جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 108272

یک کارشناس ارشد مشاوره گفت: شاید شما هم مانند اغلب افراد، بعد از مرور یک سال، با خود فکر کنید نتوانسته‌اید به اهدافی که در ابتدای سال به دنبال آن بودید، برسید. نرسیدن به اهداف تعریف شده، می‌تواند باعث کشمکش بین همسران و اختلافاتی عمیق‌تر شود که جر و بحث‌ با یکدیگر، متهم کردن همدیگر به کم‌کاری و متعهد نبودن به قول و قرارها می‌تواند از ساده‌ترین نتایج این امر باشد.

روش‌های دستیابی به اهداف زندگی مشترک در سال جدید

سلامت نیوز: یک کارشناس ارشد مشاوره گفت: شاید شما هم مانند اغلب افراد، بعد از مرور یک سال، با خود فکر کنید نتوانسته‌اید به اهدافی که در ابتدای سال به دنبال آن بودید، برسید. نرسیدن به اهداف تعریف شده، می‌تواند باعث کشمکش بین همسران و اختلافاتی عمیق‌تر شود که جر و بحث‌ با یکدیگر، متهم کردن همدیگر به کم‌کاری و متعهد نبودن به قول و قرارها می‌تواند از ساده‌ترین نتایج این امر باشد.

نرگس عزیزی با بیان اینکه کلی صحبت کردن یکی از مهم‌ترین ایرادهایی است که افراد هنگام برنامه‌ریزی با آن روبرو می‌شوند، اظهار کرد: افراد عباراتی را به کار می‌گیرند که برای دیگران چندان واضح نیست. این موضوع از چند جهت مورد توجه است. نخست آنکه وقتی برای زندگی مشترک قرار است برنامه‌ریزی صورت بگیرد، باید تا حد امکان این برنامه روشن باشد تا از سوء‌تفاهم‌های بعدی جلوگیری کند. چرا که ممکن است همسران در زمان انجام برنامه‌ریزی اولیه دید واضحی داشته و اختلاف نظری نیز با یکدیگر نداشته باشند، اما بعد از گذشت زمانی اندک، کم‌کم برداشت‌های مختلف شروع می‌شود و همین منشأ اختلاف‌نظر خواهد شد. از سویی تعریف دقیق یا به اصطلاح تعریف عملیاتی می‌تواند به ما در تعریف قدم‌های مسیر کمک کند.

این کارشناس ارشد مشاوره اضافه کرد: شاید بسیاری از ما بتوانیم به صورتی دقیق خواسته‌های خود را بیان کنیم و آرزوهایمان را نه برای سال 93 که برای چندین سال بعد بگوییم؛ اما اتفاقی که شاید برای بسیاری از ما آشنا باشد، ناکامی در رسیدن به خواسته‌ها و آرزوهایمان است.

وی درباره علت این ناکامی‌ها گفت: جدای از بلندپروازانه بودن برخی آرزوها، بسیاری از ما نمی‌توانیم آرزوهای خود را به اهدافی قابل دستیابی تبدیل کنیم. تا زمانی که برنامه مشخصی برای آرزوهای خود نداشته باشیم، حتی نمی‌توانیم آنها را اهداف زندگی خود نامگذاری کنیم.

این کارشناس ارشد مشاوره در زمینه نکاتی که باید هنگام تنظیم برنامه به آن‌ها توجه کرد، تصریح کرد: واقع‌بینی درباره زمان‌بندی نخستین موضوع مهم در این زمینه است. نکته دوم توجه به امکانات مادی و معنوی است که در اختیار داریم.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به توانایی‌های شخصی خود، گفت: علاوه بر اینکه بر نقاط مثبت و داشته‌های خود تمرکز می‌کنیم، باید درجهت فهرست کردن مهارت‌های مورد نیاز برای انجام برنامه تلاش کنیم و کسب آنها را در برنامه خود قرار دهیم.

عزیزی تاکید کرد: هر برنامه‌ای هر چقدر هم که خوب نوشته شود تا زمانی که به مرحله اجرا نرسد، ارزش چندانی نخواهد داشت. اگر برنامه‌ریزی با همسر را دو نفره و با همفکری انجام دهیم و ایده‌های هر دو نفر شما هم در آن دخالت داده شود، شانس اجرایی شدن آن بیشتر خواهد بود. از سوی دیگر اگر قرار باشد در برنامه‌ای مشترک پیشرفت‌ها از آن یک نفر باشد یا بار اصلی دردسرها و مشکلات بیشتر بر دوش یک نفر قرار بگیرد، احتمال کمتری است که این برنامه بتواند تا انتها دنبال شود.

وی افزود: برای برنامه‌ریزی موفق لازم است نیازهای زوجین در نظر گرفته شود البته عدالت بدان معنا نیست که همه چیز به صورتی کاملاً مساوی بین دو همسر تقسیم شود. این دیدگاه می‌تواند خود باعث شود برخی فرصت‌ها از بین برود.

این کارشناس ارشد مشاوره نامشخص ساختن مسؤولیت‌ها و سهم هر کس در کارها را یکی از عوامل شکست در برنامه‌ها برشمرد و گفت: غفلت در این زمینه می‌تواند باعث بر زمین ماندن برخی کارها شود. اما یادتان باشد اگر می‌خواهید از فواید اجرای یک برنامه بهره‌مند شوید، در عین حال که وظایف خود و همسرتان را مشخص می‌کنید، انعطاف‌پذیری و چشم‌پوشی درباره برخی کاستی‌ها را از قلم نیندازید.

وی افزود: دشوارترین مرحله برنامه زمان اجرای آن است. به ویژه اگر برنامه‌ای برای زمانی طولانی، به عنوان مثال همه طول سال 93، در نظر گرفته شده باشد شرایط دشوارتر خواهد شد. چرا که متعهد ماندن به آن با دشواری‌های بیشتری همراه خواهد بود.

عزیزی تصریح کرد: تعهد داشتن به برنامه‌ریزی صورت گرفته بین همسران بیش از هر چیز نیاز به نزدیکی همسران دارد. گاهی اوقات ما به تعهدات خود پایبندیم چون به فردی که به او قول داده‌ایم، تعلق خاطر داریم. اما گاهی به تعهدات خود پایبندیم چون از فردی که به او قول داده‌ایم، می‌ترسیم روابطی پایدارتر می‌مانند و برنامه‌هایی اجرایی می‌شوند که جزء گروه نخست باشند. پس یکی از رموز موفقیت در اجرای برنامه‌های مشترک، نزدیک بودن به همسر و صمیمیت با اوست.

وی با تاکید بر ضرورت بازبینی برنامه‌ها اظهار کرد: زمانی که بعد از اجرای مرحله‌ای، فرصتی برای بازبینی آن قرار دهید، می‌توانید ایرادات کار را پیدا کنید و البته با آمادگی بیشتری به استقبال انجام مراحل بعدی بروید. نکته مهمی که می‌تواند در این مرحله دردسرساز باشد، روشی است که برخی همسران در قبال همسر خود در پیش می‌گیرند.

عزیزی در پایان گفت: این افراد به محض آنکه همسرشان خطایی می‌کند یا طبق قول و قرار عمل نمی‌کند، سریع واکنش نشان می‌دهند و از جایگاه یک معلم برخوردی تند می‌کنند. درواقع آنها به نوعی دنبال مچ‌گیری از همسر خود هستند. غافل از اینکه این برخوردها می‌تواند فقط واکنش دفاعی همسرشان را در هر نوبت تشدید کند. البته اگر از این افراد دلیل رفتارشان را جویا شوید، می‌گویند می‌خواهند جلوی خطا و انحراف از برنامه را هر چه سریعتر بگیرند. اگر شما نیز جزء افرادی هستید که با ایده‌آل‌گرایی زیاد به دنبال اصلاح همه چیز هستند و البته از هیچ خطایی نیز چشم‌پوشی نمی‌کنند، بهتر است در روش خود تجدیدنظر کنید. چرا که با این کار احتمال شکست را افزایش می‌دهید؛ البته این شکست هم در اجرای برنامه شما می‌تواند روی دهد و هم زندگی مشترک شما را از اساس دچار شکست کند!

منبع:‌ماهنامه سپیده دانایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha