دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 108350

رییس انجمن فوق تخصصی عفونی اطفال با اشاره به اینکه سیگار اصلی ترین آلاینده موجود در منازل است گفت: هنگام دید و بازدیدهای نوروزی والدین باید کودکان به ویژه مبتلایان به بیماری های مزمن تنفسی را از مکان هایی که دود سیگار در آن وجود دارد، دور نمایند.

هنگام شکم درد کودک از خوددرمانی پرهیز کنید

سلامت نیوز: رییس انجمن فوق تخصصی عفونی اطفال با اشاره به اینکه سیگار اصلی ترین آلاینده موجود در منازل است گفت: هنگام دید و بازدیدهای نوروزی والدین باید کودکان به ویژه مبتلایان به بیماری های مزمن تنفسی را از مکان هایی که دود سیگار در آن وجود دارد، دور نمایند.

دکتر محمد رضا بلورساز در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه در ایام نوروز، شادی و تغییر روحیه خانواده ها با گذر از زمستان به بهار دوچندان می شود گفت: خانواده ها باید برای پیشگیری از مشکلات احتمالی نکاتی را رعایت کنند تا دچار نگرانی نشوند.

وی با تاکید بر اینکه توجه به سلامتی کودکانی که مبتلا به بیماری های مزمن هستند از اهمیت ویژه ای برخوردار است گفت: کودکانی که مبتلا به بیماری مزمن مانند آسم و مشکلات ریوی هستند باید در این ایام از تماس با آلاینده های موجود در منازل که در راس آن سیگار است پرهیز کنند.

این فوق تخصص یادآور شد: بوهای متصاعد شده از مواد سرخ کردنی، اسفند و عطر و ادکلن شدید موجب تشدید بیماری های تنفسی کودکان می شود.

تغییرات هوایی برای کودکان مضر است

بلورساز با اشاره به تغییرات دمایی در ایام نوروز گفت: سرما برای کودکان ضرر دارد بنابراین حتی الامکان نباید در هوای سرد از منزل خارج شوند زیرا سرمای هوا موجب بروز بیماری و یا تشدید مشکلات تنفسی می شود.

کودکان در مصرف آجیل افراط نکنند

رییس انجمن فوق تخصصی عفونی اطفال خاطر نشان کرد: به رغم اینکه انواع آجیل و تخمه حاوی ویتامین و مواد معدنی است ولی مصرف بیش از حد مجاز این نوع تنقلات موجب بروز ورم معده و درد معده می شود.

بلورساز با اشاره به اینکه مصرف تخمه موجب بروز یبوست مزمن در کودکان می شود گفت: در برخی موارد افراط در مصرف تخمه کدو موجب شده، توده ای از تخمه کدو در ناحیه مخرج گیر کرده و منجر به عمل جراحی کودک شده است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه روده و معده کودک قادر به هضم تخمه نیست گفت: مصرف بی رویه این نوع تنقلات باعث می شود که این مواد در انتهای روده گیر کرده و باعث تجمع توده مدفوعی (Fecal impection) شود، بنابراین والدین باید کودکان را از مصرف بی حد و اندازه انواع آجیل به ویژه تخمه منع کنند.

بستن کمربند ایمنی را در کودکان جدی بگیرید

وی با اشاره به اینکه خطر ضربه مغزی در حوادث اتومبیل هنگام بستن کمرند ایمنی از 100 درصد به 30 درصد کاهش می یابد گفت: خانواده ها باید بستن کمربند کودکان را در سفر و حتی هنگام ترددهای درون شهری جدی بگیرند و اهمیت رعایت این نکته را برای کودک توضیح دهند.

بلورساز افزود: والدین باید کودکان کم سن را در آغوش بگیرند یا آنها را در صندلی مخصوص کودک محکم ببندند.

از بیماری مسافرت پیشگیری کنید

رییس انجمن فوق تخصصی عفونی اطفال با اشاره به اینکه برخی کودکان هنگام قرار گرفتن در اتومبیل دچار سرگیجه و تهوع می شوند گفت: این علایم بیماری مسافرت (Motion sickness) نامیده شده و قابل پیشگیری است.

بلورساز گفت: برای پیشگیری از استفراغ مسافرتی، سرگیجه و تهوع می توان از قرص (دیمن هیدرینات) یک ساعت پیش از سفر استفاده کرد که مقدار مصرف آن در بزرگسالان یک قرص، در کودکان بیش از 5 سال یک دوم قرص و در کودکان 2 تا 5 سال یک چهارم قرص است. البته باید پیش از سفر باید با پزشک معالج مشورت شود.

داروهای ضروری را در سفر به همراه داشته باشید

وی با تاکید بر اینکه به همراه داشتن داروهایی که بدون نسخه قابل تهیه است (OTC) در سفر ضروری است گفت: خانواده ها باید در سفرهای نوروزی داروهای ساده مانند استامینوفن، شیاف تب بر برای کودکان و شربت سرفه را به همراه داشته باشند تا در موارد ضروری و پیش از رسیدن به پزشک استفاده کنند.

بلورساز یادآور شد: مسافران نوروزی وسایل پانسمان، بتادین و چسب را همراه داشته باشند تا در موارد اضطراری از آن استفاده کنند.

از خوددرمانی به ویژه مصرف داروهای سنتی خودداری کنید

رییس انجمن فوق تخصصی عفونی اطفال با تاکید بر اینکه مصرف خودسرانه داروها به ویژه هنگام شکم درد کودک خطرناک است گفت: گاه خانواده ها هنگام شکم درد کودک خودسرانه داروهایی مانند هیوسین مصرف می کنند، مصرف این دارو به طور موقتی درد شکم را کاهش می دهد ولی در مواردی مانند ابتلا به آپاندیسیت منجر به پاره شدن آپاندیس و حتی مرگ می شود.

بلورساز با تاکید بر منع مصرف داروهای خانگی خاطر نشان کرد: مصرف داروهای خانگی بر خلاف تصور عامه مردم مبنی بر بی خطر بودن آنها، ممکن است عوارض جدی به همراه داشته باشد.

وی در پایان به خانواده ها توصیه کرد: پیش از سفر با مراجعه به پزشک معالج کودک وی را از مسیر راه و طول مدت سفر مطلع سازند تا دستورات لازم را از وی دریافت کرده، با رعایت تمامی نکات سفری با آرامش را تجربه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha