سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۹

احتمال ابتلا به هپاتیت از طریق آب چشمه ها

سلامت نیوز : مسئول مرکز بین‌المللی طب مسافرتی ایران گفت: مسافران هنگام سفر آب سالم و غذای ساده همراه داشته باشند و از آب چشمه‌ها برای آشامیدن استفاده نکنند چون احتمال انتقال بیماری هپاتیت A از این طریق وجود دارد. 
مرتضی ایزدی در گفت و گو با فارس گفت: اولین توصیه ما به مسافران این است که هنگامی که به صورت گروهی سفر می کنند، مراعات ضعیف ترین همسفر خود را داشته باشند و خودشان را با توان او هماهنگ کنند.
وی ادامه داد: توصیه مهم دیگر به مسافران این است که تا جای ممکن از غذاهایی نا مطمئن بین راه استفاده نکنند ضمن اینکه از بردن مواد غذای ترکیبی مانند سالاد اولیه یا کباب کوبیده که احتمال فاسد شدن آنها زیاد است، خودداری کنند و غذاهای ساده غیر ترکیبی که امکان فاسد شدن آنها نیست را با خود ببرند.
مسئول مرکز بین‌المللی طب مسافرتی ایران گفت: نکته بسیار مهم دیگر توجه به سلامت آب آشامیدنی است و برای این کار باید بطری های آب آشامیدنی که مجوزهای بهداشتی را دارند استفاده کنند و از آبهای غیر مطمئن به خصوص آب چشمه ها که امکان آلودگی آنها به مدفوع و آلودگی های دیگر وجود دارد استفاده نکنند.
وی گفت: موارد متعددی در سالهای گذشته گزارش شده است که نوشیدن آب چشمه ها موجب انتقال بیماری هپاتیت A شده است زیرا این بیماری از طریق خوردن و آشامیدن منتقل می شود و اگر آب آلوده باشد می‌تواند این بیماری را منتقل کند. مسافران اگر در جایی هستند که مجبورند از آب چشمه ها استفاده کنند حتماً قبل از مصرف آن را بجوشانند.
ایزدی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که مسافران به هر جایی که سفر می‌کنند به بهداشت محل اسکان خود دقت داشته باشند و توجه داشته باشند که در برخی مناطق شرقی و مرکزی کشور از جمله مناطق دیدنی استان اصفهان پشه های خاکی وجود دارند که می توانند عامل بروز بیماری سالک باشند.
وی گفت: مسافران همچنین برای راحتی در سفر از مصرف غذاهای نفاخ در حین سفر و قبل از آن خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha