سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۴
کد خبر: 108179

سندروم روده تحریک پذیر علائم بدی دارد، مانند نفخ و اسهال. چون یک درمان برای همه مناسب نیست ، افراد مبتلا به IBS، باید آنچه را که به کارشان می آید، امتحان کنند.

درمان هایی برای کنترل سندروم روده تحریک پذیر

سلامت نیوز: سندروم روده تحریک پذیر علائم بدی دارد، مانند نفخ و اسهال. چون یک درمان برای همه مناسب نیست ، افراد مبتلا به IBS، باید آنچه  را که  به کارشان می آید،  امتحان کنند.

اگر مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر یا IBS هستید، حتما می‌خواهید که هر چه سریع تر و راحت تر، از شر آن خلاص شوید. حتما به دنبال قرصی معجزه آسا هستید که اسهال، گاز ، درد شکمی و یبوست مداوم را قطع کند و شما راحت باشید. متاسفانه، هیچ قرص معجزه آسایی وجود ندارد، یا حتی یک داروی استاندارد برای معالجه IBS نیز، وجود ندارد. اما بسته به علائم ، داروهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند شما را از IBS رهایی بخشند.

داروهای تجویزی برای IBS

داروهای تجویزی زیادی برای بیماران IBS در دسترس نیست و آنهایی هم که وجود دارند ، برای همه بیماران IBS ، کارایی ندارند.

دکتر جاناتان . پی . کوشنر استاد پزشک بالینی و گرداننده مرکز بیماریهای گوارشی دانشگاه سین سیناتی می‌گوید: " تنها دارویی که می‌تواند بطور جزئی بر تمام علائم تاثیر بگذارد، لوبیپروستون (آمیتیزا) است. در اصل این دارو در سال 2006 برای درمان یبوست تائید شد."

دکتر کوشنر می گوید : برخی مطالعات نشان دهنده مفید بودن این دارو برای رهایی از درد و یبوست در بیماران IBS است که از یبوست رنج می‌برند. " اگر به دنبال دارویی برای تاثیر کلی بر همه علائم می گردید، این دارو برای بیماران نوع یبوستی مناسب است." با این حال آمیتیزا فقط برای خانم ها تجویز می‌شود.

دارویی که بطور خاص برای افراد مبتلا به نوع IBS اسهالی استفاده می‌شود آلوسترون است ( لوترونکس). کوشنر می‌گوید :" این دارو حدود یک دهه است که معرفی شده و کاملا مربوط به اسهال غالب ناشی از IBS در زنان است. این دارو، بطور کلی برای تسکین درد و تغییرات روده و داشتن احساس خوب در بیماران مفید است." مانند آمیتیزا، لوترونکس نیز فقط برای زنان تائید شده است.لوترونکس عوارض جانبی کم ولی جدی دارد و به همین دلیل فقط پزشکان می‌توانند آن را تجویز کنند.

دیگر دارو‌های تجویزی که می‌توانند به بیماران IBS کمک کنند، عبارتند از:

- داروهای ضد انقباص مانند هوسیامین ( لوسین) و دیساکلومین (بنتایل)

- داروهای ضد افسردگی مانند آمی‌تریپتیلین (الاویل) یا نورتریپتیلین ( پاملور، آونتیل)

با اینکه  این داروها ممکن است برای افراد خاص مبتلا به IBS موثر باشند ، اما بطور گسترده برای درمان بیماران ،IBS تجویز نمی‌شوند. دکتر کوشنر می‌گوید :" مطالعات قوی در این مورد انجام نشده، ولی این دارو ها به برخی بیماران کمک می‌کنند"

داروهای ضد اضطراب واسترس، می‌توانند  برای درمان IBS نیز در برخی از بیماران ، مفید باشند— ولی  معمولا برای درمان IBS تجویز نمی‌شوند .

کوشنر اشاره می کند که : " برخی بیماران مبتلا به اضطراب شاید به این مساله اشاره کنند که علائم‌ شان پس از درمان اضطراب بهبود یافته است ، ولی هیچ منبع علمی قوی در مقالات  در این باره موجود نیست"

درمان IBS: داروهای بدون نسخه

برخی داروهای بدون نسخه شاید در رهایی از علایم IBS به بیماران کمک کنند که عبارتند از :

- مکمل های فیبردار

- پرو بیوتیک ها ( مکمل هایی بر ساخته از  باکتری های " مفید " که می‌توان آنها را در انواع ماست ها پیدا کرد)

- داروهای ضد اسهال مانند لوپرامید ( ایمودیوم ای دی)

- کپسول های روغن نعناع با روکش ( پوششی که رها سازی روغن را قبل از روده کوچک کنترل می‌کند).

کوشنر می‌گوید : یک نوع فیبر برای بیماران دچار یبوست مفید است ویک نوع دیگر، برای بیماران دچار اسهال ؛ با اینکه فیبر به تسکین درد و ناراحتی شکمی کمکی نمی‌کند، ولی فیبرهایی مانند سالیوم  ( متا موسیل ) و آدامس گوار ، تاثیر مثبتی بر عملکرد روده‌ای ، دارند.

درمان IBS : چه چیزی واقعا مفید است؟

افراد مبتلا به IBS علائم یکسانی ندارند، و همینطور علائمشان به یک شدت نیست. کوشنر می‌گوید :  IBS فقط یک نشانه یا علامت ندارد. بسیاری از چیزها را می توان IBS دانست؛ ولی علائم  اصلی ، شاید متفاوت باشند"

پس صحیح ترین درمان از نظر کوشنر:" اقدام  برای درمان علائم  اصلی است". " هیچ دارویی وجود ندارد که تاثیری عمومی داشته باشد و آن را به عنوان درمان بیماری IBS ، بدانیم."

این که بدانید نسبت به علائم خاصی که دارید،  چه چیز واقعا بدرد شما می‌خورد ، با روش سعی وخطا بدست می آید  و ممکن است کمی طول بکشد. هر چیز یا روشی که  بدرد شما بخورد،  درمان موفقی برای IBS شما خواهد بود.

منبع: مجله پزشکی مادر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha