دانشمندان آمریکایی و چینی یک جهش ژنتیکی را کشف کردند که عامل بروز "نارسایی زودرس تخمدان" در بیشتر زنان متاثر از این آسیب است.

محققان کالج پزشکی بیلر در هاستون آمریکا و دانگاه شاندونگ در چین یک جهش ژنتیکی را در ژن FIGLA کشف کردند که سبب بروز "نارسایی زودرس تخمدان" در بیشتر موارد ابتلا به این آسیب است.

این دانشمندان که نتایج یافته های خود را در مجله American Journal of Human Genetics منتشر کرده اند در این خصوص اظهار داشتند: "ما امیدواریم از این اطلاعات در بررسی و شناسایی ژنهای دیگری که در بروز این مشکل دخالت دارند استفاده کنیم. با شناسایی نشانگرهای زیستی موجود در خون می توان به زنانی که در معرض خطر ناباروری زودهنگام قرار می گیرند کمک کرد."

در نارسایی زودرس تخمدان، تخمدان قبل از رسیدن زنان به 40 سالگی عملکردهای خود را از دست می دهد و علاوه بر ناباروری موجب بروز مشکلات استخوانی و قلبی نیز می شود.

به گفته این دانشمندان، یک درصد از زنان از این بیماری رنج می برند. بسیاری از مردم این بیماری را برابر با ناباروری می دانند اما زنانی که از این آسیب متاثر هستند در معرض خطر بیماریهای قلبی عروقی و پوکی استخوان قرار دارند. در کل تخمدان نقش مهمی در سلامت زنان ایفا می کند.

در این تحقیقات 100 زن چینی مبتلا به این بیماری مورد بررسی قرار گرفتند و سه جهش ژنتیکی ژن FIGLA در آنها شناسایی شد.

ژن FIGLA یکی از چهار فاکتور رونویسی است که تاکنون برای کنترل تمایز سلولهای تخم در توسعه زود هنگام کشف شده است.

ژنهای دیگر این کنترل به ترتیب NOBOX، GDF9 و BMP 15 نام دارند که جهشهای موجود در این ژنها نیز می تواند عامل بروز نارسایی زودرس تخمدان شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha