این اتاق‌های تزریق برای معتادانی است که به هیچ وجه امکان ترک تزریق برای آنها وجود ندارد و اگر مکانی نباشد، در ملاء‌عام از جمله پارک‌ها، کنار خیابان و در محل عبور و مرور دانش‌آموزان و مردم اقدام به تزریق می‌کنند؛

اما و اگرهای راه‌اندازی اتاق تزریق برای معتادان

سلامت نیوز: این اتاق‌های تزریق برای معتادانی است که به هیچ وجه امکان ترک تزریق برای آنها وجود ندارد و اگر مکانی نباشد، در ملاء‌عام از جمله پارک‌ها، کنار خیابان و در محل عبور و مرور دانش‌آموزان و مردم اقدام به تزریق می‌کنند؛ باید معتادان بدانند که حق تزریق مخدر در ملاءعام را ندارند و با این شرط به آنها اجازه استفاده از اتاق تزریق داده می‌شود و در صورت مشاهده به تزریق در ملاء عام به مراکز ماده 16 منتقل می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام راه‌اندازی اتاق‌های تزریق برای معتادان تزریقی در سال جاری گفت: این طرح باید با ظرافت‌های خاصی اجرا شود؛ اگرچه چندین مرکز کاهش آسیب اعلام آمادگی کردند اما ستاد مبارزه با مواد مخدر به این موضوع ورود نکرده و شاید از امسال در صدد اجرای آن باشیم.

برای راه‌اندازی اتاق‌های تزریق باید دستگاه‌های قضایی، قانونی و نیروی انتظامی در آن دیده شود، اما آنچه که به طور ابتدایی در یکی از شهرها صورت گرفت، کار قابل قبولی نبود چرا که از یک‌سو نمی‌توان اطلاع‌رسانی خوبی انجام داد و از سوی دیگر به دلیل رسمیت نداشتن، مراجعه‌کننده‌ای نداشت.در ایجاد اتاق‌های تزریق باید همه جوانب در نظر گرفته شود چرا که نباید این گونه مکان‌ها به پاتوق تبدیل شوند، بلکه باید فرد در یک مکان بهداشتی تزریق خود را انجام دهد.

ابتدا باید این طرح به صورت پایلوت در یکی دو مرکز اجرا و نحوه استقبال از آن مورد ارزیابی قرار گیرد. هر چند روش‌های مختلفی برای اجرای این طرح وجود دارد اما باید مشخص شود که این طرح با چه هدفی اجرا می‌شود؟

در همه کشورها در مرکز کاهش آسیب چنین مرکزی وجود دارد و متقاضیان ایرانی که از کشورهای اروپایی بازدید و آنها را مطالعه کردند، چنین مباحثی را مطرح کردند، البته باید اذعان داشت که وضعیت اعتیاد در کشورهای اروپایی با ایران متفاوت است.برای نمونه اگر معتادی هروئین استعمال می‌کند اگر به سمت تزریق برود یک شکست در درمان اتفاق افتاده است لذا نباید اقدامی صورت بگیرد که فرد به سمت تزریق کشیده شود؛ اما چنانچه اقداماتی صورت بگیرد که تزریق معتادان تزریقی سالم شود و خطرات و مشکلات ناشی از تزریق برای خود فرد و جامعه کاهش یابد، اقدام مناسبی است و بدین ترتیب شاهد کاهش HIV / ایدز، هپاتیت و سل بین معتادان تزریقی خواهیم بود.

زمانی که بحث مراکز ماده 16(مراکز درمان اجباری اعتیاد) مطرح شد، برخی از نمایندگان قوه قضاییه و ناجا تعریفی از تجاهر ارائه دادند که این تعریف معتاد متجاهر که در خیابان باشد اعم از کسانی که کارت داشته باشند یا نه را نیز در بر می‌گرفت که قرار شده بود به مراکز ماده 16 منتقل شوند و بدلیل آنکه در این روش با افرادی که به DIC مراجعه می‌کردند، ممکن بود برخورد صورت بگیرد، لذا پیشنهاد ایجاد اتاق تزریق مطرح شد.

در ماده 43 قانون مبارزه با مواد مخدر بحثی وجود دارد که اجازه می‌دهد که مواد را برای مصارف پزشکی در اختیار داشت که از این ماده می‌توان برای اتاق تزریق استفاده کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha