جراح سوختگی گفت: اولین اقدام اورژانسی در مواجهه با سوختگی خارج کردن لباس است. لباسی که آغشته به مایع داغ است باعث افزایش عمق سوختگی می‌شود؛ از یخ به هیچ وجه نباید استفاده کرد چون عمق سوختگی را بیشتر می‌کند.

سلامت نیوز: جراح سوختگی گفت: اولین اقدام اورژانسی در مواجهه با سوختگی خارج کردن لباس است. لباسی که آغشته به مایع داغ است باعث افزایش عمق سوختگی می‌شود؛ از یخ به هیچ وجه نباید استفاده کرد چون عمق سوختگی را بیشتر می‌کند.

سیدحمید صالحی در گفت‌وگو با فارس، در مورد شایع‌ترین علت سوختگی اظهار داشت: انفجار گاز در بزرگسالان، سوختگی با مایعات داغ در اطفال و برق‌گرفتگی در آقایان و به خصوص کارگران ساختمانی از شایع‌ترین انواع سوختگی‌هاست.

جراح سوختگی گفت: برای پیشگیری از سوختگی باید خانواده‌ها نکات ایمنی را رعایت کنند؛ حتی اجاق گازی که برای طبخ استفاده می‌کنند باید ترموکوپل مناسب داشته باشد.

وی ادامه داد: مادران باید مراقب کودکان خود باشند تا در معرض مایعات و غذاهای داغ قرار نگیرند تا سوختگی برای آنها حاصل شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به پرسش فارس، درباره اولین اقدام اورژانسی در مواجهه با سوختگی در کودکان گفت: ابتدا باید لباس کودک را خارج کرد. لباسی که آغشته به مایع داغ است باعث افزایش عمق سوختگی می‌شود؛ سپس کودک را در پتوی گرم پوشاند و سریعاً به مرکز سوختگی مراجعه کرد.

وی ادامه داد: سوختگی چون کمتر از 5 ثانیه ایجاد می‌شود بنابراین نمی‌توان سریعاً آن را زیر آب گرفت تا از شدت سوختگی و حرارت آن کاست مخصوصاً در کودکانی که دچار سوختگی می‌شوند قرار دادن آنها در زیر آب باعث می‌شود که درجه حرارت بدن پایین بیاید که این امر برای کودک مناسب نیست.

جراح سوختگی گفت: اگر دست یا انگشت دچار سوختگی شد و شیر آب در دسترس بود می‌توان از آب با همان درجه حرارت شیر آب استفاده کرد.

صالحی تصریح کرد: از یخ به هیچ وجه نباید استفاده کرد چون عمق سوختگی را بیشتر می‌کند.

وی به سوختگی با اسید و قلیا اشاره کرد و گفت: باید محل سوختگی را در معرض جریان آب قرار داد و حداقل نیم ساعت موضع زیر آب شست و شو داده شود تا قلیا یا اسید موجود کاهش یابد؛ اگر سرم نمکی نیز در دسترس است می‌تواند کمک کننده باشد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به سوختگی با مواد جامدی چون پودر آهک پرداخت و افزود: ابتدا باید ماده سوزاننده را با برس، پارچه یا دستمال‌کاغذی از روی سطح پوست برداشت.

صالحی ادامه داد: در این نوع سوختگی‌ها به هیچ وجه نباید از آب استفاده کرد چرا که آب با آن ماده واکنش شیمیایی می‌دهد و بر عمق سوختگی می‌افزاید.

وی به سوختگی‌های الکتریکی اشاره کرد و به افراد توصیه کرد: برای نجات مصدومان خودشان دچار برق‌گرفتگی نشوند؛ ابتدا سیستم برق را قطع کنند یا اگر سیمی به قربانی وصل است با رعایت نکات ایمنی آن را جدا کنند و سپس به کمک قربانی بشتابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha