موضوع نصب دستگاههای خودپرداز سرنگ برای استفاده معتادان به دلیل اختلاف نظرهایی که بین دستگاههای مربوطه وجود دارد باعث شده اجرای این طرح در هاله ای از ابهام باقی بماند.

نصب دستگاههای خودپرداز سرنگ و سایر وسایل بهداشتی، با هدف کاهش آسیبهای ناشی از تزریق مواد مخدر در بین افراد معتاد و سرایت آن به سایر سطوح جامعه موضوعی است که ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور بر روی آن مانور می دهد و تاکید و اصرار دارد که اجرای چنین طرحی می تواند از میزان ابتلای جامعه به بیماریهای عفونی و خطرناک تا حدود زیادی جلوگیری کند.

گفته می شود این طرح با مشارکت و همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و وزارت بهداشت دنبال و پیگیری شده و به همین منظور نیز کمیته درمان در ستاد مبارزه با مواد مخدر به ریاست معاون سلامت وزارت بهداشت تشکیل می شود اما بنا به دلایل نامعلومی وزارت بهداشت به یکباره موضع مخالف در برابر تصمیمات ستاد می گیرد و خود را از این موضوع کنار می کشد.

در واقع مسکوت ماندن اجرای چنین طرحی از همین جا آغاز می شود و در حالی که ستاد بر اجرای این طرح و نصب تعداد محدودی از این دستگاهها در برخی از نقاط تهران تاکید می ورزد، وزارت بهداشت با نصب دستگاههای خودپرداز مخالفت کرده و آن را طرحی غیر منطقی می داند که تبعات و آثار زیانبار آن بیشتر از آثار مثبت طرح است.

در همین راستا، اولین موضع گیری وزارت بهداشت با مصاحبه رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف موادمخدر این وزارتخانه آغاز شده و این مقام مسئول با اشاره به غیر علمی بودن برنامه نصب دستگاههای خودپرداز سرنگ برای استفاده معتادان عنوان می دارد که وزارت بهداشت نصب این دستگاهها را ضروری نمی داند.

چندی بعد مدیرکل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در حاشیه برنامه ای در جمع خبرنگاران از موافقت وزارت بهداشت با نصب این دستگاهها خبر داد و همین مسئله باعث شد که فردای همان روز تیتر اول اخبار اجتماعی مطبوعات کشور به موافقت وزارت بهداشت با نصب این دستگاهها اختصاص یابد.

اما این پایان ماجرا نبود زیرا وزارت بهداشت با صدور اطلاعیه ای مخالفت خود را با نصب آزمایشی دستگاههای خود پرداز سرنگ معتادان در اماکن عمومی اعلام کرد.

وزارت بهداشت معتقد است که عرضه کنترل نشده این قبیل لوازم در محیط هایی که امکان مداخله آموزشی نباشد به هیچ عنوان مورد تایید این وزارتخانه نیست، زیرا عرضه این گونه لوازم در محیطهای غیر آموزشی باعث ریخته شدن قبح رفتارهای پرخطر می شود.

وزارت بهداشت در عین حال بر ضرورت ارائه خدمات مشاوره ای در کنار چنین طرحهایی تاکید نموده و عنوان می دارد که عرضه کنترل نشده آن برنامه های این وزارتخانه را در خصوص ارائه خدمات مشاوره ای و آموزشی با مشکل روبرو می کند.

ولی فقط چند روز پس از صدور این اطلاعیه از سوی وزارت بهداشت، معاون سلامت وزارت بهداشت نصب دستگاههای خودپرداز سرنگ ویژه معتادان را اقدامی عقلانی و در جهت حفظ جامعه از ابتلا به بیماریهای عفونی عنوان می کند و می گوید: وزارت بهداشت با نصب دستگاههای خودپرداز سرنگ در مراکزی که امکان مشاوره ندارند، مخالف است.

سیدموید علویان می افزاید : تنها دغدغه وزارت بهداشت این است که معتادان بدون دریافت مشاوره، سرنگ از دستگاههای خودپرداز دریافت کنند که در این صورت باز هم احتمال تزریق مشترک در این افراد وجود خواهد داشت.

معاون سلامت وزارت بهداشت با عنوان این مطلب که "در ابتدا قرار بود تا دستگاههای خودپرداز سرنگ و... به صورت پایلوت در چند مرکز بهداشتی درمانی که امکان ارائه مشاوره به معتادان را نیز دارند، نصب شود، می افزاید : بر این اساس باید مسئولان کشور شرایطی را به وجود آورند تا معتادانی که قصد استفاده از مواد مخدر در ساعات دیر وقت شب را دارند بتوانند از خدمات مشاوره بهره مند شوند.

در هر حال حدود 40 روز از برگزاری مراسم رونمایی از اولین دستگاه‌ خودپرداز سرنگ و وسایل بهداشتی می گذرد و قرار بود در مرحله پایلوت طرح، پنج دستگاه خودپرداز سرنگ در پنج شلتر ویژه معتادان تحت درمان در مراکز سازمان بهزیستی در تهران آغاز به کار کند اما هنوز هیچ اطلاعی از نصب این دستگاهها در دست نیست.

معتادان تزریق با انداختن یک سکه 50 تومانی درون این دستگاهها می توانند از سرنگ و سایر وسایل بهداشتی در همه ایام از خدمات این دستگاهها استفاده کنند و آن طور که جانشین دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور اعلام داشته هزینه تولید و راه اندازی هر یک از دستگاهها یک میلیون تومان بوده که در مقابل هزینه 12 تا 50 میلیون تومانی دستگاههای خارجی از مزیت بالایی برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha