عوامل خطر اصلی بیماری‌های عروق کرونر (خونرسان) قلب سال‌هاست که شناخته شده‌اند، آنها شامل سن، جنسیت فرد، پرفشاری خون، میزان کلسترول و کم بودن HDL، سیگار کشیدن و دیابت و .... هستند.اما آیا چیزهای دیگری هم هستند که ما را مستعد بیماری قلبی کنند؟

۹ مورد دور از ذهن اما مرتبط با بیماری های قلبی

سلامت نیوز: عوامل خطر اصلی بیماری‌های عروق کرونر (خونرسان) قلب سال‌هاست که شناخته شده‌اند، آنها شامل سن، جنسیت فرد، پرفشاری خون، میزان کلسترول و کم بودن HDL، سیگار کشیدن و دیابت و .... هستند.اما آیا چیزهای دیگری هم هستند که ما را مستعد بیماری قلبی کنند؟در اینجا به ۹ مورد از عوامل خطری اشاره می‌کنیم که در نگاه اول شاید منطقا نتوانیم بین آنها و بیماری قلبی ربط منطقی پیدا کنیم، اما پژوهش‌ها نشان داده‌اند که با میزان بیشتر بیماری‌های قلبی در «ارتباط» هستند:

۱- محل زندگی

مطابق تحقیقی که نتایج آن در سال ۲۰۰۱ در NEJM منتشر شد، سه برابر بیشتر احتمال دارد آدم‌هایی که در مناطق فقیرنشین زندگی می‌کنند، نسبت به کسانی که در مناطق دیگر زندگی می‌کنند، به بیماری قلبی مبتلا شوند، حتی اگر از نظر درآمد، تحصیلات و کار وضعیت‌شان مشابه همتایان خود باشد.

در این تحقیق پژوهشگران میزان حملات قلبی را در یک بازه زمانی ۹ ساله در افرادی که بین ۴۵ تا ۶۴ سال سن داشتند در چهار ناحیه با هم مقایسه کردند.

۲- آنتی‌بیوتیک‌ها

مطابق تحقیق جدیدی که در سال ۲۰۱۲ انجام شده است، آنتی‌بیوتیک محبوب آزیترومایسین، با میزان بیشتر حملات قلبی مرتبط است، به خصوص در آن‌هایی که پیشتر بیماری قلبی داشته‌اند. البته هنوز شواهد آن‌قدر کافی نیست و فعلا توصیه نمی‌شود که از نسخه‌کردن این دارو خودداری شود، با این همه شاید منطقی باشد در بیماران قلبی این دارو با احتیاط بیشتر نسخه شود.

۳- عفونت

میزان ابتلا به حمله قلبی در سه روز اول ابتلا به انفلوآنزا و عفونت‌های دستگاه تنفس، پنج برابر بیشتر می‌شود. دلیلیش هم این است که عفونت‌ها باعث پاسخ التهابی در بدن می‌شوند که خود احتمال سکته قلبی یا مغزی را بالاتر می‌برند؛ بنابراین استفاده از واکسن انفلوآنزا می‌تواند منطقا مفید باشد.

۴- بیماری پوستی پسوریازیس Psoriasis

آن دسته از بیمارانی که بیماری پوستی پسوریازیس شدید دارند، با احتمال بیشتری مبتلا به حمله قلبی خواهند شد. اما چرا؟

ممکن است تصور کنیم که این امر تنها به این خاطر باشد که این بیماران به خاطر داروهای جانبی که برای درمان بیماری‌شان دریافت می‌کنند یا احتمال بیشتر سیگار کشیدن، اضافه‌وزن یا پرفشاری خون است که بیشتر دچار مشکل قلبی می‌شوند، اما جالب است بدانید که تحقیقات نشان داده است که پسوریازیس یک عامل خطر «مستقل» بیماری قلبی است.

پسوریازیس یک بیماری خودایمنی است که باعث التهاب مزمن می‌شود و از این طریق احتمال بیماری قلبی را بالا می‌برد، کلا بیماری‌های خودایمنی، همگی با همین مکانیسم احتمال بیماری قلبی را بالا می‌برند، برای مثال در بیماری شایع‌ترین دلیل مرگ بیماران لوپوسی، حمله قلبی است.

۵- مشکلات ارتباطی

اگر با همسر یا دیگر نزدیکان خود مشکل داشته باشید، ۳۴ درصد بیشتر احتمال دارد که دچار بیماری قلبی شوید. این تحقیق توسط اپیدمیولوژیست‌های کالج لندن انجام شده است.

۶- سطح پایین HDL

بر کسی پوشیده نیست که HDL پایین (همان کلسترول خوب) یکی از عوامل شناخته‌شده بیماری قلبی است، اما تحقیقی که روی ۷ هزار نفر توسط محققان دانشگاه ایندیانا انجام شده است، نشان داده است که کم بودن HDL بیشتر از آنچه فکر می‌کردیم، اهمیت دارد، بطوری که محققانی که این تحقیق را انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که بعد از سن و جنس، کم بودن HDL، سومین عامل خطر بیماری‌های قلبی است؛ چنانكه اگر یک فرد جوان را ببینیم که دچار حمله قلبی شده، باید شک کنیم که کم بودن HDL عامل خطرش بوده است.

HDL را با ورزش و کاهش وزن می‌توان بالا برد.

۷- مشکلات کلیوی

مطابق تحقیقی که روی بیماران پیر در رتردام هلند انجام شده است، بیمارانی که کلیه‌هایی با عملکرد ضعیف‌تر داشتند، حتی اگر در مرحله نارسایی کلیوی نبودند، به احتمال بیشتر دچار حمله قلبی می‌شوند.

۸- زندگی در شهر

آن دسته از آدم‌هایی که در شهرهای با ترافیک بالا زندگی می‌کنند، صرف‌ نظر از اینکه از خودرو، دوچرخه یا وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، دو برابر بیشتر احتمال ابتلا به بیمار قلبی را دارند، این نتیجه تحقیقی است که در آلمان انجام شده است، یک تحقیق دیگر هم پیشتر نشان داده بود که کسانی که نزدیک راه‌های اصلی زندگی می‌کنند، دو برابر بیشتر مبتلا به بیماری قلب و ریه می‌شوند.

تذکر: در ابتدای پست عوامل خطر اصلی بیماری‌های عروق خونرسان قلب را ذکر کردیم، هیچ کس نمی‌تواند سن خودش را تغیر بدهد و یا احتمالا جنسیتش را، تغییر محل زندگی هم بسیار دشوار است، اما ترک سیگار، ورزش، کم کردن وزن و کنترل فشار خون و دیابت چیزی است که از عهده هر کسی برمی‌آید. توجه کنید که برخی از موارد 9 گانه‌ای که در این پست ذکر شده‌اند مثل آنتی‌بیوتیک و مکمل‌های کلسیمی هنوز جای بررسی بیشتر دارند و بهترین چیز این است که در این موارد مطابق نظر پزشک خود رفتار کنید.

منبع: کلینیک آنلاین فوق تخصصی روماتولوژی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha