سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۸
کد خبر: 108171

سلامت نیوز : دریاچه رویایی " بی بی گل" روزگاری دور آبشخور دایناسورها و امروز پناهگاه پرندگان مهاجر است و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با یافتن ردپای دایناسور و فسیل های این حیوان دراطراف دریاچه می توان دریافت که این ماجرا رویایی و یا ساخته ذهن اهالی بومی منطقه سرخس نبوده است.به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، بی بی گل عروس دریاچه های ایران است و تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که در روزگاران گذشته این دریاچه آبشخور دایناسورها بوده و این ماجرا حکایتگر ویژگی معجزه آسای بزرگترین دریاچه شمال شرق کشور است.   
 امروز نیز یکی دیگر از ویژگی های اعجاب انگیز و معجزه آسای دریاچه بی بی گل این است که در سردترین فصل سال هم آب دریاچه یخ نمی زند طوری که قسمتی از آن دارای آب شور و قسمتی دیگر دارای آب شیرین است و سطح قسمت شور آن به علت وجود املاح زیاد حتی در سردترین ماه های سال یخ نمی بندد.

منطقه نمونه گردشگری بی بی گل
 دریاچه بی بی گل در 120 کیلومتری جاده سرخس و در جنوب رشته کوه های هزار مسجد واقع شده است و از این منطقه به دلیل زیبایی اعجاب انگیز و رویایی بودن به عنوان منطقه نمونه گردشگری نیز یاد می شود.


این دریاچه که یکی از تفرجگاههای شگفت آور خراسان رضوی و تنها زیستگاه پرندگان مهاجرو وحشی بومی است با گذر زمان به یکی از مناطق مهم گردشگری برای مسافران تبدیل شده و امروزه کمتر توریسم و گردشگری است که در سفر به سرزمین خراسان سراغی از دریاچه بی بی گل نگیرد.

دریاچه ای که رویا را همرنگ واقعیت می سازد
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان گردشگری این مکان برای مسافران رویا را همرنگ واقعیت می سازد و به تعبیری دیگر بهشت  گردشگران و توریسم های خارجی است.
کارشناس محیط طبیعی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: این دریاچه برای زیستگاه 130 گونه از پرندگان آبزی و كنارآبزی بومی و مهاجر محیط مناسب و آرامی است و در محدوده بی بی گل پستاندارانی همانند قوچ، میش، پلنگ، گربه پالاس، سیاه گوش و كفتار زندگی می كنند.

شناسایی 33 گونه فیتوپلانكتون جلبكی در اطراف دریاچه بی بی گل
 فاطمه ظفر قاسم پور تصریح می کند: تاكنون 33 گونه فیتوپلانكتون جلبكی در اطراف این دریاچه شناسایی شده است و اغلب پرندگانی نظیر اردک سرحنایی، انواع حواصیل، انواع آبچلیک، تلیله، چوب پا، تنجه، چنگر نوک سرخ و باکلان برای استراحت و یا زمستان گذرانی در مناطق گرم جنوبی از سیبری و کشورهای اروپایی به این شهرستان و از جمله دریاچه بزنگان فرود می آیند.
وی ادامه می دهد: این دریاچه که یک اثر طبیعی وملی وجزومنطقه نمونه گردشگری است دارای عجایب و شگفتی های بسیاری است و یکی از شگفتی های دریاچه این است كه قسمتی از آن دارای آب شور و قسمتی دیگر دارای آب شیرین است و سطح قسمت شور آن به علت وجود املاح زیاد حتی در سردترین ماه های سال یخ نمی بندد.


تماشای دریاچه در فصل زمستان
این کارشناس محیط طبیعی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی معتقد است؛ همگان بی بی گل را می شناسند و افراد بسیاری روزها و لحظات شیرینی را در کنار این دریاچه گذرانده اند و به اعتقاد من زمستان زیباترین فصلی است که می توان این دریاچه را با پرندگان مهاجر آن به تماشا نشست.  
یک کارشناس گردشگری نیز در رابطه به زیبایی های این دریاچه به خبرنگار مهر می گوید: پرنده های مهاجری که از دشت قره قوم ترکمنستان، در آغاز سرما، مهاجرت می کنند و به سمت نقاط گرمتر وارد می شوند اولین ایستگاه شان دریاچه بزنگان است  و این خود یکی از شگفتنی ها و زیبایی های دریاچه بی بی گل محسوب می شود.


وجود شیرماهی سفید و کپور در آبهای تیره دریاچه
صادق مشیری از وجود د شیرماهی سفید و کپور در آبهای تیره این دریاچه خبر می دهد و می افزاید: ماهیگیری نیز یکی دیگر از جذابیت های بی بی گل است، شیرماهی سفید و کپور دو گونه ماهی است که در آبهای تیره این دریاچه زیست می کنند.


وی بیان می کند: دریاچه بی بی گل دارای حیات وحش است و در محدوده آن پستاندارانی مانند قوچ، میش، پلنگ، گربه پالاس، سیاه گوش و كفتار زندگی می كنند.


مشیری عنوان می کند: تماشای این دریاچه در فصل زمستان و پاییز بسیار بی نظیر و جذاب است چرا که هم زمان با آغاز زمستان و پاییز چنگر نوک سفید و اردک سر سبز در سطح آب این دریاچه مشاهده می شود.
این کارشناس گردشگری در توضیح این دریاچه رویایی می گوید: دریاچه بزنگان مهمترین دریاچه خراسان رضوی به شمار می آید که آب آن از بارندگی های سالانه و چشمه های کوچک تأمین می شود. دریاچه بزنگان که مرکز پرورش ماهی بوده، در صورت برنامه ریزی صحیح از ویژگی های لازم برای جلب گردشگران برخوردار است. این دریاچه در فصول مختلف سال، محل تجمع پرندگان مهاجر است.


وجود دایناسور در اطراف بی بی گل افسانه نیست
وی با اشاره به افسانه هایی که در زمینه این دریاچه بر سر زبان اهالی محلی شهرستان سرخس افتاده است، می گوید: وجود دایناسور در اطراف این دریاچه یک افسانه نیست و در روزگاران گذشته این محل آبشخور دایناسورها بوده است.
این کارشناس گردشگری یادآور می شود: مطابق تحقیقات صورت گرفته، مقداری فسیل دایناسور در اطراف این دریاچه پیدا شد و از سویی با توجه به قدمت دریاچه می توان نتیجه گرفت که بی بی گل روزگاری آبشخور دایناسورها نیز بوده و این امر یکی از شگفتی های برجسته این دریاچه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha