چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰

مهم‌ترین اصل در سلامت غدد بزاق، مصرف مایعات به مقدار کافی و تمیز نگه داشتن سیستم دهان و دندان است.

سلامت نیوز: مهم‌ترین اصل در سلامت غدد بزاق، مصرف مایعات به مقدار کافی و تمیز نگه داشتن سیستم دهان و دندان است.


 علیرضا موحدی متخصص گوش و حلق و بینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: غدد بزاقی دهان به دو دسته ماژور و مینور تقسیم می‌شوند که غدد بزاقی ماژور یا اصلی از ۶ غدد در داخل دهان تشکیل شده که شامل ۲ تا بناگوش، ۲ تا سخت فکی و ۲ تا زیر زبانی هستند که این غده‌ها در تولید بزاق نقش اصلی را دارند و حدود چند میلیون غدد بزاقی مینور یا کوچک در کل محوطه دهان داریم که به میزان بزاق ترشح می‌کنند.

وی با بیان اینکه بزاق نقش اصلی در نرم و مرطوب کردن دهان و غذا دارد، افزود: مخلوط شدن بزاق با غذا باعث تشکیل یک ماده نرم می‌شود که غذا به راحتی از حلق عبور کرده و وارد مری و معده می‌شود، همچنین آنزیم‌های مخصوص در بزاق هستند که غذا را نرم می‌کنند.

 موحدی به نقش دیگر بزاق به عنوان حفاظت از دهان نام برد و اظهار داشت: بزاق ضد باکتری است و در نبود بزاق، دندان‌های خشک می‌شوند و باکتری‌ها رشد کرده و سریع پوسیده می‌شوند.

وی در ادامه افزود: در مبتلایان به سرطان و کسانی که شیمی درمانی می‌شوند، بزاق خشک می‌شود و همین علت مخاط خشک و شکننده، دهان زخم می‌شود و دندان‌ها نیز زود می‌پوسند.

موحدی به سالم نگه داشتن سیستم بزاقی اشاره کرد و گفت: کافی است مایعات فراوانی مصرف کنیم که بزاق ساخته شده مایعی روان باشد، عدم ترشح بزاق مناسب، بزاق سفت شده و کارایی لازم نداشته و زمینه برای رشد باکتری‌ها در سیستم بزاق و ایجاد سنگ آماده می‌شود.


 متخصص حلق و گوشی و بینی تصریح کرد: اگر آب کمی مصرف کنیم حرکت بزاق در غدد بزاقی کند شده و کلسیم رسوب و سنگ غده بزاقی ایجاد می‌کند علاوه بر عواملی مثل ژنتیک و مصرف برخی دارو‌ها در تشکیل سنگ، مهم‌ترین عامل محدودیت مصرف آب است.

وی به مهم‌ترین بیماری غدد بزاقی اشاره کرد و گفت: التهاب غدد بزاقی است که در نتیجه عدم رسیدگی مایعات در غده‌های بزاق است و زمینه برای رشد باکتری‌ها فراهم شده و عفونت غده بزاقی ایجاد می‌شوند.

موحدی در پایان اظهار داشت: مهم‌ترین اصل در سلامت غده بزاقی مصرف مایعات به مقدار کافی و تمیز نگه داشتن سیستم دهان و دندان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha