چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 108060

سلامت نیوز : با افزایش تعداد کودکان مبتلا به «ADHD» یا اختلال «کم‌توجهی- بیش‌فعالی»، والدین آنان و همچنین پزشکان و محققان به دنبال بررسی پیامدهای احتمالی افزایش نرخ ابتلا به این بیماری برای نسل کودکان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ آخرین آمار نشان می‌دهد که 11 درصد کودکان و نوجوانان چهار تا 17 ساله در آمریکا به اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی مبتلا هستند که در برخی مطالعات ارتباط این اختلال با افزایش گرایش به استعمال مواد مخدر و سیگار در سنین بالاتر و اکنون نیز ارتباط آن با چاقی مشاهده شده است.

با این حال موضوع چاقی از دو جنبه موجب سردرگمی متخصصان شده است چون از یک سو به نظر نمی‌رسد که بیش فعالی بتواند منجر به افزایش وزن شود اما از سوی دیگر بیشتر داروهایی که برای درمان این اختلال تجویز می‌شوند، محرک‌هایی هستند که به تعادل مواد شیمیاییِ مغز کمک می‌کنند و بنابراین مانع از آشفتگی محرک‌های و مغزی و در نهایت بروز هیجان بالا در کودکان مبتلا می‌شوند.

دکتر «بریان شوارتز» از دانشگاه جانز هاپکینز در بررسی خود به این موضوع پرداخت که چگونه شاخص توده بدنی با توجه به اینکه کودک به اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی مبتلا باشد یا از داروهای محرک استفاده کند، متغیر است.

در این بررسی گروهی متشکل از 163 هزار کودک و نوجوان سه تا 18 سال در یک دوره زمانی 13 ساله تحت نظر قرار گرفتند. نتایج مطالعات نشان داد در کودکانی که به اختلال کم‌توجهی- بیش‌فعالی مبتلا هستند و دارو نیز مصرف می‌کنند شاخص توده بدنی نسبت به کودکان سالم و یا آن دسته از کودکان مبتلا که دارو مصرف نمی‌کنند، پایین‌تر است. به گفته پزشکان، این یافته تعجب‌آور نیست زیرا داروهای محرک فرآیند افزایش وزن را متوقف می‌کنند. اما از سوی دیگر مشخص شد که مصرف این داروها در سنین نوجوانی یعنی حدود 13 سالگی می‌تواند تاثیر عکس داشته باشد و موجب افزایش وزن آنان شود.

با توجه به این یافته‌های ضدونقیض پزشکان تاکید کردند که انجام مطالعات گسترده‌ برای دستیابی به نتایج دقیق‌تر در مورد ارتباط مصرف داروهای ADHD با بروز چاقی در کودکان مبتلا، ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha