سازمان جهانی بهداشت درگزارشی که در ژنو منتشر شد، اعلام کرد که بیماریهای مزمن مانند بیماریهای قلبی و سکته در حال حاضر قاتلان اصلی مردم در سراسر جهان هستند.

 این گزارش نشان دهنده روندی است که به موجب آن بیماریهای عفونی مهم مانند اسهال، ایدز، سل و مالاریا به عنوان عوامل مرگ و میر در سراسر جهان طی 20 سال آینده از اهمیت کمتری برخوردار خواهند بود.

این گزارش جدید با عنوان «آمار بهداشت جهانی 2008» بر اساس داده های جمع آوری شده از 193 کشور عضو سازمان جهانی بهداشت تهیه شده است.

تایز بورما، رییس دپارتمان آمار و انفورماتیک سلامت سازمان جهانی بهداشت در این باره اظهار داشت: ما قطعا شاهد این روند هستیم که شمار مرگ و میر ناشی از بیماریهای عفونی در سراسر دنیا رو به کاهش است. ما تمایل داریم با کشورهای در حال توسعه در زمینه بیماریهای عفونی مانند ایدز، سل و مالاریا همکاری کنیم. اما در بیشتر کشورها فاکتورهای اصلی مرگ و میر امروزه بیماریهای غیر واگیردار مانند بیماریهای قلبی و سکته هستند.

این گزارش همچنین اسنادی از نرخ مرگ و میر در میان کودکان و بزرگسالان، الگوهای بیماری زایی، ارتباط فاکتورهای خطرزا مانند سیگار کشیدن و مصرف الکل و نیز استفاده و در دسترس بودن خدمات مراقبت های بهداشتی، کارکنان و امور مالی تهیه و ارائه کرده است.

این گزارشات در حالی ارائه شده است که شصت و یکمین مجمع بهداشت جهانی راه کارها و طرح های پیشنهادی جدیدی را برای مقابله با تهدیدات بلند مدت و جدید برای بهداشت عمومی جهانی ارائه کرده است.

در میان دستاوردهای این مجمع می توان به بررسی مساله بهداشت عمومی، ابداعات و استراتژی مالکیت هوشمند برای برداشتن موانع در زمینه مقابله با تهدیدات بهداشت عمومی اشاره کرد. هم چنین استفاده از روشهای مبتکرانه برای تشویق تحقیقات، توسعه و دسترسی به داروها برای بیماریهای شایع در جهان در حال توسعه از دیگر راه کارهای ارائه شده در این مجمع است.

مارگارت چان، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت در این مجمع خاطرنشان کرد: این یک پیشرفت بزرگ برای بهداشت عمومی است که میلیونها نفر در سراسر جهان برای سالهای زیاد در آینده از آن بهره مند خواهند شد.

وی در بیانیه ای اعلام کرد: این یک حضور منسجم و قوی در عرصه سلامت است و بهترین پیش عامل برای فعال سازی بهداشت عمومی است. این راه کار برای ارتقا رویکردهای تازه در زمینه تحقیق و توسعه دارویی و افزایش امکان دسترسی به داروها طراحی می شود.

هیات های نمایندگی شرکت کننده دراین اجلاس شش روزه همچنین یک طرح عمل شش ساله برای مقابله با آنچه که بزرگترین تهدید برای سلامت بهداشت بشر توصیف شده و همان بیماریهای غیر واگیر است، ارائه کردند.

این بیماریها بویژه شامل بیماریهای قلبی - عروقی، دیابت، سرطانها و بیماریهای مزمن تنفسی است که عامل 60 درصد مرگ و میرها در سراسر جهان در سال 2007بوده اند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha