یک جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به اینکه افت شنوایی سالمندان، مشکلات معیشتی را به همراه دارد، گفت: این عارضه اثرات مخربی بر روابط فردی و اجتماعی 40 درصد از افراد جامعه دارد.

40 درصد سالمندان از افت شنوایی رنج می‌برند

سلامت نیوز: یک جراح و متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به اینکه افت شنوایی سالمندان، مشکلات معیشتی را به همراه دارد، گفت: این عارضه اثرات مخربی بر روابط فردی و اجتماعی 40 درصد از افراد جامعه دارد.

دکتر خشایار احمدی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه تاثیرات سالمندی می‌تواند به صورت اختلال در قسمت شنوایی و تعادلی گوش باشد، گفت: پیرگوشی به صورت افت شنوایی همراه با افزایش سن رایج‌ترین و مهمترین مشکلات دستگاه شنوایی در سالمندان است.

وی در خصوص عوامل ایجاد کننده پیرگوشی گفت: تحلیل رفتن سلول‌ها از نظر وزنی، حجمی و فعالیت، ضربات صوتی، بیماری‌های گوش، عوامل ژنتیکی، رژیم غذایی و بیماری‌های عمومی بدن در تشدید این عارضه دخالت دارند.

احمدی با تاکید بر اینکه نشانه‌های مشکلات تعادلی مرتبط با گوش در بیش از نیمی از افراد سالمند بروز می‌کند، گفت: در ایجاد تعادل بدن قسمت‌های مختلفی از جمله گوش‌ داخلی، چشم‌ها، سیستم تعادلی مغزی (مخچه) و سیستم عصبی جانبی (غیرمغزی) نقش دارند، در نتیجه هر گونه اختلال در عملکرد آنها می‌تواند بر تعادل بدن موثر باشد.

وی افزود: ترشحات داخل گوش (جرم گوش) در سنین بالا به‌ تدریج کم می‌شود و در نتیجه خشکی گوش افزایش می‌یابد بنابراین شانس عفونت گوش خارجی بیشتر می‌شود. همچنین با افزایش رشد موهای گوش، تجمع جرم در گوش نیز می‌تواند افزایش یابد. با کاهش ترشحات داخل گوش، خارش پوست و شکنندگی پوست کانال خارجی افزایش یافته و هرگونه دستکاری می‌تواند باعث زخم شدن پوست مجرای گوش خارجی و در نتیجه عفونت گوش خارجی (اوتیت اکسترنال) شود.

این جراح و متخصص گوش، حلق و بینی با اشاره به مطالعات انجام شده یادآور شد: طبق بررسی‌ها تا 40 درصد از سالمندان از پیرگوشی رنج می‌برند و این عارضه گاه تا حدی است که اثرات مخربی بر ارتباط‌های فردی و اجتماعی سالمند دارد که در بسیاری از موارد مشکلات اجتماعی و معیشتی سالمند می‌تواند حاصل افت شنوایی وی باشد.

افت شنوایی علل متفاوتی دارد
احمدی خاطرنشان کرد: عوامل موثر بر افت شنوایی سالمندی می‌تواند حاصل اثرات عملکرد متمادی گوش، ضربه‌های صوتی، برخی داروها و حتی اثر مواد شیمیایی موجود در محیط زندگی بر سلول‌های حسی عصبی شنوایی باشد.

وی گفت: تغییرات فیزیولوژیک مانند کمبود اکسیژن، کم شدن جریان خون، جمع شدن چربی در سلول‌ها و بالا رفتن کلسترول خون نیز می‌تواند از عوامل موثر بر افت شنوایی باشد.

احمدی با بیان اینکه افت شنوایی سالمندان به چهار رده دسته طبقه بندی می‌شود، گفت: در نوع اول افت شنوایی سریع و تند در فرکانس‌های بالا که دو طرفه است ولی بسیار آهسته به سوی بدتر شدن می‌رود و معمولا از سنین میانی شروع می‌شود که این نوع افت شنوایی از نوع حسی عصبی است.

وی افزود: در نوع دوم افت شنوایی بسیار آهسته و در فرکانس‌های بالا صورت می‌گیرد و در صحبت کردن افراد می‌تواند بسیار موثر باشد ولی سمعک می‌تواند باعث افزایش مشکلات در این گروه باشد. این نوع افت شنوایی نیز از نوع حسی عصبی است.

این جراح و متخصص گوش، حلق و بینی گفت: در نوع سوم افت شنوایی از دهه‌ سوم تا ششم زندگی شروع شده و به آهستگی زیاد می‌شود. مشکلات گفتاری در این گروه ناچیز است. این نوع افت شنوایی اغلب ارثی است و سمعک در این دسته مفید است. این نوع افت شنوایی نیز همانند دو گروه قبلی از نوع حسی عصبی است.

احمدی گفت: نوع چهارم نیز افت شنوایی دوطرفه و به صورت انتقالی وجود دارد ولیکن در این نوع مشکل گفتاری وجود ندارد.

وی تصریح کرد: درمان افت شنوایی سالمندان با توجه به اثرات افت شنوایی در سالمندان بر عملکرد فردی و اجتماعی وی صورت می گیرد و می‌بایست در صورت امکان نسبت به رفع عامل ایجاد کننده در سالمند اقدام کرده و در صورت لزوم از روش‌های دیگر جهت افزایش شنوایی فرد استفاده کرد.

احمدی گفت: اطمینان دادن به سالمند و عدم طرد آنها از خانواده و جامعه، استفاده‌ از وسایل توانبخشی (سمعک) در صورت نیاز و کاشت حلزون در افت شنوایی کامل دو طرفه در سالمندان می‌تواند راهکار مناسبی در جهت درمان این عارضه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha