شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 108462

از خط دادن به همسرتان، به‌عنوان روشی برای مطالبه خواسته‌های خود استفاده نكنید و رك و راست صحبت كنید. یكی از بدترین عادت‌های زنان، این است كه در روابط خود با مردها رك و راست نیستند. در پرده ابهام وارد گفت‌وگو و امتحان كردن همسرشان می‌شوند و نظرش را درباره مسائل دیگر می‌پرسند.

زنان آسان‌تر از مردان دروغ می‌گویند

سلامت نیوز: از خط دادن به همسرتان، به‌عنوان روشی برای مطالبه خواسته‌های خود استفاده نكنید و رك و راست صحبت كنید. یكی از بدترین عادت‌های زنان، این است كه در روابط خود با مردها رك و راست نیستند. در پرده ابهام وارد گفت‌وگو و امتحان كردن همسرشان می‌شوند و نظرش را درباره مسائل دیگر می‌پرسند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه سلامت، اگر واسطه حل مشکل دعوای یک زن و مرد شوید خواهید دانست این دو جنس، دو قطب متضاد آهن‌ربایند. مثلا در یک مشاجره خانوادگی زن می‌گوید: «همسرم همه چیز را پنهان می‌کند و هرگز آنچه را در ذهنش می‌گذرد به من نمی‌گوید.» سکوت مردان یکی از رایج‌ترین شکایت‌های زنان است.

سکوت مردان گاهی ذهن همسرشان را به هزاران راه و بیراه می‌برد و به بروز سوء‌تفاهم و گاهی اختلاف‌های شدید منجر می‌شود.زنان سکوت و خموشی مردان را به منزله دوست‌داشتنی نبودن و نبود علاقه نسبت به خود تعبیر می‌کنند. وقتی خانمی به همسرش پیشنهاد رفتن به یک میهمانی را می‌دهد، ممکن است مرد بدون بیان هیچ دلیلی از رفتن امتناع کند و به درخواست همسرش پاسخ منفی دهد، گرچه در ذهن خود دلایلی واضح و روشن برای نرفتن داشته است. این رفتارهای بی‌دلیل برای زنان حکم بی‌احترامی و لجبازی دارد و به ناراحتی و دلخوری منجر می‌شود.

مردان و گفت‌وگوی خاموش

 مردان برای اهدافی چون جنگیدن، حمایت از خانواده و حل مشكلات تكامل یافته‌اند. برنامه‌ریزی مغزی و شرایط اجتماعی مانع از این می‌شود كه آنها ترس یا بی‌اطمینانی خود را نشان دهند. به همین دلیل وقتی از مردی خواسته شود مشكلی را حل كند، اغلب می‌گوید: «آن را به عهده من بگذارید» یا «خودم حلش می‌كنم» و این دقیقا كاری است كه انجام می‌دهد. 

او مشكل را بی‌سروصدا و با چهره‌ای خونسرد حل می‌كند. چهره مرد هنگامی حالت می‌گیرد و شروع به صحبت می‌كند كه جواب را یافته یا آماده ارائه راه‌حل باشد. از آنجا كه مردان توانایی زنان را در ادای كلام ندارند، در ذهن خود حرف می‌زنند. اسكن مغزی مردی كه از پنجره به بیرون خیره شده، نشان می‌دهد در حال گفت‌وگوی درونی با خود است اما وقتی زنی این مرد را می‌بیند، می‌پندارد خسته یا بیكار است. در این حالت سعی می‌كند با او صحبت یا انجام كاری را به او محول كند و در این موقع مرد كه رشته صحبت درونی‌اش پاره شده، عصبانی می‌شود چون نمی‌تواند بیش از یك كار در آن واحد انجام دهد.

تفاوت گفت‌وگوی مرد و زن

 جمله‌هایی كه مردان ادا می‌كنند، كوتاه‌تر از جمله‌هایی است كه زنان بیان می‌كنند ولی از ساختاری خاص تبعیت می‌كنند.آنها معمولا جمله‌هایشان را با كلمات ساده شروع می‌كنند، با صراحت منظور اصلی‌شان را می‌گویند و بعد نتیجه‌گیری می‌كنند. فهمیدن منظور و درخواست آنها بسیار آسان است. اگر چند كار را به یك مرد محول كنید، گیج می‌شود و برای یك زن فهمیدن این موضوع حیاتی است. اگر درصدد متقاعدكردن مردی هستید، مسائل مختلف را با هم مطرح نكنید؛ آنها را یكی‌یكی بیان كنید. 

چرا مردان دروغگویان خوبی نیستند؟!

نتایج تحقیق‌های زبان ایما و اشاره نشان می‌دهد در گفت‌وگوی رودررو، 60 تا 80 درصد كل پیام به‌وسیله علایم غیركلامی منتقل می‌شود. نقش كلام در این میان بین 30-20 درصد است. تجهیزات حسی برتر زن این اطلاعات را جمع‌آوری، بررسی و تحلیل می‌كند زیرا قابلیت مغز او در انتقال سریع اطلاعات بین دو نیمكره، او را در كامل كردن و استنتاج علایم دیداری، كلامی و غیركلامی تواناتر می‌كند. به همین دلیل است كه بیشتر مردان هنگام دروغ گفتن رودررو به یك زن دچار مشكل می‌شوند اما همان‌طور كه اغلب زنان می‌دانند، دروغ گفتن رودررو به یك مرد آسان است زیرا حساسیت لازم را برای تشخیص ناهماهنگی بیان علایم كلامی و غیركلامی را ندارد. مردان وقتی قصد دروغ گفتن به زنان را دارند، بهتر است از تلفن یا نامه استفاده كنند یا چراغ‌ها را خاموش كنند و یك پتو روی سرشان بیندازند!

راهكارهایی برای صحبت با مردان

مردان معمولا وقتی صحبت یكدیگر را قطع می‌كنند كه حالت رقابت یا تهاجم داشته باشند بنابراین یك راهكار ساده در گفت‌وگو با مردان این است كه حرفشان را قطع نكنید. این كار برای زن آسان نیست زیرا حرف زدن همزمان باعث ایجاد رابطه دوستانه و مشاركت می‌شود. زنان با توانایی‌های قوی در سخن گفتن و گوش دادن همزمان، سعی در تحت‌تاثیر قراردادن مردان یا بخشیدن ارزش به آنها دارند ولی برعكس، وقتی مرد با این توانایی‌ها روبرو می‌شود، دیگر نمی‌تواند بشنود و توانایی شنیدن از او سلب می‌شود پس سخن گفتن همزمان زن او را به خشم می‌آورد و احساس می‌كند زن با بی‌ادبی حرف‌های او را قطع كرده است. 

چگونه می‌توان مردی را به گوش دادن وا داشت؟

هنگامی كه می‌خواهید با نامزد یا همسر خود به صحبت بنشینید، به او «خط» بدهید و بگویید می‌خواهید راجع به چه موضوعی با او هم‌صحبت كنید، به چه نتیجه‌ای برسید و اینكه چه انتظاری از او دارید. یعنی وقتی را تعیین و موضوع مورد بحث را عنوان كنید و به همسرتان بگویید كه انتظار راه‌حل یا پیشنهاد را ندارید؛ مثلا بگویید: «می‌خواهم بعد از شام در مورد مشكل امروزم صحبت كنم، باشه؟ فقط می‌خوام به حرف‌هام گوش بدی و هیچ راه‌حلی هم نمی‌خوام.»

• از آنجا كه مكان، زمان و موضوع بحث مشخص است، بیشتر مردان به چنین درخواستی پاسخ مثبت می‌دهند. با این روش كه مطابق برنامه‌ریزی مغزی مردانه ارائه شده، مشكلی نخواهید داشت. علاوه بر این، شوهرتان مجبور به انجام كاری نخواهد شد.

• از شوهر خود بپرسید؛ چراکه سوال كردن از همسرتان به مكالمه شكل می‌دهد و به او كمك می‌كند تا ساختار واضحی را برای آن در ذهن خود ترسیم كند. هرچه پرسش‌های شما خصوصی‌تر باشد، بهتر است.

• از خط دادن به همسرتان، به‌عنوان روشی برای مطالبه خواسته‌های خود استفاده نكنید و رك و راست صحبت كنید. یكی از بدترین عادت‌های زنان، این است كه در روابط خود با مردها رك و راست نیستند. در پرده ابهام وارد گفت‌وگو و امتحان كردن همسرشان می‌شوند و نظرش را درباره مسائل دیگر می‌پرسند. 

زن‌ها این‌گونه صحبت می‌كنند چون نمی‌خواهند ریسك کنند و نظر خودشان را مستقیم بیان كنند. صحبت‌های مبهم، نامفهوم و سربسته درباره علت ناراحتی‌مان، یكی دیگر از این روش‌هاست. به جای آنكه رك باشیم و بگوییم از چه موردی ناراحت هستیم؛ ممکن است ده‌ها حرف دیگر بزنیم. تمام این راهكارها بسیار فریبكارانه بوده و باعث خواهد شد مردها احساس كنند زن‌ها آنها را بازی می‌دهند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha