دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10813

استاد شیمی و عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از استخراج ترکیب دارویی جدیدی با خاصیت ضدمالاریایی از یک گونه گیاه معطر بومی استان خراسان خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات ، دکتر "عبدالحسین روستائیان" عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات گفت، این ترکیب شیمیایی استخراج شده که از گیاه «آرتمیزیا دیفوزا» استخراج شده، ساختار شیمیایی جدیدی داشته و به نام"تهرانولید" نامگذاری شده است.
وی افزود، این ترکیب که به نظر می‌رسد اثر ضدمالاریایی آن مربوط به گروه عاملی به نام «ایندوپروکسی» باشد با همکاری انستیتو پاستور در مرحله آزمایش است.
دکتر روستائیان ابراز امیدواری کرد که با ثابت شدن اثر ضد ‌مالاریایی این ماده ، زمینه استفاده از آن در تولید داروهای مقابله با این بیماری خطرناک که سالانه جان هزاران هزار کودک آفریقایی را می‌گیرد، فراهم شود.
عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات در عین حال تولید انبوه دارو از این ترکیب را مستلزم فعالیت‌های گسترده و چندین ساله آزمایشگاهی و کلینیکی عنوان کرد.
دکتر روستائیان با اشاره به اهمیت و جایگاه علم شیمی گیاهی و مواد طبیعی در کشور، سرمایه‌گذاری در این بخش را لازم دانست و گفت: کارهای پژوهشی محققان ما عمدتا در حد ارائه مقاله در نشریات بین‌المللی است در حالی که ایران با دارا بودن هشت هزار گونه گیاهی دارویی زمینه بسیار مناسبی برای تولید انواع مختلف داروهای گیاهی دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha