استان البرز یکی از استان هایی است که با وجود داشتن مکان های بسیار دیدنی طبیعی و تاریخی از دید گردشگران مخفی مانده است.استان البرز سی و یکمین استان ایران است.

سلامت نیوز :استان البرز یکی از استان هایی است که با وجود داشتن مکان های بسیار دیدنی طبیعی و تاریخی از دید گردشگران مخفی مانده است.استان البرز سی و یکمین استان ایران است.این شهر در ۲۰ کیلومتری غرب تهران و در حوزهٔ استحفاظیاستان تهران قرار گرفته بود که با جمعیتی بالغ بر ۱٬۶۱۴٬۶۲۶ نفر، چهارمین شهر پرجمعیت ایران پس از شهرهای تهران، مشهد و اصفهان محسوب می‌گردد.

جاذبه های گردشگری البرز: قله ناز 

قله ناز

قله ناز به ارتفاع 4108 متر بعد از شاه البرز از مهمترین قلل منطقه طالقان می باشد که در شرق البرز غربی واقع شده است و از جنوب به دره چالوس و از شمال به طالقان محدود می شود . همچنین این کوه دارای جاده ای جیپ رو تا پناهگاه  می باشد.

قله کهار

قله کهار

قله کهار در حاشیه شرقی البرز غربی قرار گرفته ،از سمت جنوب به دره چالوس و رودخانه کرج واز سمت شمال به دره پهناور طالقان محدود می شود.کلمه کهار در فرهنگ دهخدا بنام یکی از شخصیت های شاهنامه آمده است وهمینطور نام قومی تاریخی معنی شده است وشاید هم این کلمه بخاطر اینکه از دو جزء که یا کاه + ار تشکیل شده بمعنی کاه آورنده و زاینده کاه وگیاه باشد 

آبشار زیبای خور 

آبشار زیبای خور

آبشار زیبای خور با ارتفاع 50 متر در مجاورت روستای خور در استان البرز و در فاصله 17 کیلومتری جاده کرج - چالوس  واقع شده  است واژه خور مخفف خورشید است ، روستای خور با داشتن ارتفاع 2800 متری در دامنه غربی قله گندم چال که دارای 3600  متر ارتفاع از سطح دریا در شمال غرب تهران و یکی از مناطق مرتفع البرز مرکزی می باشد و دارای طبیعت منحصر به فرد از نظر منطقه ای است.

بَرَغان روستایی در البرز ایران

بَرَغان روستایی در البرز ایران

روستای برغان در دهستان برغان بخش چندار شهرستان ساوجبلاغ در غرب استان تهران و در کوه‌های البرز و در میان کرج و هشتگرد واقع شده‌است.این روستا با بافت قدیمی خود آثاری چون گرمابه تاریخی، آسیاب قدیمی، و دو بقعه را در خود جای داده است. ورده دارای پیشینه تاریخی قابل توجهی است و چند اثر تاریخی برجسته مربوط به دوران صفویان و پیش از آن قابل ملاحظه‌است. برخی ازاین آثار عبارت هستند از: بقعه امامزاده عبدالقهار، حمام تاریخی ورده و بقعه امامزاده بی بی سکینه ورده.

روستای ورده

روستای ورده

روستای ورده به دلیل موقعیت جغرافیایی و استقرار در میان دره‌ای با شیب تند و همچنین مجاورت با رودخانه هزاربند و وجود چشمه‌های متعدد، از مناظر طبیعی و چشم‌اندازهای زیبایی برخوردار است. برخی جاذبه‌های دیگر ورده عبارت هستند از: بافت روستایی ورده، چنارهای کهنسال امامزاده ورده، درخت کهنسال ارس (هووِرس دار) و سربند جوی‌های ورده.

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه‌عباسی کرج بنایی سنگی-آجری و دارای بیش از ۳۰۰۰ متر مربع مساحت است. این کاروانسرا متعلق به دوران صفویه بوده در زمان شاه سلیمان صفوی ساخته شده‌است کاروانسرای شاه عباسی کرج را میتوان یکی از ارزشمندترین آثار دوره صفویه دانست که در شاهراه ابریشم قرار داشته است.[۳] این بنا در بخش مرکزی شهرستان کرج در استان البرز و در سمت جنوب شرقی میدان توحید و تقاطع خیابان‌های شهدای محراب و قدس قرار گرفته‌است.این کاروانسرا در ابتدای ساخت برای کاروان‌ها و مرکب‌هایشان به عنوان مکان استراحت بوده و در اوایل دوران قاجاریه تبدیل به پادگان یا قلعه نظامی شد و در اواخر دوران قاجار نیز به عنوان مدرسه (موسوم به فلاحت) از آن استفاده می‌شده‌است.

کاخ مروارید

کاخ مروارید

این كاخ در زمینی به وسعت ۱۱۱ هكتار با ۲۵۰۰ متر زیربنا بین سال‌های ۴۷-۱۳۴۵ در مهرشهر كرج، ارم جهت استفاده شمس خواهر محمدرضا شاه پهلوی احداث شده است این بنا شامل فضاهای متعددی از جمله سالن طلایی بار، دفتر مخصوص شمس، سالن پذیرایی، سالن سینما، سالن بیلیارد، استخر، آب‌نما، محل نگهداری پرندگان كمیاب، اتاق‌های خواب و غیره می‌باشد . یكی از مهمترین بخش‌های این كاخ اتاق صدف است كه دارای تزئینات مختلفی بوده، بخصوص نمای بیرونی آن كه بصورت حلزونی شكل ساخته شده است . در طراحی فضای بیرونی دریاچه كوچكی از سه طرف كاخ را كاخ شمس احاطه كرده و به زیبایی آن افزوده است این مجموعه تا چندی پیش بعنوان موزه و با نام مجتمع اردویی تفریحی شهید فهمیده استفاده می‌شد

کاخ سلیمانیه

کاخ سلیمانیه

ساختمان سلیمان کاخ بنایست مستطیلی شکل که بر پایه هایی آجری به ارتفاع ۵/۲ از کف ساخته شده است واز نخستین بنا هایی در ایران است که بر روی پایه ساخته شده است.دو پلکان در جبهه ی شمالی و به قرینه ی آنها دو پلکان دیگر در جبهه ی جنوبی هرکدام با هشت پله و روکش لعاب فیروزه ای راه های دسترسی به ساختمان و تالار اصلی است.در جبهه ی شرقی کاخ برجی در ۵طبقه وجود داشته است که امروز فقط مخروبه ای از طبقه ی همکف آن باقیست.در دوره ی قاجاریه برج هایی در اطراف کاخ های ییلاقی ساخته می شد تا زنان حرم بتوانند از آن محوطه ی کاخ و شکارگاه را تماشا کنند که این ساختار دراین بنا قابل مشاهده و ملاحظه است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha