یکشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 108140

پرورش ماهی قرمزها در مراکز غیربهداشتی

سلامت نیوز : یک فعال محیط زیست گفت: به دلیل اینکه ماهی‌های قرمز عید در مراکز غیربهداشتی پرورش پیدا می‌کنند، رها کردن آنها می‌تواند باعث آلوده شدن برکه‌ها و رودخانه‌های کشور شود.
حسین عبیری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هنوز مشخص نیست که وجود ماهی‌های قرمز در سفره‌های هفت‌سین از چه زمانی مرسوم شده است، افزود: از مردم می‌خواهیم هنگامی که به مسافرت می‌روند، ماهی‌های قرمز را تا زمان برگشت در خانه رها نکنند که در نهایت هنگام برگشت با ماهی‌های تلف شده مواجه شوند علاوه بر آن مردم باید از رها کردن این ماهی‌ها در آب‌های کشور جدا خودداری کنند.
این فعال محیط زیست افزود: در شهر تهران تانکرهایی در ابتدای جاده‌های منتهی به شهر فراهم شده تا مردم این ماهی‌ها را در تانکر‌ها بریزند.
وی تصریح کرد: رها کردن ماهی‌های قرمز که 20 سال می‌توانند در آب زندگی کرده و همه چیز را بخورند، می‌تواند باعث از بین رفتن ماهی‌های بومی کشور شود.
روزانه یک درصد از زباله‌های تولیدی را کاهش دهیداین فعال محیط زیست ضمن توصیه به مردم برای کاهش زباله‌های تولیدی، اظهار کرد: اگر روزانه یک درصد از زباله‌های تولیدی شهر تهران کاهش یابد، به دلیل اینکه روزانه 10 هزار تن زباله تولید می‌شود، می‌توان در پایان سال از تولید 36 هزار و 500 تن زباله و 36 میلیارد ریال هزینه خدمات شهری جلوگیری کرد.
عبیری ادامه داد: یکی از راه‌های کاهش زباله، در کنار استفاده مجدد از وسایل قدیمی، خرید اجناس مرغوب است؛ چرا که اجناس مرغوب چند برابر اجناس غیرمرغوب عمر می‌کنند که علاوه بر صرفه‌ اقتصادی، باعث کاهش تولید زباله نیز خواهد شد.
وی تاکید کرد: همچنین از مسافران نوروزی می‌خواهیم در مکان‌هایی که توقف می‌کنند، از ریختن زباله در طبیعت خودداری کرده و به گونه‌ای در قبال محیط زیست رفتار کنند که پس از ترک محیط، هیچ اثری از آنها باقی نمانده باشد.
این فعال محیط زیست ادامه داد: همچنین مردم باید از شکستن شاخه‌های درختان و کندن بوته‌ها برای روشن کردن آتش خودداری کنند؛ زیرا به دلیل شکستن شاخه‌ها و کنده شدن بوته‌ها طی ایام نوروز هر سال صدمات بسیاری به محیط زیست و منابع طبیعی کشور وارد می‌شود.
عبیری اظهار کرد: از دولت نیز انتظار داریم تا جایی که ممکن است در جانمایی جاده‌ها دقت شود تا از طریق جاده‌ها، دسترسی به مناطق حفاظت شده و عرصه‌های منابع طبیعی کاهش یابد که از این طریق علاوه بر تخریب‌های با منشا انسانی، از مصرف سوخت، تصادفات و ترافیک در این مناطق جلوگیری خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha