پنجشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲
کد خبر: 108437

براساس پژوهش‌های اخیر، 40 درصد از نوزادان و كودكان نوپا با كمبود ویتامین D مواجهند و همین مسأله باعث شكنندگی استخوان‌های آنها می‌شود.

كدام مواد برای رشد كودكان ضروری ترند؟

سلامت نیوز: براساس پژوهش‌های اخیر، 40 درصد از نوزادان و كودكان نوپا با كمبود ویتامین D مواجهند و همین مسأله باعث شكنندگی استخوان‌های آنها می‌شود.


 آهـــن

آهن برای رشد هوش و مغز نوزاد ضروری است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند كه كمبود این ماده مغذی می‌تواند به نارسایی فرایندهای فكری و حركتی منجر گردد. خبر خوب اینكه نوزادان با یك ذخیره كافی از آهن متولد می‌شوند؛ آنقدر كه نیاز آنها را تا 6-4 ماهگی به آهن تامین می‌كند. البته نوزادان نابالغ كه به صورت زودرس به دنیا آمده‌اند، از این توده ذخیره‌ای آهن محرومند؛ چرا كه آهن در سه ماهه آخر بارداری در بدن جنین ذخیره می‌شود. اگر فرزند شما زودتر از موعد مقرر متولد شده است، با توجه به توصیه پزشك به او مكمل آهن بدهید.


نیاز روزانه به آهن
شیر خشك حاوی مقداری آهن است و می‌تواند نیاز نوزاد را تا یكسالگی تأمین كند؛ اما شیر مادر آهن كافی ندارد؛ به همین دلیل متخصصان توصیه می‌كنند كه در شش ماه دوم پس از تولد نوزاد به او مواد غذایی سرشار از آهن بدهیم. وقتی كه به نوزاد غذای جامد می‌دهید، حتماً آن را پوره كنید تا خطری فرزندتان را تهدید نكند. در 12-7 ماهگی نوزاد روزانه به 11 میلی‌گرم و در 3-1 سالگی به 7 میلی‌گرم آهن نیاز دارد. بعد از آنكه نوزاد شما شش ماهه شد؛ می‌توانید از طریق دادن غلات سرشار از آهن به نوزاد روزی دوبار، نیاز 11 میلی‌گرمی او به آهن را تامین كنید. بنابراین از این غلات به عنوان نخستین غذاهای جامد به نوزادان استفاده می‌شود. گوشت بوقلمون، مرغ  و ماهی سرشار از آهن هستند كه می‌‌توانید آنها را چرخ كرده و استفاده كنید. همچنین آواكادو، سیب‌زمینی پخته، كلم بروكلی، نخود، تخم‌مرغ و سویا آهن زیادی دارند.
بهتر است بدانید كه كمبود آهن شایع‌ترین مشكل در كودكان آمریكاست. برای جلوگیری از آن بهتر است در 18-12 ماهگی فرزندتان یك آزمایش خون از او بگیرید.

كلسیم

این ماده مغذی برای ساخت استخوان‌های قوی و محكم و جلوگیری از شكنندگی آنها لازم است.
نیاز روزانه نوزاد به كلسیم در سال اول از طریق شیرمادر و شیر خشك تامین می‌شود. وقتی كه او را از شیر می‌گیرید، باید به طور روزانه 500 میلی‌گرم كلسیم دریافت كند. یك فنجان شیر یا حدود 180 گرم ماست، حدود 250 میلی‌گرم كلسیم دارد. نوزادان زیر یك سال نباید شیر گاو بخورند، اما ماست برای آنها مشكلی به وجود نمی‌آورد. پنیر، سالمون، آب پرتقال، توفو، كلم بروكلی، لوبیا سفید، گوجه فرنگی و . . . حاوی كلسیم هستند. آشنا كردن نوزاد با طعم لبنیات كم‌چرب، باعث می‌شود كه در دوران بلوغ و بعد از آن مقدار كلسیم بدنش در حد متناسب‌تری باشد. نیاز روزانه كودكان در 9 سالگی به كلسیم 1300 میلی‌گرم است. كلسیم از طریق غذاها بهتر جذب می‌شود. كودكانی كه سنگین وزن و در معرض چاقی هستند باید از شیرهای كم‌چرب استفاده كنند تا در آینده به بیماری‌های قلبی – عروقی دچار نشوند.
 

روی

روی علاوه بر تأثیر خوبی كه بر روی رشد كودكان دارد، باعث تقویت سیستم دفاعی می‌شود و رشد و ترمیم سلول‌ها را بهبود می‌بخشد. كمبود روی باعث اختلالات رشدی، افزایش حساسیت نوزاد به عفونت‌ها و افزایش احتمال اسهال می‌شود.


نیاز روزانه به روی
نوزادانی كه شیرخشك مصرف می‌كنند تا یكسالگی نیاز به دریافت روی ندارند، اما نوزادانی كه با شیر مادر تغذیه می‌شوند، باید از نیمه دوم سال اول تولد شروع به خوردن غذاهای حاوی روی كنند. كودكان هفت ماهه تا سه ساله باید هر روز 3 میلی‌گرم روی دریافت كنند. یك فنجان ماست، 6/1 میلی‌گرم و نصفه سینه مرغ حدود 1 میلی‌گرم روی دارد. بوقلمون، گوشت، ماهی، تخم‌مرغ، عدس، شیر، پنیر چدار و برخی غلات حاوی روی هستند.


بهتر است بدانید كه
روی بیشتر در گوشت كه سرشار از آهن است، وجود دارد. علاوه بر گوشت، مرغ و ماهی نیز روی زیادی دارند، بنابراین اگر نیاز روزانه نوزادتان به آهن را تامین كنید، نیاز او به روی نیز تأمین می‌شود.
 

ویتامین‌های A,D,E,K

ویتامین A باعث بهبود كیفیت بینایی نوزادان می‌شود و برای سلامت پوست‌شان مفید است. ویتامین D باعث افزایش جذب كلسیم می‌شود و به رشد استخوان‌ها كمك می‌كند و كمبود آن استخوان‌ها را ضعیف خواهد كرد. ویتامین E برای رشد سلول‌ها و رشد سیستم عصبی لازم است و ویتامین k كمك زیادی به لخته شدن طبیعی خون می‌كند.


نیاز روزانه
ویتامین K را بعد از تولد به نوزادان تزریق می‌كنند تا از خونریزی‌های مغزی در آنها جلوگیری شود. نوزادانی كه شیر خشك می‌خورند، تا یكسالگی ویتامین‌های A,D,E را دریافت می‌كنند، اما آنهایی كه شیر مادر می‌خورند، باید از مكمل‌ها استفاده كنند. آنها هر روز به 400 واحد بین‌المللی ویتامین D نیاز دارند. اگر به نوزادتان بعد از شش ماهگی، غذاهای متنوع مثل سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات، غلات و چربی‌های سالم می‌دهید و رشد فرزندتان نیز سالم و رضایت‌بخش است، به احتمال زیاد تمام نیازهایش به این ویتامین‌ها تامین می‌شود و نیازی به دریافت مكمل ندارد. بهترین منبع برای دریافت ویتامین A، هویج، سیب‌زمینی شیرین و براكلی است. ویتامین D در غذاهای كمتری وجود دارد؛ به همین دلیل معمولاً استفاده از مكمل‌های آن توصیه می‌شود و مقداری از آن نیز از طریق شیر گاو غنی شده، تخم‌مرغ (زرده) و ماهی تأمین می‌گردد. ویتامین E در روغن سبزیجات، غلات و شیرگاو وجود دارد. سبزیجات برگدار، میوه‌ها و روغن سویا نیز حاوی ویتامین K هستند.


بهتر است بدانید كه
كه براساس پژوهش‌های اخیر، 40 درصد از نوزادان و كودكان نوپا با كمبود ویتامین D مواجهند و همین مسأله باعث شكنندگی استخوان‌های آنها می‌شود.
اگر به نوزادتان از شیر خودتان می‌دهید، حتما در مورد دریافت مكمل‌های ویتامین D با پزشك صحبت كنید.

ویتامین‌های C,B

ویتامین C باعث جذب بهتر آهن می‌شود و كمك زیادی به جلوگیری از اسكوروی می‌كند. در این وضعیت كبودی‌های گسترده روی سطح بدن ایجاد می‌شود. ویتامین‌های گروه B شامل فولیك اسید، قدرت دفاعی بدن، سیستم‌های عصبی و همچنین عضلات را تقویت می‌كنند، پوست را سالم نگه می‌دارند و علاوه بر اینها موجب رشد سلول‌ها و تنظیم متابولیزم بدن می‌شوند.


نیاز روزانه به ویتامین‌های B و C
اگر به نوزادتان غذاهای متنوعی می‌دهید (شامل سبزیجات، میوه‌ها، لبنیات، غلات و چربی‌های سالم) و رشد او نیز مناسب است، احتمالا او این ویتامین‌های قابل حل در آب را دریافت می‌كند و نیازی به دریافت مكمل ندارد. ویتامین C در مركبات، گوجه‌ها، توت‌فرنگی و سیب‌زمینی یافت می‌شود. اسیدفولیك در سبزیجات سبز، غلات غنی شده و نان یافت می‌شود. سایر ویتامین‌های گروه B نیز در تمام غلات مثل برنج، موز، نخود، تخم‌مرغ، گوشت، مرغ و ماهی یافت می‌شوند. هیچگاه از دادن سبزیجات به كودك خردسال‌تان منصرف نشوید. حتی اگر بارها و بارها از خوردن آنها امتناع كند یا آنها را از دهانش بیرون بریزد، شما باز هم به این‌كار ادامه دهید تا كم‌كم به آن سبزیجات علاقمند شود.

منبع: کودک سالم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha