ناصر خسرو ، جایی برای عرضه داروهای چینی و تاریح گذشته

 سلامت نیوز : «دارو، بیا دارو!»، اگر روزی گذرتان به خیابان ناصرخسرو تهران بیافتد، حتما گوشتان با این جمله که از زبان دلالان و فروشندگان دارو زمزمه می شود، آشنا خواهد شد.ناصر خسرو، پاتوق افرادی است که سالیان سال، انواع و اقسام داروهای کمیاب و نایاب را بدون واسطه به بیماران عرضه می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ داروهای ایرانی و حتی داروهای خارجی را که حتی در مطرح ترین داروخانه های تهران مثل «13 آبان»، «29 فروردین» و هلال احمر یافت نمی شود، می توان در این خیابان تهیه کرد.

تمامی داروهای بدون نسخه، انواع متادون ها و مسکن های قوی، آمپول ها و قرص های سقط، قرص های تسکین دهنده درد اعتیاد و هورمون های رشد جنین در خیابان ناصر خسرو یافت می شود، البته باید کمی سر کیسه را شل کرد و صد البته اگر کمی از قیمت داروها خبر نداشته باشید، به طور قطع سرتان کلاه بزرگی گذاشته می شود.

خیلی از مشتریانی که برای تهیه دارو به خیابان ناصرخسرو می روند، خاطره ای بدی از این داروخانه خیابانی دارند.

** جایی برای عرضه داروهای چینی و تاریح گذشته

«رضا. س» یکی از این مشتریان دارو در گفت وگو با ایرنا می گوید: برخی فروشندگان و دلالان دارو، با گرفتن پول های گزاف، داروهای چینی و تاریخ گذشته را تحویل می دهند که نه تنها حال بیمار را بهبود نمی بخشد بلکه سبب تشنج و وخیم تردن شدن اوضاع بیماری می شود.

«مرتضی. ر» دیگر مشتری خرید دارو در خیابان ناصر خسرو نیز می گوید: برای تهیه داروی مورد نیاز خود به خیلی از داروخانه های شبانه روزی مجهز سرزدم اما نتوانستم آن را پیدا کنم و مجبور شدم به این محل بیایم و از دلالان و واسطه گران دارو را تهیه کنم.

وی می افزاید: به هرحال برای حفظ جان و سلامتی خود باید ریسک کرده و به فروشندگان خیابانی اعتماد کنم.

** جست وجو برای داروهای اورجینال

«حبیب» یکی از فروشندگان و دلالان دارو در خیابان ناصرخسرو نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه انواع و اقسام داروهای سرطان، شیمی درمانی، سقط جنین و انواع مسکن های اصل و چینی با قیمت های مختلف را در اختیار دارد، می افزاید: خیلی از بیمارانی که نسخه ای ندارند یا به دنبال داروی اصل و اورجینال هستند، به سراغ ما می آیند.

وی ادامه می دهد: همچنین برخی افراد و بیمارانی که از یافتن دارو در داروخانه ها ناامید می شوند، آخرین امیدشان بعد از خدا به خیابان ناصرخسرو است.

حبیب می گوید: خیلی از مسکن ها و قرص ها و شیاف ها بدون نسخه پزشک در داروخانه های کشور غیرقابل ارایه به مردم است و از این رو روزانه خیلی از مردم برای تهیه داروهای مورد نیاز خود به ما مراجعه می کند.

وی می افزاید: حتی افرادی که می خواهند بچه قانونی یا غیرقانونی خود را سقط کنند، نزد ما می آیند و برای آنها آمپول و قرص های مناسبی برای سقط تجویز می کنیم؛ حتی پزشکانی نیز برای زدن آمپول به آنها معرفی می کنیم و شماره تلفن آنها را به بیماران می دهیم.

حبیب می گوید: گرانی دارو، تحریم ها و نابسامانی دارو، چند سالی است که بازار دارو را تحت الشعاع خود قرار داده، بگونه ای که قیمت های دارو نسبت به سال های قبل 30 تا 70 درصد افزایش یافته، البته ما هم مجبوریم داروها را با قیمت بیشتری به مردم بفروشیم.

** وقتی اعتماد مردم جواب می دهد

«رضا» یکی دیگر از دلالان دارو در خیابان ناصرخسرو به خبرنگار ایرنا می گوید: خیلی از مردم به لحاظ کیفیت و قیمت دارو به ما اعتماد می کنند و به مشتریان ثابت ما تبدیل شده اند و به برخی ها که نسبت به اصالت و تاریخ مصرف داروها تردید دارند، اطمینان می دهیم که دارو را به هر پزشک و داروخانه ای که خواستند، نشان دهند.

وی ادامه می دهد: خیلی از مردم که برای خرید دارو به ما مراجعه می کنند و می گویند داروهای خاص خود را حتی مجهزترین داروخانه های شبانه روزی مثل هلال احمر یا 13 آبان ندارند و طبیعی است که این کمیابی داروها، روی قیمت ها تأثیر زیادی می گذارد و به نظرم اگر این بازار سیاه هم وجود نداشت، خیلی از مردم سلامتی خود را از دست می دادند.

«رضا» با اشاره به افزایش 40 درصدی قیمت داروها بخصوص داروهای خاص می گوید: به دلیل تحریم و نبود واردات داروهای خارجی به کشور، بسیاری از داروها، کمیاب و گران شده که همین سبب نابسامانی اوضاع بازار دارو شده است.

وی می افزاید: خیلی از این داروهای خارجی و نایاب را به صورت قاچاقی از کشورهای مختلف از جمله هندوستان، دانمارک و ایتالیا می آوریم و برخی داروها نیز توسط بعضی دلالان از طریق نسخه و قانونی از داروخانه های کشور تهیه می شود و با قیمت های بالاتر در اختیار ما فروشندگان قرار می گیرد تا با واسطه آن را به بیماران بدهیم.

این دلال دارو در پاسخ به این سووال که برخورد قانونی با دلالان و فروشندگان دارو در خیابان ناصرخسرو چگونه است، می گوید: مأموران پلیس و شهرداری هرازگاهی به این محل سرکشی می کنند و در صورت دیدن دارو در دست فروشندگان یا خریداران دارو، فورا آنها را دستگیر می کنند، به هر حال ما فروشندگان حواسمان باید باشد که سوتی ندهیم!

** افزایش قیمت ها، علل مراجعه به ناصر خسرو

«قاسم» یکی دیگر از دلالان دارو در خیابان ناصر خسرو نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به گرانی متادون اشاره کرده و می گوید: متادون را با قیمت های مختلف در اختیار مردم قرار می دهیم، البته چند ماهی است که «متادون 5» در بازار نیست و همین سبب گرانی این داروها شده است.

وی ادامه می دهد: قیمت خیلی از داروهای خاص نیز افزایش یافته و مردم قدرت خرید ندارند برای همین به سراغ ما می آیند و داروهای غیراصل و ارزان قیمت از ما طلب می کنند.

** ناصرخسرو منبع اخلال در نظم توزیع دارو است

عضو هیأت رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کانون اصلی قاچاق و توزیع دارو بازار ناصرخسرو است، می گوید: بازار ناصر خسرو منبع اخلال در نظم توزیع دارو محسوب می شود، بگونه ای که حدود 90 درصد داروهای غیرقانونی در این بازار به فروش می رسد.

«رسول خضری» با انتقاد از اینکه بازار ناصرخسرو وضعیت دارویی کشور را با بحران روبرو کرده است، می افزاید: دلالان بازار ناصر خسرو، حدود 90 درصد داروهای غیرقانونی را به فروش می رسانند و در نگهداری این داروها نیز از روش استاندارد استفاده نمی کنند.

خضری ادامه می دهد: با وجود آنکه بسیاری از داروهای شیمی درمانی و خاص حساس هستند و باید در دمای معینی نگهداری شود، اما دلالان دارو با رعایت نکردن روش حمل و نگهداری دارو خطرات زیادی را متوجه بیماران می کنند.

وی می گوید: این بازار نه تنها کمکی به بیماران نمی کند بلکه معضلات حوزه سلامت را دو چندان کرده است.

خضری معتقد است، دلالان، دارو را به عنوان کالایی لوکس در نظر می گیرند و فقط بدنبال منعفت و سود بیشتر برای خود هستند.

وی با بیان اینکه بازار ناصرخسرو قوی ترین شبکه توزیع دارویی به شمار می رود، می گوید: متاسفانه کانون اصلی قاچاق و توزیع دارو در این بازار است که باعث اخلال در نظم سیستم دارویی کشور می شود و باید نظارت ها بیش از پیش شود.

ذکر این مطلب نیز لازم است که بر اساس اعلام وزیر بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی کمبود دارویی در کشور در حال کاهش است و 187 قلم دارو کمیاب و نایاب در کشور در گذشته اکنون فقط به زیر 20 قلم رسیده است.

ˈحسن قاضی زاده هاشمیˈ در نشست مشترک با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اعلام این مطلب افزود : بازار دارویی اشباع شده و مشکل دسترسی مردم به دارو در سال جدید کمتر هم خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha