چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 108056

سلامت نیوز : دکتر فرهاد رجب پور،  دیابت یا همان قند، از جمله بیماری‌هایی است که نیاز به مراقبت و کنترل همیشگی دارد.

به گزارش سلامت نیوز ؛ افراد دیابتی در طول ایام سال به دلیل نوع بیماری و پرهیز از مواد قندی کمتر در برنامه غذایی از شیرینی‌جات و آجیل‌ها استفاده می‌کنند؛ اما در نوروز و تعطیلات عید به دلیل آداب و رسوم ویژه‌اش در همه مجالس شیرینی‌ها وتنقلات به چشم می‌خورد و مصرف آن‌ها برای افراد دیابتی نگران‌کننده است.
 
تغذیه دیابتی ها در نوروز
 
 مصرف آب را جدی بگیرید
شیرینی خشک و آجیل روزانه به میزان دو قاشق غذاخوری در طول روز برای افراد مجاز است و از آنجایی که بیماران دیابتی مستعد بیماری‌های کلیوی نیز هستند، از مصرف آب کافی غافل نشوید؛ همچنین اگر در بدن کمبود آب دارید باید قند خون خود را کنترل سخت‌تری کنید.
 
 تعادل در رژیم غذایی نوروز مهم است
میوه‌جات و سبزیجات، به مقدار بیشتری در رژیم غذایی افراد وجود داشته باشد و بیشتر از غذاها و میوه‌های پر فیبر استفاده شود؛ البته باید در نظر داشت مصرف شیرینی‌ جات و تنقلات در صورتی برای افراد مجاز است که قند خون خود را کنترل کنند و اگر این کنترل نباشد، مصرف شیرینی هرگز مجاز نیست. ورزش مناسب و منظم در ایام نوروز، برای افرادی که دچار دیابت هستند به مراتب پر اهمیت‌تر از کسانی است که سالمند و در این ایام بیشتر شیرینی‌جات وآجیل استفاده می‌کنند.
 
در مصرف میوه‌ها نیز باید دقت کافی وجود داشته باشد و سعی شود از مصرف میوه‌هایی نظیر موز و سیب که قند بالایی دارند کمتر ومیوه‌هایی نظیر خیار، کیوی، پرتقال، لیمو شیرین و... بیشتر استفاده شود.مصرف بیش از اندازه میوه‌ها نیز مضر خواهد بود، لذا افراد دیابتی که قصد سفر دارند، حتما در طول سفر دستگاه قند خون خود را همراه داشته و مرتب قند خون خود را کنترل داشته باشند.
 
مسافرت در نوروز
 
 نوسان قند خون در سفر بیشتر است
در سفر شرایطی پیش می‌آید که افراد ممکن است درگیر استرس جابه‌جایی و تغییر در نظم روزانه زندگی شوند؛ به همین دلیل نوسان قند خون ممکن است بیشتر شود و افراد باید مراقبت زیادی داشته باشند.
 
همراه داشتن کارت شناسایی دیابت و کنترل خوراک و تغذیه خود نیز از ضروریات سفر برای افراد دیابتی است.
 
همچنین همراه داشتن مواد نشاسته‌ای قندی به افراد توصیه می‌شود؛ چرا‌که پیاده‌روی در طول سفر و تفریحات زیاد شده و ممکن است بیشتر دچار افت قند و ضعف شوند و در آن شرایط اگر سریع‌تر از این مواد استفاده نکنند، برایشان خطرناک است.
 
 دارو و انسولین کافی همراه داشته باشید
بیماران دیابتی در هنگام سفر، دارو وانسولین بیشتری همراه خود داشته باشند و این داروها در دو جای مختلف جانمایی شوند که در صورت گم‌شدن یا هر اتفاقی برای بخشی از داروها، قسمت دیگر در امان باشد. انسولین‌ها تا یک ماه، نگهداری می‌شوند و باید تنها سعی شود دور از تابش مستقیم و در دمای طبیعی باشند.
 
همراه داشتن کفش مناسب و مراقبت از پاها هنگام پیاده‌روی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید از بروز هرگونه زخم جلوگیری شود و همچنین در فواصل زمانی منظم راه رفته تا مانع از جمع‌شدن خون در رگ‌های پا شود.
 
 روزانه قند خون خود را چک کنید
بیماران دیابتی در ایام نوروز حتما باید قند خون خود را چک کنند و برای این ایام در مقایسه با دیگر روزهای سال اهمیت ویژه‌ای قائل باشند.
چنانچه افراد دیابتی قند خون کنترل شده داشته باشند، مصرف شیرینی‌جات وآجیل‌ها برای آنان مشکلی ندارد، البته افراد دیابتی در نظر داشته باشند، کمتر از سایر افراد از مواد قندی و پر‌کالری استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha