یکشنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۹
کد خبر: 108300

در این افراد، کاهش وزن نباید سریع باشد. کاهش وزن سریع، نه‌تنها به نفع بیمار نیست بلکه ممکن است بیماری را تشدید کند.

مبتلایان به کبد چرب چطور رژیم بگیرند؟

 سلامت نیوز: در این افراد، کاهش وزن نباید سریع باشد. کاهش وزن سریع، نه‌تنها به نفع بیمار نیست بلکه ممکن است بیماری را تشدید کند.


دکتر سید علی کشاورز، متخصص تغذیه در پاسخ به اینکه افراد مبتلا به کبد چرب چه محدودیت‌های غذایی دارند و باید چه نوع تغذیه‌ای داشته باشند، می گوید:

توصیه می‌شود افراد مبتلا به کبدچرب غذاهای سرخ‌شده نخورند. مصرف جگر، دل، قلوه، کله‌پاچه، مغز، کره و روغن جامد گیاهی برای این افراد ممنوع است. غذاها باید فرپز، آبپز و بخارپز باشد. مصرف گوشت قرمز باید محدود شود.

رعایت رژیم غذایی و کاهش وزن بهترین درمان کبدچرب است. بسیاری از مراجعان ما با رژیم‌غذایی و کاهش وزن، از مرحله 2 و 3 و حتی نزدیک به خطر بهبود پیدا کرده‌اند.

در علم پزشکی، هیچ تضمینی برای پاک شدن کبد وجود ندارد اما من برای مراجعانم این موضوع را تضمین می‌کنم البته به شرطی که دستورهای تغذیه‌ای را به طور کامل رعایت کنند.

کاهش وزن در افراد مبتلا به کبدچرب چه ویژگی‌ای دارد؟

در این افراد، کاهش وزن نباید سریع باشد. کاهش وزن سریع، نه‌تنها به نفع بیمار نیست بلکه ممکن است بیماری را تشدید کند. برای تخلیه چربی از کبد کاهش وزن آرام و رعایت رژیم غذایی به مدت طولانی ضروری است.


برای کنترل چربی‌خون چه توصیه‌ای دارید؟

برای کنترل چربی‌خون، مصرف غذای کم‌چرب و حذف روغن مایع، شکر، شیرینی، نوشابه و بستنی توصیه می‌شود. مصرف موادغذایی حاوی فیبرهای محلول مانند سیب و حبوبات هم باید بیشتر شود. زیرا فیبرها جذب چربی و کلسترول را در دستگاه گوارش کاهش می‌دهند.

آیا برای کنترل بیماری و کاهش وزن باید از مکمل استفاده کرد؟

مکمل‌های غذایی فیبری پروتئینی که خوشبختانه در ایران تولید می‌شود برایشان مفید است. فیبر، مانع جذب کلسترول می‌شود و پروتئین احساس سیری ایجاد می‌کند و باعث می‌شود فرد بدون احساس ضعف، وزن کم کند. معمولا برای درمان این بیماری، داروی موثر و قطعی وجود ندارد. اگرچه داروها کمک‌کننده‌اند اما رعایت رژیم غذایی موثرتر است. مراجعان ما با رعایت رژیم غذایی بدون کوچک‌ترین ناراحتی از درجه یک، دو یا سه کبدچرب بهبود پیدا کرده‌اند.

منبع:‌ هفته نامه سلامت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسين ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    0 0
    با عرض سلام بنده عارضه پوستي دارم .بصورتي كه رنگ پوست من در حال عوض شدن به رنگ سفيد است. به نظر شما علت اين عارضه كبد چرب است يا خير؟