دوشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۵
کد خبر: 108166

سلامت نیوز:وق تخصص روماتولوژی علائم نقرس را تورم، قرمزی و درد بسیار شدید در ناحیه شست پا عنوان کرد و گفت: این علائم در 90 درصد بیماران معمولاً به وجود می‌آید. 
محمد مهدی امام در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به پرسش شهروندان در مشاوره سلامت در مورد بیماری نقرس اظهار داشت: نقرس یک بیماری‌ است که ثانویه به افزایش اسید اوریک در بدن عارض می‌شود و به واسطه رسوب این ماده در مفاصل، پوست، کلیه و عروق، علائم و عوارض پدیدار می‌شود.
فوق تخصص روماتولوژی گفت: نقرس شایع‌ترین علت تورم مفاصل در مردان است که در دهه 3 و 4 بیشتر دیده می‌شود؛ در زنان نیز قبل از یائسگی نادر است ولی بعد از آن به خصوص در افرادی که داروهای ادرار‌آور و آسپرین با دوز پایین مصرف می‌کنند ممکن است دیده شود.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: نقرس به نام پادشاه بیماری‌ها و بیماری پادشاهان نیز مشهور است؛ پادشاه بیماری‌ها به دلیل اینکه بسیار در مردان شایع بوده و بیماری پادشاهان به خاطر آنکه در افرادی که تغذیه پر گوشت دارند دیده می‌شود.
وی ادامه داد: در قدیم تصور می‌شد که به واسطه یک قطره‌ای که شیطان در داخل مفصل می‌ریزد این بیماری به وجود می‌آید لذا لفظ انگلیسی GOUT که در ترجمه به نام قطره است به این بیماری اطلاق می‌شد.
فوق تخصص روماتولوژی گفت: ما سه بیماری بسیار دردناک در طب داریم: زایمان، التهاب حاد پانکراس و لوزالمعده که دیگری هم نقرس است.
امام علائم نقرس را تورم، قرمزی و درد بسیار شدید در ناحیه شست پا عنوان کرد و افزود: این علائم در 90 درصد بیماران معمولاً به وجود می‌آید.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: گاهی اوقات نقرس به درد و تورم در مفاصل میان پا، مچ پا، زانو، آرنج یا مچ دست منجر می‌شود.
وی افزود: درگیری مفاصل ستون مهره‌، شانه و لگن در این بیماری بسیار نادر است چرا که این مفاصل، مفاصل گرم می‌باشند و همانطور که می‌دانید نقرس ثانویه به تشکیل کریستال‌های اسید اوریک در داخل مفصل می‌باشد که معمولاً در ناحیه گرم این کریستال‌ها محلول‌ترند و به همین دلیل است که نقرس در مفصل سردی چون مفصل شست پا بیشتر دیده می‌شود.
فوق تخصص روماتولوژی ضربه را از عوامل به وجود آورنده حمله نقرسی عنوان کرد و گفت: مصرف غذاهای پر پروتئین و ماءالشعیر نیز می‌تواند به واسطه افزایش اسید اوریک حمله نقرسی را به وجود آورد.
امام افزود: معمولاً حمله مفصل نقرس خود به خود و ظرف چند روز خوب می‌شود ولی در 75 درصد موارد مجدداً عود خواهد کرد.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در حملات بعدی طول حمله بیشتر و فاصله تا حمله بعدی کمتر خواهد شد تا اینکه بیمار دچار تورم مفاصل دائمی شود که در این مرحله تخریب در مفاصل به وجود می‌آید.
وی تصریح کرد: علائم نقرس محدود به مفاصل نمی‌باشد چرا که کریستال‌های اسید اوریک می توانند در کلیه رسوب کند و سنگ کلیه و نارسایی کلیه را منجر شود.
امام گفت: سنگ کلیه می تواند کاملاً بدون علامت باشد لذا در تمامی بیماران مبتلا به نقرس بررسی سونوگرافی کلیه‌ها الزامی است چرا که 40 درصد شانس سنگ کلیه در این بیماری وجود دارد.
فوق تخصص روماتولوژی علت نقرس را عمدتاً ژنتیکی و ثانویه به اختلال در دفع ادراری کلیوی اسید‌اوریک دانست و گفت: بعضی از داروها مثل آسپیرین، داروهای ادرار‌آور و بیماری‌های خونی نیز می‌توانند موجب افزایش اسید‌اوریک شوند.
فوق تخصص روماتولوژی اظهار داشت: از علائم دیگر نقرس می‌توان از رسوب آن در پوست نام برد که معمولا در فاز مزمن بیماری ایجاد می‌شود و به صورت ندول‌های زیر‌پوستی خصوصاً در ناحیه آرنج و زانو بروز پیدا می‌کند.
وی از علائم مهم نقرس را رسوب کریستال‌های اسید اوریک در جدار عروق عنوان کرد و افزود: این مسئله می‌تواند زمینه‌ساز بیماری تصلب شرائین باشد.
عضو هیئت‌ علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: 70 درصد بیماران مبتلا به نقرس از لحاظ ژنتیکی دارای افزایش چربی خون می‌باشند که این رقم تصلب شرائین را تشدید خواهد کرد.
فوق تخصص روماتولوژی به راه تشخیص نقرس اشاره داشت و گفت: بر اساس علائم بالینی و یافتن اسید‌اوریک بالا در داخل خون و دیدن کریستال‌ها در داخل مفصل یا رسوبات آن در بیوگرافی مفاصل می‌توان آن‌ را تشخیص داد.
وی افزود: باید دقت داشت که بسیاری از افراد جامعه دارای افزایش اسید اوریک به صورت بدون علامت هستند و هر چقدر میزان اسید‌اوریک از نرمال بالاتر باشد خطر علامت‌دار شدن آن بیشتر است به طوری که امروزه اعتقاد دارند که تمام بیمارانی که اسید‌اوریک بالای 10 دارند حتماً باید درمان شوند.
امام ادامه داد: نکته مهم در تعیین اسید‌اوریک متغیر بودن میزان آن با سن و جنس است؛ در کودکان و همچنین خانم‌ها قبل از سن یائسگی اسید اوریک معمولاً پایین است.
فوق تخصص روماتولوژی به درمان نقرس اشاره کرد و گفت: وقتی یک تورم مفاصل و نقرس به وجود می‌آید باید بدانیم که حداقل 10 سال اسید‌اوریک خون بالا بوده و دائماً در حال رسوب در مفاصل و بدن بوده است.
وی ادامه داد: درمان حملات نقرس نیاز به سالها درمان و همکاری بیمار دارد تا این رسوبات از بدن پاک شود؛ گاهی اوقات لازم است تا آخر عمر داروهای لازم برای کاهش اسید‌اوریک مصرف شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: داروها توسط پزشک تجویز می‌شود و بر اساس مرحله بیماری متفاوت است اما در بیمارانی که به طور اتفاقی اسید‌اوریک خون بالا باشد می‌توانیم در صورتی که اعداد بالای 10 نداشته باشند از رژیم غذایی استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: سخت‌ترین رژیم غذایی حداکثر 1 تا 2 میلی‌گرم سطح اسید‌اوریک را کاهش می‌دهد که تقریباً معادل نصف قرص داروهای کاهش‌دهنده اسید‌اوریک است؛ لذا توصیه به رژیم غذایی فقط در بیماران بدون علامت که نیاز به درمان دارویی ندارند پیشنهاد می‌شود و برخلاف تصور عامه رژیم غذایی شدید در بیماران تحت درمان کاهش‌دهنده اسید‌اوریک توصیه نمی‌شود مگر با نظر پزشک و در شرایط مقاوم.
فوق تخصص روماتولوژی گفت: غذاهای غنی از اسید اوریک شامل دل، جگر، قلوه، سیراب، شیردان، ماهی کولی، بوقلمون می‌باشد.
امام خاطرنشان کرد: گوشت قرمز، حبوبات، رب گوجه‌فرنگی و ماءالشعیر از غذاهای دیگر حاوی اسید‌اوریک هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha