردشگری در کویر و تالاب میقان است.وجود برخی وحوش مانند گرگ،روباه،مار و پرندگانی چون عقاب و برخی نمونه های نادر قره داغ و آترپلیکس در لابلای شاخ و برگ های سبز جلوه‌ای دیدنی به این کویر داده است.

حمام چهار فصل اراک

 حمام چهارفصل

یکی از زیباترین اثرهای تاریخی شهرستان اراک موزه ، حمام چهارفصل  می باشد. این حمام اکنون در مرکز شهر اراک ، ضلع شرقی خیابان دکتر بهشتی ( عباس‌آباد ) واقع شده است. این بنا توسط “حاج محمدابراهیم خوانساری” در زمان احمد شاه قاجار بنا نهاده شده است.حمام را می توان به سه بخش: مردانه، زنانه و حمام اقلیت‌های مذهبی تقسیم بندی کرد. رختکن مردانه با کاشی‌ کاریهای هفت رنگ زیبایی تزئین شده که آب جاری در آن جریان دارد. سقف آن از هشت ستون درست شده هر یک از ستونها با نقش سربازان قاجاری با اسلحه و کاشی‌کاریهای منقوش آن زمان زیباتر شده است

خانه تاریخی خاکباز

 خانه تاریخی خاکباز

عمارت حاج حسین خاکباز محسنی (اراکی) در اواخر دوره قاجاریه توسط سید حسین خاکباز یکی از فرزندان حاج آقا محسن اراکی ساخته شده است این بنای کوشکی با تزئینات آجری خاص دوره قاجاریه به مساحت ۳ هزار متر مربع ساخته شده و دارای ۲ ایوان شرقی و غربی، ۱۱ اتاق، حمام خصوصی قدیمی و دو قنات که یکی در محوطه ساختمان به نام قنات ده و دیگری در زیر آب انبار به نام قنات خان حاکم، است.خانه خاکباز در محوطه مشجری قرار دارد که قسمتی از محوطه موزاییک فرش و مقداری به صورت باغچه بندی است.

برج شیشه ای اراک

 برج شیشه ای اراک

برج  شیشه و عمارت ارگ قدیم مربوط به دوره قاجاریه و در زمان سردار اعظم حکمران اراک ساخته شد.فضاها و تقسیمات بنا مشخص کننده جهت نگاهبانی است و چون دارای کاشی های شفاف می باشد به نام برج شیشه معروف شده است. خانه سپهدار نیز همزمان با برج در نزدیکی آن احداث شده که باغ و فضای بسیار بزرگ و مصفا داشته است و دارای سرداب زیبایی است که سقف آن با کاشی های گل و بوته بصورت شمسه تزیین شده و دارای سرداب زیبایی است که سقف آن با کاشی های گل و بوته بصورت شمسه تزیین شده و دارای طاق دو پوسته است.

بنای تاریخی پیر مراد آباد

بنای تاریخی پیرمرد

این بنا در روستای مراد آباد در ۱۴ کیلومتری جنوب شرقی اراک قرار دارد . طرح بیرونی بنا به شکل کثیرالاضاع منتظم است که بر هر ضلع آن طاقنمایی و بر فراز آن ها گنبدی از نوع دوپوش وجود دارد.زمینه طاقنماها با خط بنایی به شیوه گره چینی با آجر تزئین شده است. ساختمان اصلی بقعه به قرن هفتم و هشتم هجری مربوط است.

موزه مفاخر استان مرکزی

موزه مفاخر استان مرکزی

یکی از جاذبه‌های گردشگری اراک بخصوص افتخارات اراک موزه مفاخر استان مرکزی می باشد. این بنا در انتهای خیابان شهید بهشتی اراک قرار دارد. بنای موزه که به منزل خاکباز مشهور است در اواخر دوره قاجاریه توسط سید حسین خاکباز یکی از فرزندان حاج آقا محسن اراکی انجام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha