یک فوق تخصص آسم و آلرژی با بیان اینکه شایع ترین عامل بروز آلرژی بهاره در فصل بهار گرده های درختان است، توصیه کرد مبتلایان از رفتن به مناطقی که پولن های بیشتری دارد خودداری کنند.

مبتلایان به آلرژی به کدام شهرها نباید سفر کنند؟

سلامت نیوز: یک فوق تخصص آسم و آلرژی با بیان اینکه شایع ترین عامل بروز آلرژی بهاره در فصل بهار گرده های درختان است، توصیه کرد مبتلایان از رفتن به مناطقی که پولن های بیشتری دارد خودداری کنند.


دکتر علیرضا مهدویانی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، گفت:« همه ساله با شروع فصل بهار با تعداد زیادی از بیماران مواجه می شویم که از علایم آب ریزش بینی، عطسه، خارش بینی، سرفه و خس خس سینه شکایت دارند که مبتلا به آلرژی بینی یا آلرژی بهاره و بعضا مبتلا به آسم هستند».


وی ادامه داد:« از آنجایی که شایع ترین علت آلرژی بهاره، گرده های گیاهان (پولن) هستند و این پولن ها براساس فصل در هر منطقه ای متفاوت است بنابراین گرده های گیاهان متعددی می توانند باعث بروز علایم آلرژی بهاره شوند».


این فوق تخصص آلرژی، آسم و ایمونولوژی افزود:«شایع ترین عامل بروز آلرژی بهاره در فصل بهار گرده های درختان است. در تابستان علف های چمن(Grasses) و در فصل پاییز علف های هرز عامل بروز و تشدید آلرژی فصلی است».


وی با بیان اینکه شایع ترین آلرژن در فصل بهار در کشور ما که منطقه معتدلی است گرده های درختان هستند، گفت:« به عنوان مثال در تهران این گرده درختان بیشتر متعلق به درخت چنار است. در شهرهای مختلف نوع درخت غالب هر منطقه ممکن است عامل آلرژن باشد. البته اینکه در شهرهای دیگر چه عاملی می تواند موجب بروز آلرژی بهاره شود اطلاعات مستندی نداریم».


دکتر مهدویانی افزود:« به طور کلی توصیه می شود مبتلایان به آسم و آلرژی بهاره از رفتن به مکان هایی که گرده های گیاهان است اجتناب کنند اما نمی توان گفت به صورت اختصاصی به کدام شهر نروند و یا کدام شهر آلرژن های کمتر دارد».


وی اولین اقدام درمانی در این دسته از مبتلایان پیشگیری دانست و گفت:« بیماران باید از تماس با عوامل آلرژی زا(گرده گیاهان) پیشگیری کنند برای این کار باید فعالیت های روزانه تا جایی که ممکن است به اواسط روز موکول کنند چرا که حداکثر بار گرده ها معمولا در ابتدا و انتهای روز است اما در اواسط روز به دلیل گرم شدن تدریجی، این گرده ها از زمین فاصله می گیرند لذا توصیه می کنیم فعالیت بیماران در فضای باز در اواسط روز باشد».


این فوق تخصص آسم و آلرژی افزود:« استحمام در پایان روز باعث کاهش بار آلرژن ها بر روی مخاط های بینی و دستگاه تنفسی می شود. همچنین توصیه می شود افراد مبتلا در روزهای بادی که آلرژن های بیشتری وجود دارد به خارج از منزل نروند یا در محیط های باز قرار نگیرند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha