پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10847

دبیر علمی سمینار سرطانهای دستگاه گوارش با اشاره به عادات نا مناسب غذایی مردم به ویژه در دو دهه اخیر تاکید کرد: شیوع سرطان های گوارشی در جامعه باید کنترل شود.

 دکتر حسن سعادت نیا عصر امروز در اولین روز از سمینار سرطانهای دستگاه گوارش در بیمارستان فوق تخصصی رضوی افزود: متاسفانه دیگر توجه به مدل های غذایی سالم در سبد غذایی مردم جایگاهی ندارد.

وی ادامه داد: با سیر چنین روندی ترس آن می رود که در آینده ای نزدیک بیماریهای ناشی از تغذیه نامناسب در کشور شیوع یابد و سرطانهای دستگاه گوارش از مهمترین آنها باشد.

این استاد دانشگاه بر لزوم گسترش تحقیقات در جهت پیشگیری و درمان سرطان های دستگاه گوارش تاکید کرد و گفت: برگزاری میزگردهای تخصصی در جهت بررسی جدیدترین راهکارهای پیشگیری و درمان سرطان های دستگاه گوارش در این راستا راه گشاست.

دکتر سعادت نیا طی ارائه آماری از وجود میکروب هلیکو باکتر پیلوری (Helico bacter pylori ) در معده حدود 80 تا 90 درصد از مردم ایران خاطر نشان کرد: این میکروب زمینه ابتلا به سرطانهای دستگاه گوارش را در بدن مهیا می کند.

وی دلیل وجود این میکروب را عدم رعایت بهداشت و تغذیه نامناسب عنوان کرد و افزود: وجود این میکروب در مردم امریکا تنها 30 درصد است.

وی افزود: البته از هر 300 نفری که به این میکروب مبتلا هستند تنها یک نفر در معرض تهدید سرطان های دستگاه گوارش قرار می گیرد.

دبیرعلمی سمینار سرطان های دستگاه گوارش با اشاره به شیوع این بیماری در مناطق مختلف کشور و تاثیر عوامل محیطی بر آن تصریح کرد: با توجه به آداب غذایی هر منطقه از مردم ایران در قسمت شمال شرق کشور شیوع سرطان مری، در بخش شمال غربی سرطان معده و در جنوب کشور سرطان روده بزرگ رواج دارد.

سمینار سرطانهای دستگاه گوارش 8 و9 خردادماه به مدت دو روز در مشهد در حال برگزاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha