رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، ضرر و زیان ناشی از مقروض بودن بیمارستانهای دولتی را متوجه بیماران دانست.

 دکتر ایرج خسرونیا امروز در نشست خبری پیرامون برگزاری نوزدهمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی، اظهار داشت: بزرگ کردن مشکلات جامعه پزشکی و انعکاس آن به دستگاههای دیگر تنها به زیان جامعه پزشکی است و هیچ کمکی به بررسی مشکلات جامعه پزشکی نمی ‌کند.

وی به نامه معاون سلامت وزارت بهداشت به قوه قضائیه مبنی بر افزایش شعب رسیدگی کننده به جرایم پزشکی اشاره و افزود: آوردن جامعه پزشکی به تعزیرات حکومتی راه حل مسئله نیست. نظر جامعه پزشکان متخصص داخلی در این مورد این است که مسائل و مشکلات پزشکان، نظام پزشکی و وزارتخانه را نباید در جاهای دیگر مطرح کرد.

خسرونیا با اشاره به اینکه جامعه پزشکی از دیگر جوامع جدا نیست و مانند جوامع دیگر ممکن است در جاهایی دچار خطا شود، ادامه داد: اکثریت جامعه پزشکان مطیع قوانین نظام پزشکی و وزارت بهداشت هستند. این در حالی است که گروهی از مسئولان در مواجهه با مشکلات جامعه پزشکی، سریعا 10 درصد پزشکانی را در نظر می ‌گیرند که به دلیل استاد بودن و تجربه زیاد از مطب ‌های شلوغ و درآمد بالا برخوردارند.

وی در ادامه به موضوع تعرفه های پزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: این تعرفه ها در سالهای جنگ مسکوت بود و اصلا تغییری نکرد. پس از آن نیز تعرفه‌ های پزشکی 10 درصد زیر تورم تعیین می ‌شد بنابراین در حال حاضر این تعرفه‌ ها در ایران نسبت به کشورهای همجوار مثل افغانستان و پاکستان، حدود صد درصد عقب است.

خسرونیا با بیان اینکه هرچه تعرفه پزشکی کمتر باشد، ضرر آن متوجه بیمار است، گفت: با تعرفه پایین، درآمد بیمارستانها نیز کاهش می ‌یابد. لذا، گروهی از مردم که ناگزیر به مراجعه به بخش دولتی هستند و هزینه‌ ای که قرار بوده 30 درصد آن را بیمار پرداخت کند و 70 درصد را سازمانهای بیمه گر، جای آنها عوض شده است. بنابراین در اینجا فقط سازمانهای بیمه گر سود می‌ برند چرا که پول کمتری را برای تعرفه پرداخت و در مقابل پول بیشتری را دریافت می‌ کنند. در کل سازمانهای بیمه گر استفاده اولیه را خواهند برد و کسی که ضرر می ‌کند بیمار است.

وی با بیان اینکه تلاشها باید بر این اساس باشد که تعرفه ها به حد معقول برسد، ادامه داد: تعرفه باید به عددی برسد که حداقل بیمارستانهای دولتی ضرر نکنند. متاسفانه امروزه تمام بیمارستانهای دولتی مقروض هستند. براین اساس بخش خصوصی مجبور خواهد شد قرارداد خود را با سازمانهای بیمه گر قطع کند و دوباره تنها کسی که متضرر می ‌شود، بیمار است.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با تاکید بر اینکه هزینه بهداشت و درمان تعرفه نیست، ادامه داد: مشکل اصلی مردم هزینه پاراکلینیک و بیمارستانها است این در حالی است که به طور مرتب از تعرفه پزشکی صحبت می ‌شود و مسئولان از هزینه پاراکلینیک و بیمارستانها غافل هستند.

خسرونیا گفت: اگر بتوان رابطه مالی بین پزشک و بیمار را قطع کرد و تمام هزینه‌ ها را سازمانهای بیمه گر بپردازند احترام جامعه پزشکی حفظ خواهد شد، بنابراین در صورتی که سازمانهای بیمه گر تعرفه ‌های خدمات پزشکی را مطابق کشورهای همجوار در نظر بگیرند، حقوق بیمار و شان پزشک حفظ خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha