دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10815

دانشمندان در بررسی های اخیر خود دریافتند، کودکان زودرس نیز مانند دیگر نوزادان احتیاج به تماس پوست به پوست و آغوش گرم والدین خود دارند که این امر تاثیر بسزایی در رشد آنها خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، یک تیم محققان کانادایی در بررسی های خود دریافتند، در آغوش گرفتن نوزادانی که در ماه هفتم بارداری متولد می شوند تا حد زیادی استرس و درد ناشی از داروهای شیمیایی که بر روی آنها آزمایش می شود را کاهش می دهد.
بنا بر نتیجه این تحقیقات که در مجله BMC Pediatrics، که مربوط به امراض کودکان است منتشر شد، دانشمندان اعلام کردند، در آغوش گرفتن نوزادان زودرس به فرآیند رشد این نوزادان کمک شایانی می کند.
به گفته این دانشمندان تماس پوست به پوست این نوزادان با والدینشان در رشد جسمانی آنها تاثیر بالایی دارد.
پیشتر نیز شواهدی به دست آمد مبنی بر آنکه در آغوش کشیدن نوزادان حتی آنهایی که برای رشد خود نیاز به دستگاه دارند نه تنها سلامتی آنها را بهبود می بخشد بلکه زمانی که نوزاد به رشد کامل رسید و زمان بیرون آمدن از دستگاه فرارسید، پیوند والدینی این نوزاد با پدرو مادرش بسیار قوی تر خواهد شد.
این مطالعات برای اولین بار نوزادان زودرسی که در هفته 28 تا 31 بارداری به دنیا آمدند را مورد بررسی قرار دادند.
پیشتر دانشمندان گمان می کردند این نوزادان به اندازه ای رشد نکرده اند که بتوانند توسط افراد دیگر لمس شوند.
در آزمایشی، بر روی کودکان زودرسی که در دستگاه قرار دارند، نمونه ای از خون نوزادان را برداشته تا میزان قند خون آنها اندازه گیری شود که این مرحله بسیار دردناک است و در مراحلی چندین دقیقه زمان لازم است تا این نوزادان را آرام کرد که این استرس برای سلامت نوزاد بسیار ضرر دارد.
دانشمندان کانادایی یک سری آزمایشات را بر روی نوزادانی که به طور مداوم مورد نوازش والدین خود قرار می گیرند یا با آنها تماس پوست به پوستی برقرار می کنند، انجام دادند و تاثیر حرکات صورت، میزان ارتباطات قلبی نوزاد و والدین و سطح اکسیژن خون را در این بررسی ها مورد مطالعه قرار دادند.
نتایج آزمایشات حاکی از آن بود، نوزادانی که مورد نوازش والدین خود قرار گرفته بودند پس از 90 ثانیه میزان درد در آنها قطع شد و این در حالی بود که دیگر نوزادان زمان بیشتری را برای رفع استرس ناشی از درد لازم داشتند.
70 درصد از این نوزادان نیز پس از اینکه در آغوش والدین خود قرار گرفتند، هیچ گونه احساس دردی در زمان نمونه برداری خونشان نشان ندادند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha