رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، نسبت به افزایش 5 تا 10 درصدی مصرف سیگار در کشور هشدار داد.

آمار جوانان سیگاری 5 تا 10 درصد افزایش یافته است



دکتر ایرج خسرونیا در گفتگو با مهر افزود: متاسفانه آمار نشان می دهد که مصرف سیگار در کشورمان طی سالهای اخیر بین 5 تا 10 درصد افزایش داشته که بیشتر این افراد را جوانان 18 سال تشکیل می دهند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف سیگار و مواد دخانی در بین دانش آموزان مقاطع راهنمایی و دبیرستان نیز افزایش را نشان می دهد، گفت: 5 تا 10 درصد دانش آموزان این مقاطع یا سیگار را امتحان کرده اند و یا اینکه روزی دو یا سه نخ سیگار مصرف می کنند.

خسرونیا، از معلمان و والدین سیگاری و همچنین معاشرت با دوستان ناباب، به عنوان عواملی در گرایش دانش آموزان به مصرف سیگار نام برد و افزود: ارزان بودن و در دسترس بودن سیگار، از دیگر عوامل سیگاری شدن جوانان است.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، با اشاره به مضرات سیگار و بیماریهای خطرناکی که سلامت افراد سیگاری را تهدید می کند، گفت: فردی که روزانه یک بسته سیگار مصرف می کند، در طول سال 70 هزار پک سیگار می زند و این در حالی است که در هر پک سیگار 300 هزار مواد مضر وجود دارد.

وی ادامه داد: 85 درصد دود سیگار شامل دود و گاز است و 15 درصد آن را مواد سمی خطرناک تشکیل می دهد که ثابت شده سرطان زا است.

خسرونیا افزود: در کسانی که سیگار می کشند علاوه بر سرطان دستگاه تنفس، ابتلا به سرطان های پانکراس و مثانه نیز 20 تا 30 درصد بیشتر از افراد غیر سیگاری است.

وی تاکید کرد: باید بدانیم که سرطان پانکراس در 96 درصد موارد کشنده تشخیص داده شده است.
 

کمپانی های سیگار گروه زنان و دختران را هدف قرار داده اند


کارشناس مسئول کنترل دخانیات وزارت بهداشت از تلاش کمپانی های تولید سیگار برای جذب مشتری از بین گروه زنان و دختران خبر داد.
مهندس خدیجه محصلی با اظهار خوشبینی از میزان مصرف مواد دخانی در بین زنان و دختران ایرانی در مقایسه با کشورهای منطقه و دنیا، به مهر گفت: گرچه افزایش مصرف سیگار در بین این گروه از جامعه زیاد نیست ولی این نگرانی هست که جمعیت بیشتری از زنان و دختران به سمت استفاده از مواد دخانی گرایش پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه شرکت های تولید کننده سیگار در دنیا، به دنبال این هستند که مشتریان خودشان را از بین گروههای نوجوان و زنان و دختران انتخاب کنند، افزود: این قبیل شرکت ها با استفاده از مسائل جاذبه دار به دنبال جلب مشتری از بین زنان و دختران هستند.

کارشناس مسئول کنترل دخانیات وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که وزارت بهداشت برای گروههای نوجوان و زنان و دختران، برنامه دارد، گفت: در سال 1378، 12 درصد جمعیت بالای 15 سال مصرف کننده مواد دخانی بوده اند که سهم مردان، 9/23 درصد و زنان 7/1 درصد بوده است.

محصلی این وضعیت را در سال 1384، 2/14 درصد اعلام کرد و افزود:  سهم مردان 1/24 درصد و زنان 3/4 درصد بوده است.

وی همچنین به بررسی مصرف سیگار در بین نوجوانان 13 تا 15 سال طی سالهای 82 تا 86، اشاره کرد و گفت: در سال 82، دو درصد از نوجوانان 13 تا 15 مصرف کننده سیگار بوده اند که این آمار در سال 86 به 3 درصد افزایش یافته است.

محصلی سهم پسران در این گروه سنی (13 تا 15 سال) را 1/5 درصد و دختران را 9 دهم درصد اعلام کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha