در مرداد ماه سال 92 همزمان با تغییر دولت نهم روح الله بیگی نماینده‌ مردم میاندوآب خطاب به رییس‌جمهور گفت: آقای احمدی‌نژاد بروید به سلامت، صدای زار جان دادن ارومیه را نشنیدید. شوره زار ارومیه دولت بعدی را صدا می‌زند.

سلامت نیوز :کاهش 18 سانتیمتری ارتفاع دریاچه ارومیه ، انتقاد از عملکرد دولت دهم در احیا در یاچه، ضرورت رهاسازی آب پشت 30 درصد از سدهای حوزه ، جنجال بر سر انتقال آب از ارس به ارومیه ، تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه در نخستین جلسه هیأت دولت یازدهم ، آغاز طوفان های نمکی درمنطقه ، تهدید پرندگان مهاجر ، قرار گرفتن دریاچه در بدترین وضعیت 100 سال گذشته، بازدید کارشناسان خارجی برای احیا دریاچه ، تعیین مجری احیای دریاچه و نیاز به 10 سال زمان برای احیا از مهمترین رویدادهایی بود که سال گذشته در حوزه دریاچه ارومیه رخ داد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، 19 سال از زمان آغاز کاهش ارتفاع آب دریاچه ارومیه می‌گذرد و دیگر نیاز به توضیح ندارد که چه شده است و چقدر حال این دریاچه بد است. دریاچه ارومیه در روندی از خشکی قرار گرفته که به اعتقاد کارشناسان با ادامه آن منطقه تبدیل به بیابانی به وسعت ۵۷۰ هزار هکتار با ۸ میلیارد تن نمک می‌شود که با وزش نخستین بادها به جای شن یا رس، این نمک است که در هوا منتشر شده و موجب تخریب محیط زیست می‌شود، تخریبی که بدون شک از مرزهای کشور خواهد گذشت و در خوش بینانه‌ترین شرایط کشورهای همسایه را نیز در شرایط بحران زیست محیطی گرفتار خواهد کرد.


حالا دیگر دریاچه ارومیه یکی از مهمترین معضلات کشور است به گونه ای که دولت تدبیر و امید در اولین جلسه‌اش با اعضای هیات دولت از تشکیل کارگروه برای نجات این دریاچه سخن گفت و معصومه ابتکار رئیس  سازمان محیط زیست، در اولین سفر کاری‌اش در سازمان محیط‌زیست، به این دریاچه رفت تا در مورد وضعیت آن و راهکارهای ارائه شد تحقیق کند.این دریاچه در خطر خشک‌شدن کامل قراردارد و طی ۱6سال گذشته 8متر کاهش سطح داشته‌است. حالا این دریاچه بزرگ در معرض مرگ قرار دارد. خشکی به جانش ریخته است و اگر باز هم در نجاتش تاخیر کنیم خواهد مرد، از بس که جان ندارد. در گزارشی که در پی می آید شرایط و تصمیماتی که در سال گذشته براین اکوسیستم ارزشمند و منحصر به فرد رفته است توضیح داده می شود: 

کاهش ۱۸ سانتی متری ارتفاع آب دریاچه ارومیه / احیای دریاچه دیر آغاز شده است
اردیبهشت ماه سال جاری در حالیکه مدیر کل محیط زیست آذر بایجان غربی از کاهش 18 سانتیمتری ارتفاع آب دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته خبر داد، و از تعلل مسئولان برای احیائ این دریاچه انتقاد کرد یک شرکت اروپایی که سابقه احیای دریاچه بحر المیت را در کارنامه خود دارد برای احیای دریاچه ارومیه اعلام آمادگی کرد و مدعی شد می توان این دریاچه را ظرف سه سال احیا کرد.


دریاچه ارومیه آخرین نفس‌های خود را می کشد
خرداد ماه امسال نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه ارتفاع دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته 32 سانتی متر کمتر شده در اخطار قانون اساسی مستند به اصل ۱۵۰ قانون اساسی، حفاظت از محیط زیست را از جمله وظایف حاکمیت عنوان کرد و گفت: در مجلس هشتم نمایندگان طرح‌های یک و دو فوریتی برای احیای دریاچه ارومیه ارائه کردند، دو جلسه اختصاصی برای این موضوع تشکیل شد و امسال هم در بودجه ۸۶ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص یافته اما از آنجایی که دریاچه نفس های آخر خود را می کشد باید جلساتی در مجلس برای احیا این دریاچه تشکیل شود.


دولت باید پاسخگو باشد پول احیای دریاچه ارومیه به کجا رفته و صرف چه اموری شده
نادر قاضی پور با انتقاد از اینکه بودجه احیای دریاچه ارومیه با سیاسی کاری توسط معاون رییس جمهور به استان آذربایجان شرقی تخصیص داده می‌شود و برای آبیاری زمین‌های عده‌ای خاص از آن استفاده می‌شود گفت: تذکر من خطاب به رییس جمهور و وزیر نیرو است که متاسفانه زحمات ریاست مجلس در احیای دریاچه ارومیه را به باد داده‌اند و من مجبورم به دلیل عدم تخصیص بودجه به این بخش توسط دولت به کمیسیون اصل ۹۰ شکایت کنم و دولت باید پاسخگو باشد که پول احیای دریاچه ارومیه به کجا رفته و صرف چه اموری شده است.


عملیات آبرسانی به جزایر و بررسی وضیت بحرانی دریاچه ارومیه با گشت هوایی
در تیر ماه سال جاری همزمان با شروع فصل گرما و کاهش سطح تراز آب دریاچه ارومیه و احتمال خروج حیات وحش از جزایر پارک ملی دریاچه گشت های هوایی برفراز منطقه انجام و مشخص شد حداقل ۷۰ درصد از مساحت دریاچه کاسته شده، کلیه جزایر از طریق خشکی به هم ارتباط یافته اند و ارزش اکولوژیکی جزایر ۹ گانه که قبلا محل تخم گذاری انواع پرندگان از جمله فلامینگو و پلیکان بوده کاهش یافته است.


دست‌های پنهانی که مانع رسیدن آب به دریاچه ارومیه می‌شوند را رسوا می کنم / وزیر نیرو مانع از رسیدن آب به دریاچه ارومیه می‌شود
در این میان عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با تاکید بر اینکه دریاچه ارومیه در معرض خشکی قرار دارد، گفت: اگر بی‌توجهی نسبت به وضعیت دریاچه ارومیه ادامه یابد بسیاری از دست‌های پنهانی که مانع رسیدن آب به این دریاچه می‌شود را رسوا خواهم کرد.مهدی عیسی‌زاده با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه، افزود: تلاش‌ها برای رسیدگی به وضعیت نامطلوب دریاچه ارومیه بی‌ اثر است، و متاسفانه وزیر نیرو بی رحمانه ترین حملات را علیه این دریاچه شروع کرده و باید گفت که چند صباحی بیشتر به عمر دریاچه ارومیه باقی نمانده و اگر این امر پیش‌رود دریاچه ارومیه به کویر تبدیل می شود.


در تابستان سال جاری در حالیکه برخی مسئولان تنها راه نجات دریاچه ارومیه را انتقال آب از رودخانه ارس و دریای خزر عنوان می کردند: عده ای دیگر اصلاح روش های آبیاری در زمین های کشاورزی حوضه ارومیه، محدود کردن اراضی کشاورزی و تغییر الگوی کشت محصولات در جهت کشت محصولات کم نیاز تر به آب را راهکار احیا دریاچه می دانستند.


باید ۳۰ درصد از آب پشت سدهای دریاچه ارومیه رها شود
اما  به اعتقاد دکتر اسماعیل کهرم که در آن زمان هنوز مسئولیت مشاور رییس سازمان محیط زیست را نداشت:رها سازی  ۳۰ درصد از آب پشت سدهای دریاچه ارومیه سریعترین را ه حل نجات این دریاچه است. وی افزود:‌ در آینده از نظر شناخت منابع طبیعی به جایی خواهیم رسید که سدهای ۳۶ گانه اطراف دریاچه ارومیه را تخریب خواهیم کرد چرا که ارزش این دریاچه از هزاران سد نیز بالاتر است اما متاسفانه هنوز قهرمان سدسازی هستیم و مدام سدهای کشور را اضافه می‌کنیم.کهرم با بیان اینکه شوری آب دریاچه ارومیه از سال ها پیش به حد اشباع رسیده گفت: اکنون میزان نمک این دریاچه ۳۲۰ گرم در لیتر است و اینکه گفته می‌شود دریاچه به تازگی از نمک اشباع شده، غلط است.


جنجال بر سر انتقال آب رود ارس به دریاچه ارومیه‌
با این حال عملیات اجرایی پروژه انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه‌ در پنجم مرداد امسال با حضور معاون اول رئیس‌جمهور کلنگ زنی و آغاز شد.این درحالیست که برخی از نمایندگان مجلس و بسیاری از کارشناسان محیط زیست با اجرای این طرح مخالفند.


نباید لحظه‌ای در اجرای انتقال‌ آب ارس وقفه بیافتد‌
محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور در مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح با بیان اینکه ‌باید همه تلاش خود را به کار گیریم تا آب ارس را در کمترین زمان ممکن به دریاچه ارومیه برسانیم، گفت: آب ارس پس از آبیاری دشت‌های ارس به دریاچه ارومیه می‌رسد و آن را سیراب خواهد کرد.


طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه عوام‌فریبی است
اما نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه با بیان اینکه افتتاح طرح انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه‌ ارومیه عوام‌فریبی است، گفت: به اسم احیای دریاچه ارومیه زمین‌های کشاورزی برخی اشخاص احیا خواهد شد.   به گفته وی، انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه یک قطره آب به این دریاچه وارد نخواهد شد و  آب مورد نیاز به زمین‌های کشاورزی تعلق خواهد گرفت.


سریعترین راه برای نجات دریاچه ارومیه بارور کردن ابر ها است
مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه نباید دریاچه ارومیه را فدای توسعه کرد گفت: اکنون تنها یک سوم از مساحت این دریاچه باقی مانده است و در صورت خشکی تمام دریاچه، نمکی که از سطح آن بلند می‌شود دیگر آذربایجان، کردستان، مشهد، تهران و … را نمی‌شناسد و کل کشور را درگیر خواهد کرد.به گفته حسن عباس نزاد،افرادی که به بهانه دریاچه ارومیه آب را برای کشاورزی، صنعت و یا حتی گردشگری انتقال می‌دهند از نتیجه کار خود آگاه نیستند چرا که خشک شدن دریاچه ارومیه دیگر زمین کشاورزی در منطقه باقی نخواهد گذاشت.مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه تاکنون ۲۴ پروژه برای احیای دریاچه ارومیه مصوب شده و در حال اجراست، اظهار کرد: سریع‌ترین راه برای نجات دریاچه ارومیه، بارور کردن ابرها و پس از آن صرفه‌جویی در مصرف آب است.


آقای احمدی‌نژاد بروید به سلامت، شما صدای جان دادن دریاچه ارومیه را نشنیدید
در مرداد ماه سال 92 همزمان با تغییر دولت نهم روح الله بیگی نماینده‌ مردم میاندوآب خطاب به رییس‌جمهور گفت: آقای احمدی‌نژاد بروید به سلامت، صدای زار جان دادن ارومیه را نشنیدید. شوره زار ارومیه دولت بعدی را صدا می‌زند.


تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه در نخستین جلسه هیات دولت
در مرداد ماه سال جاری در نخستین جلسه هیات دولت یازدهم به ریاست دکتر حسن روحانی رییس‌جمهور برگزار تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت وزرای جهاد کشاورزی، کشور، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و نماینده معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی مصوب شد.این کارگروه ماموریت یافت با استفاده از سوابق مطالعات و اقدامات قبلی به عمل آمده در این زمینه و بررسی‌های تخصصی و میدانی بیشتر، ظرف دو ماه راهکارهای نجات دریاچه ارومیه را تدوین و جهت تصمیم‌گیری نهایی به دولت ارایه کند.


اولین جلسه کارگروه نجات دریاچه ارومیه در وزارت نیرو برگزار شد
در شهریور ماه سال جاری با توجه به ابلاغیه بیست و هشتم مرداد ماه هیأت وزیران، “کارگروه نجات دریاچه ارومیه” با مسئولیت وزیر نیرو و عضویت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، وزیر کشور و وزیر جهاد کشاورزی تشکیل و اولین جلسه کارگروه مذکور در وزارت نیرو برگزار شد. بر این اساس مقرر شد از طریق فراخوانی عمومی نظرات تمام صاحبنظران و اندیشمندان جهت ارتقای تصمیمات و اقدامات اخذ شود. و ازتمام متخصصان برای بازنگری و اصلاح طرح های مصوب قبلی در زمینه احیای دریاچه ارومیه درخواست مشارکت شد.


اراده دولت برای پایان دادن به مشکل دریاچه ارومیه جدی است
دکتر معصومه ابتکار در دومین روز کاری خود به عنوان رییس سازمان محیط زیست در دولت یازدهم با هدف بازدید از وضعیت دریاچه ارومیه و بررسی راهکار های احیای این زیست بوم ارزشمند به همراه وزیر نیرو به ارومیه سفر کرد و در جلسه بررسی آخرین وضعیت این دریاچه که با حضوراستاندار آذربایجان غربی، معاونین وزرای کشور و کشاورزی، نمایندگان مردم شهرستان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: دریاچه ارومیه از سال ۷۶ با مشکل کم آبی مواجه شده و در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از آب آن تبخیر شده که طبق نظر کارشناسان برای احیای آن به ۱۴ میلیارد متر مکعب آب نیاز است.

از سال ۷۹ در سازمان محیط زیست در مورد خشک شدن دریاچه ارومیه  هشدار داده بودیم اما فکر می‌کردیم کندتر اتفاق بیافتد ولی متاسفانه زودتر از آن چیزی که فکر می‌کردیم با بحران مواجه شدیم.وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته اظهار کرد: اکنون بحث و برنامه‌ریزی انجام گرفته، اراده سیاسی بین دستگاه‌ها به وجود آمده و با مشارکت وسیع مردم و عزم جدی جوامع محلی، این مشکل حل خواهد شد. اگر با همکاری مردم همراه نشود یا به نتیجه نخواهیم رسید، یا با دشواری‌های بسیار زیادی مواجه خواهیم شد.ابتکار خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی باید بیش از هر چیزی به اجرایی کردن این طرح‌ها بیاندیشیم و این مساله باید به طور مستمر پایش شود تا دیگر شاهد تکرار آن نباشیم.


به دنبال مقصر نیسیتیم، می خواهیم دریاچه ارومیه را از مرگ نجات دهیم
در مهر ماه سال جاری وزیر نیرو در مراسم هم اندیشی راهکارهای نجات دریاچه ارومیه گفت: وضعیت دریاچه ارومیه امروز به مانند فردی است که در اثر سانحه ای دچار مصدومیت شدید شده و روی تخت در حال احتضار است و ما بحث می کنیم که مقصر خودرو بوده یا جاده، الان باید این محتضر را از مرگ نجات دهیم و دنبال مقصر نباشیم.حمید چیت چیان افزود: به دنبال پیدا کردن متهم و یا مقصر نیسیتیم چرا که نتیجه ای نخواهد داشت. عملکرد همه ما و نیز مردمی که ساکن منطقه هستند منجر به وضعیت فعلی دریاچه ارومیه شده است و بنابراین همه ما مقصر هستیم.


آغاز طوفان های نمکی دریاچه ارومیه / تایید وجود ذرات نمک در هوا
طی بادهای فصلی که از اواسط مهر ماه  در آذربایجان شرقی شروع به وزیدن کرد تصاویری مبنی‌ بر آغاز بادهای نمکی دریاچه ارومیه منتشر شد که مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب ها با تأیید مشاهده ذرات نمک در هوای شهرهای اطراف ارومیه گفت: مدیریت آبهای سطحی به سمت دریاچه و زمینهای اطراف سریعترین راهکار جلوگیری از بروز بادهای نمکی است.محسن سلیمانی روزبهانی افزود: این بادهای نمکی زنگ خطری است که مسئولان باید هر چه سریعتر آن را شنیده و اقدامات لازم را پیش از آنکه انواع بیماری و ضرر و زیان های اقتصادی متوجه مردم این مناطق شود آغاز کنند.مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب ها به جز راهکارهای بلند مدت و میان مدتی که در کارگروه احیا دریاچه ارومیه تصویب شد در حال حاضر سریعترین راه حل ممکن و گام اولیه مدیریت آبهای سطحی و هدایت آنها به سمت دریاچه و زمین های اطراف است که لازمه آن در ابتدا لایروبی زهکش های منتهی به دریاچه ارومیه است.


فاجعه در انتظار پرندگان مهاجر  ارومیه / عملکرد دولت قبل عامل مرگ دریاچه
در آبان ماه سال جاری  معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از خطر مرگ پرندگان مهاجر دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: بالاخره تاخیر کارشناسان سازمان محیط زیست در حل مشکلات آبی این منطقه و تعلل مسئولان پیشین وزارت نیرو در توقف فعالیت سدهای حاشیه ای، منجر به فاجعه زیست محیطی دریاچه ارومیه شد.عبدالرضا کرباسی با بیان اینکه فصل مهاجرت پرندگان مناطق غربی و شمال غربی فرا رسیده و پروازها بر فراز دریاچه آغاز شده است، افزود: دسته‌های پرندگان در حالی کوچ را آغاز می‌کنند که استراحتگاه دریاچه ارومیه آغشته به نمک دریایی است و این حجم زیاد نمک، سبب مرگ این موجودات زنده می شود.


دریاچه ارومیه در بدترین وضعیت نسبت به ۱۰۰ سال گذشته / تنها ۶ درصد از حجم آب دریاچه ارومیه باقی مانده است
در آذر ماه سال جاری مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی از قرار گرفتن دریاچه ارومیه در بدترین وضعیت خود در صد سال گذشته خبر داد و گفت:  در آینده ای نزدیک شاهد بروز انواع سرطان در منطقه ی شمال غرب کشور خواهیم بود چرا که  در حال حاضر قسمت جنوبی دریاچه به طور کامل خشک شده و از ناحیه شرق نیز به شدت در حال کویری شدن است چرا که از سال ۷۵ به بعد دریاچه ارومیه نزدیک به ۳۰ میلیارد مترمکعب آب از دست داده‌ و تنها ۲ میلیارد متر مکعب، آب در دریاچه باقی مانده که این مقدار، نزدیک به شش درصد از کل آب دریاچه ی ارومیه است.


وزیر نیرو: باید حقایق دریاچه ارومیه را به مردم بگوییم
در دی ماه امسال وزیر نیرو هم با بیان اینکه در مورد دریاچه ارومیه باید حقایق را به مردم بگوییم و توقع بی مورد ایجاد نکنیم گفت: هرگونه شعار و وعده تبلیغاتی و سیاسی که به دور از حقیقت باشد، خیانت به دریاچه ارومیه و مردم است.حمید چیت چیان در دیدار با نمایندگان مردم استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما به ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز داریم تا بتوانیم دریاچه ارومیه را به وضع سابق برگردانیم و برای نجات دریاچه تمام توانمان را به کار می گیریم اما اگر نتوانیم مدیریت مصرف را در آب کشاورزی اعمال کنیم، دریاچه ارومیه هرگز زنده نخواهد شد.


نجات دریاچه ارومیه به یاری کارشناسان آلمانی و ژاپنی 
زمستان  امسال  یک هیئت علمی آلمانی برای شرکت در همایش بین‌المللی دریاچه ارومیه به ایران سفر کرد. پرفسور متس رئیس این هیات و بیژن کوشان زمین‌شناس ایرانی درباره ضرورت کمک متخصصان خارجی به دولت ایران تأکید کردند. این کارشناس مقیم آلمان وضعیت دریاچه ارومیه را از نزدیک بررسی و ایده‌های خود را برای نجات دریاچه ارومیه چنین عنوان کردند: اگر دولت موافقت بکند قصد دارند در ۲۴ رشته مختلف در ایران یک مرکزعلمی در دو طرف دریاچه ارومیه تاسیس کنند.همچنین چندی بعد سرپرست معاونت عمرانی استانداری آذربایجان غربی گفت: با توجه به تاکید ویژه رئیس جمهور در موضوع دریاچه ارومیه و دیدار اخیر وی با نخست وزیر ژاپن برای احیای دوباره این دریاچه و همکاری‌های مشترک، دو طرف به توافقاتی رسیده‌اند. این هیات ژاپنی برای بررسی علل و عوامل خشکی دریاچه و راهکارهای موثر در نجات آن، به آذربایجان غربی سفر خواهند کرد.هادی بهادری ادامه داد: این هیات متشکل از مدیران و کارشناسان آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن (جایکا) است. در این سفر در جلسه‌ای مشترک با اعضای شورای استانی مدیریت حوضه آبخیز دریاچه متشکل از مسئولان و کارشناسان استان مباحث دریاچه ارومیه بررسی خواهد شد.


با تصویب هیئت دولت عیسی کلانتری مجری طرح احیای دریاچه ارومیه شد
در بهمن ماه سال جاری «عیسی کلانتری» به عنوان مجری احیای دریاچه ارومیه و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه منصوب شد. البته وزیر نیرو اعلام کرد  برای ارتقای فعالیت ها ی احیای دریاچه ارومیه نیازمند این هستیم که در راس ستاد احیای دریاچه ارومیه شخص معاون اول رئیس جمهور قرار گیرند که این موضوع نیز به تصویب رسید.


دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه: دریاچه از نظر زمین شناسان مرده است
دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه از ارائه نسخه درمان علمی این دریاچه تا اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ به رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: آقای روحانی اعلام کرده‌اند برای احیای دریاچه ارومیه هر چقدر هزینه کنید تامین خواهم کرد.عیسی کلانتری افزود: امروز باید طبق دستور رئیس جمهور دریاچه به هر قیمتی و به هر هزینه‌ای و در حداقل زمان ممکن باید احیا شود، گرچه زمین شناسان دریاچه ارومیه را مرده تلقی می‌کنند.کلانتری ادامه داد: امروزه کارهای فنی در هر جای دنیا حتی در داخل کشور نیز قابلیت اجرایی دارد منتهی هزینه‌اش باید تامین شود.


نجات دریاچه ارومیه حداقل ۱۰ تا ۱۲ سال به طول خواهد انجامید
در اسفند ماه سال جاری دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی، با اظهار اینکه تلاش بر این است که با ایجاد وحدت نظر درخصوص دستیابی به راهکاری مناسب در این زمینه، تا پایان خردادماه نسخه علمی و عملی نجات دریاچه ارومیه به دولت ارائه تا اقدامات عملی در این خصوص وارد فاز اجرایی شود، گفت: البته این امر مدت زمان طولانی و حداقل ۱۰ تا دوازده ساله‌ای را در پیش خواهد داشت.

کلانتری  با اشاره به اینکه ستاد احیای دریاچه ارومیه با مرکزیت دانشگاه شریف و همکاری دانشگاه‌های تبریز، ارومیه، تهران و دانشگاه صنعتی امیرکبیر، با هدف تجمیع نظرات مختلف در امر نجات دریاچه ارومیه و ایجاد امکان بهره‌گیری از مشاوره با کشورهای دارای تجربه مشابه، تشکیل شده است، گفت: تلاش براین است بهترین و کاراترین روش ممکن برای احیای این دریاچه و جلوگیری از بروز فاجعه زیست محیطی امکان‌پذیر شود و در این زمینه، نیازمند حمایت‌های اجتماعی به خصوص حمایت‌های شخصیت‌های اجتماعی و دینی در سطح کشور و به خصوص استان‌های همجوار این دریاچه خواهیم بود.


برگزاری نشست بین المللی بررسی شرایط دریاچه های ارومیه و هامون
سرانجام در روز های پایانی سال 92  نشست بین المللی و تخصصی بررسی دریاچه های هامون و ارومیه با همکاری دفتر عمران ملل متحد (UNDP) با حضور محققان داخلی و خارجی در تهران آغاز شد.در این نشست بین المللی حدود ۴۵ محقق و کارشناس حضور دارند که ۱۲ نفر از آنها از کشورهای آمریکا، اسپانیا، سوئیس، انگلستان، هلند، پاکستان، چین، ژاپن و اردن هستند.به گفته مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران، همچنین نمایندگانی از سازمان ملل، کنوانسیون رامسر و تهران نیز دراین نشست حضور دارند. در روز اول این همایش نشست مقدماتی برگزار می شود و دیدگاه ها، پیشنهادها، تجربه ها و راه حل های کشورهای دیگر مورد بررسی قرار می گیرد، بعد از آن گروهی از شرکت کنندگان از دریاچه ارومیه و گروهی دیگر از دریاچه هامون بازدید خواهند کرد و در روز آخر جمع بندی از بازدید و راهکارها ارایه می شود.


جدی بودن عزم و اراده مسئولان دولت یازدهم برای نجات دریاچه ارومیه روشن است اما آنچه مهم است اجرای به موقع و استفاده به هنگام از تجربیات متخصصان داخلی و خارجی است و به نظر می رسد در سال 93 باید عملیات اجرایی احیا دریاچه ارومیه  آغاز و کلید راهکار های 19 گانه نجات دریاچه ارومیه  زده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha