سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۴
کد خبر: 108186

شاید طبیعی باشد که واژه سلامت، بیشتر سلامت جسم را در ذهن متبادر کند اما امروزه سلامت در حوزه‌های گوناگونی تعریف می‌شود. در کنار سلامت جسم، سلامت روان نیز از جایگاه بسیار بااهمیتی برخوردار شده است. سلامت اجتماعی، سلامت فرهنگی، سلامت اقتصادی، سلامت محیط، سلامت ارتباطات و... بخش‌های وسیعی از علوم حوزه سلامت را به خود اختصاص داده‌اند...

نیازمند استقرار نظام جامع سلامت هستیم

سلامت نیوز: شاید طبیعی باشد که واژه سلامت، بیشتر سلامت جسم را در ذهن متبادر کند اما امروزه سلامت در حوزه‌های گوناگونی تعریف می‌شود. در کنار سلامت جسم، سلامت روان نیز از جایگاه بسیار بااهمیتی برخوردار شده است. سلامت اجتماعی، سلامت فرهنگی، سلامت اقتصادی، سلامت محیط، سلامت ارتباطات و... بخش‌های وسیعی از علوم حوزه سلامت را به خود اختصاص داده‌اند...


به گزارش سلامت نیوز دکتر غلامرضا انصاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران در هفته نامه سپید نوشت: در این میان باید در نظر داشت همه این حوزه‌ها کاملا با یکدیگر مرتبط‌اند و اگر در برنامه‌‌ریزی‌ها به اثرگذاری و اثرپذیری آنها نسبت به یکدیگر توجه نشود بدون شک نمی‌توان به کارآمدی تک‌تک آنها مطمئن بود.

این مقدمه به این دلیل گفته شد که بدانیم یک دستگاه به‌تنهایی نمی‌تواند چشم‌انداز خود را به‌درستی محقق کند مگر اینکه با هماهنگی دیگر حوزه‌ها برای تحقق آن اقدام کند. در بعضی از این حوزه‌ها مثل سلامت جسم متولی و پاسخگو وجود دارد.

گرچه بین اجزای این حوزه مثل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام‌پزشکی، سازمان‌های بیمه‌گر و... هماهنگی‌های بیشتری چه در ابعاد سیاست‌گذاری و چه در بعد اجرا نیاز است اما در حوزه‌های دیگر از جمله سلامت اجتماعی هنوز متولی واحد و پاسخگویی وجود ندارد.

در حوزه سلامت جسمی 3 گروه عمده ذینفعان یعنی «سیاست‌گذاران»، «متخصصان و ارائه‌کنندگان خدمات» و «مردم» حضور دارند. شاید انسجام‌بخشی و توجه به خواسته‌های این 3 گروه با توجه به تجربه‌های گذشته کار سختی به نظر نرسد اما از آنجا که نتیجه کار این حوزه به حوزه‌های دیگر بستگی دارد، حصول نتیجه مورد انتظار را مشکل می‌کند. آنچه به خوبی می‌تواند به تحقق چشم‌انداز سلامت کمک کند، استقرار نظام جامع سلامت در کشور است. تمام ساختارها و فعالیت‌ها باید منطبق با اصول این نظام باشد تا بیشترین بهره‌وری در حوزه سلامت حاصل شود.

پیش‌بینی، فرهنگ‌سازی، پیشگیری و حذف و کاهش عوامل خطر و مقدار تاثیر آنها چه در ابعاد کلان و چه در حد فرد، در حوزه‌های گوناگون سلامت نیازمند وجود این نظام است. در این نظام است که وظایف و مسئولیت‌های هر بخش در ارتباط با بخش‌های دیگر و نیز خدمات نهایی آنها مشخص می‌شود. مهم‌ترین پیش‌شرط تحقق چشم‌انداز هر بخش از حوزه‌های مختلف سلامت، هماهنگی در تصمیم‌گیری و کار گروهی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha