سلامت نیوز : به گفته نائب رییس انجمن سرطان ایران بعضی از مواد سرطانزای شناخته شده در صنایع کاربرد دارد و در محیط زندگی هم با آنها مواجه می‌شویم. یکی از این مواد آزبست است.

دکتر عبدالله فضلعلی زاده در گفتگو با سلامانه،با بیان این که خوشبختانه خطرات غیر قابل جبران ناشی از این مواد از سالها پیش شناخته شده و در دنیا مصرف آزبست منسوخ گردیده است، می گوید:«در کشور ما نیز از سالها پیش قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و استفاده از این ماده ممنوع گردید. آزبست یک ماده سرطانزا است که از راه تنفس وارد بدن می‌شود و امکان خارج شدنش از بدن به هیچ‌وجه وجود ندارد. این ماده در بدن به عنوان یک کانون تولیدکننده سرطان عمل می‌کند پس از ابتدا از مواجه بودن با چنین مادهای باید پیشگیری کرد.»

وی با اشاره به این که صنایع کابلسازی و رنگسازی نیز ممکن است در درازمدت در کارگران شاغل ایجاد سرطان کند، توضیح می دهد: «در مورد این کارگران باید روشهای تشخیص زودرس و پیشگیری به کار گرفته شود، این کارگران باید مرتب مورد آزمایش قرار گیرند بخصوص آزمایش ادرار، چون مواد ناشی از این صنایع از طریق ادرار دفع و منجر به تحریک سرطان مثانه و دستگاه ادراری میشود. با آزمایش ادرار به طور دورهای میتوان تغییرات سلولی در ادرار را بررسی کرد. اگر تغییر ایجاد شده بود، بلافاصله باید کارگر را از محیط کار دور کرد. در ضمن زمان کار نباید در چنین صنایعی طولانی و ممتد باشد.»

دکتر فضلعلی زاده با بیان این که به هر حال بروز سرطان در تمام دنیا رو به افزایش بوده و علت آن نیز زندگی شهرنشینی و صنعتی است، می گوید: همچنین افزایش امید به زندگی، افزایش سن را در همه جوامع به دنبال داشته است. ایران از این قاعده مستثنی نیست بخصوص با افزایش امید به زندگی هرم سنی تغییر کرده است و گروههای سنی رو به پیری میرود. همین امر شانس بروز سرطان را بیشتر کرده و این نشان می‌دهد از حالا باید به فکر چاره بود تا در آینده تراژدی مقابله هولناک با انبوه بیماران سرطانی را نداشته باشیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha