چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 108044

سلامت نیوز : یک خبر خوب برای مادران باردار این است که اگر مبتلا به کمردرد هستند، این یعنی فرزندشان در حال رشد است. این درد دقیقا همان اتفاقی است که باید رخ دهد ولی خیلی اوقات هم تحمل آن برای مادران باردار می تواند سخت باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامانه ؛ دردهای کمر در دوران بارداری، معمولا از نیمه دوم شروع می شوند. این دردها بیشتر در ناحیه لگن و ستون فقرات حس می شوند.

اما علل کمردرد در دوران بارداری را می توان به موارد دیگر هم ربط داد؛ از قبیل:

افزایش وزن:  در طول یک بارداری سالم ، زنان به طور معمول بین 25 تا 35 کیلوگرم وزن اضافه می کنند. در واقع ستون فقرات نقش حمایت از وزن را دارد. در این میان کودک در حال رشد می تواند اعصاب لگن و ستون فقرات را تحت فشار قرار دهد.

تغییرات هورمونی: در طول دوران بارداری، بدن شما هورمونی به نام relaxin ترشح می کند. این هورمون عضلات و مفاصل را در ناحیه لگن شل کرده و به آنها اجازه استراحت می دهد. همین شل شدن عضلات منجر به ایجاد فشار بیشتر روی استخوان ها شده و در نهایت کمردرد بروز می کند.

استرس:  استرس هیجانی در دوران بارداری می تواند تنش عضلانی و در نهایت اسپاسم عضلات را به دنبال داشته باشد که همین عامل بروز کمردرد است.
اما برای درمان این کمردردها به مادران باردار توصیه می شود از شنیدن اخبار ناراحت کننده ای که منجر به استرس و هیجان می شود، بر حذر باشند. ضمن این که ورزش نیز نباید فراموش شود.

ورزش منظم باعث تقویت عضلات و افزایش انعطاف پذیری می شود و می تواند فشار بر روی ستون فقرات را تسکین دهد. ورزش های امن برای زنان باردار بیشتر شامل پیاده روی، شنا، و دوچرخه سواری ثابت است.

ضمنا اگر پزشک شما موافق باشد، قرار دادن کمپرس سرد در ناحیه دردناک برای 20 دقیقه چند بار در روز می تواند مفید باشد. پس از دو یا سه روز، کمپرس گرم را نیز باید به کار برد. قرار دادن کمپرس گرم در ناحیه دردناک البته به غیر از شکم می تواند منجر به تسکین درد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha