نتایج یک پژوهش جدید نشان داده است زمانی که شما یکی از احساسات ترکیبی شبیه عصبانیت ناشی از اندوه یا شادمانی نفرت انگیز را تجربه می کنید، حالت چهره شما به طرزی منحصربه فرد و متفاوت از عصبانیت یا شادی صرف، تغییر می کند.

سلامت نیوز: نتایج یک پژوهش جدید نشان داده است زمانی که شما یکی از احساسات ترکیبی شبیه عصبانیت ناشی از اندوه یا شادمانی نفرت انگیز را تجربه می کنید، حالت چهره شما به طرزی منحصربه فرد و متفاوت از عصبانیت یا شادی صرف، تغییر می کند.

چهره
به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی به نقل از "Live Science"، طبق این یافته جدید در حقیقت آدمیان دست کم سه برابر آنچه که پیش از این تصور می شد، حالت چهره قابل تشخیص و منطبق با احساسات خاص از خود بروز می دهند.

در این پژوهش، محققان 21 حالت خاص در چهره تشخیص داده اند که ما برای انتقال احساسات خود بروز می دهیم. حتی یک مدل کامپیوتری نیز می تواند با کوچکترین تغییرات در ماهیچه های صورت، این حالات را با دقت بسیار بالایی از یکدیگر تمیز دهد.

در میان این حالات چهره، 6 مورد حالت پایه تعریف شده که مدت زمان زیادی است همه ی افرادی این حالات می شناسند؛ یعنی شادی، اندوه، ترس، عصبانیت، هیجان و تنفر. اما در کنار این موارد پایه، 15 حالت چهره دیگر نیز وجود دارد که نمایانگر ترکیبی از این احساسات پایه است. برای مثال یک فرد ممکن است از شادی هیجان زده شده باشد و یا از عصبانیت، پژوهشگران چنین احساساتی را احساسات ترکیبی نامیده اند.

در گزارش این پژوهش که به همت "الکس مارتینز" استاد علوم شناختی دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شده و در مجله ی آکادمی ملی علوم در روز 31 مارس 2014 منتشر شده، آمده است: « گسترش فهرست حالات چهره آدمی در مطالعه مغز و ارتباطات اجتماعی انسان و نیز طراحی سیستم های کامپیوتری که قادر به برقراری ارتباط با انسان باشند، می تواند مفید واقع شود».

برای انجام این پژوهش بیش از 5 هزار عکس از 230 دانشجوی کالج تهیه شد و این تصاویر با یک برنامه ی کامپیوتری به نام Facial Action Coding System (FACS) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

این برنامه ی کامپیوتری نشان داد که 21 حالت چهره با ترکیب منحصربه فردی از ماهیچه ها ایجاد می شوند که متفاوت از دیگر حالات چهره هستند. مدل کامپیوتری درک چهره 6 حالت پایه را با 96.9 درصد دقت و 15 حالت ترکیبی را با 76.9 درصد دقت تشخیص داد.

هرچند مجموعه ی حالات چهره بیش از همه برای تحقیقات پایه در حوزه ی علوم شناختی مفید خواهد بود لیکن حالات ترکیبی شناسایی شده می تواند در انجام تحقیقات برای یافتن درمان در اختلالات روانی همچون شیزوفرنی یا اختلالات اجتماعی مثل اوتیسم مفید واقع گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha