شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 108481

هنگامی که تارا تایلر، عکس دختر سه ساله‌اش را فیس‌بوک گذاشت، گمان نمی‌کرد این کار باعث نجات بینایی دخترش شود.

ماجرای درخشش چشم دخترک در شبکه اجتماعی

سلامت نیوز: هنگامی که تارا تایلر، عکس دختر سه ساله‌اش را فیس‌بوک گذاشت، گمان نمی‌کرد این کار باعث نجات بینایی دخترش شود.

اما دوستان او پس از دیدن عکس به فوریت دریافتند، اشکالی در چشم‌ رایلی سه ساله، وجود دارد.

رایلی سه ساله در این عکس لبخند می‌زند، اما اگر به چشم چپش دقت کنید، متوجه درخششی در این چشم می‌شوید.

خیلی‌ها گمان می‌کنند که این درخشش ناشی از انعکاس نور روی عدسی دوربین استِ اما برخی برخی از دوستان تایلر که آگاهی بیشتری داشتند و پس از دیدن این عکس فورا با مادر او تماس گرفتند.

به گزارش بیزنس اینسایدر تایلر در این باره گفت: «این دوستان به من گفتند ممکن است واقعا چیزی نباشد، اما درخشش چشم دخترت ممکن نشانه بیماری باشد و باید او را به نزد دکتر ببری.»

در نهایت رایلی دچار بیماری کوتز (Coats' disease) تشخیص داده شد. این بیماری بسیار نادر مادرزادی و غیروراثتی چشم که می‌تواند باعث نابینایی کامل یا جزئی شود و در آن رشد غیرطبیعی رگ‌های خونی در پشت شبکیه چشم رخ می‌دهد. خوشبختانه اگر این بیماری زود تشخیص داده شود می‌توان از آن پیشگیری کرد.

پزشکان می‌گویند مشکل اصلی در بیماری کوتز مشکل بودن تشخیص علائم بیماری است و فرد خیلی دیر متوجه پبشرفت بیماری می‌شود. بینایی فرد به تدریج در یک چشم کاهش پیدا می‌کند و بعد بیمار چشم دیگر را هم گرفتار می‌کند. از آنجایی مبتلایان به این بیماری معمولا بسیار کمسن هستند، از روند بیماری در چشم‌شان آگاه نمی‌شوند تا زمانی که دیگر خیلی دیر شده است.

اما رایلی تایلر به خاطر به اشتراک‌گذاری عکس در شبکه اجتماعی توانست کمک پزشکی و درمان لازم را دریافت کند.

این درخشش غیرطبیعی چشم که در هنگام عکس گرفتن دیده می‌شود، در بیماری رتینوبلاستوم هم ایجاد می‌شود که سرطانی با رشد سریع است که از سلول‌های نابالغ شبکیه منشا می‌گیرد و شایع‌ترین تومور بدخیم در چشم کودکان است.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha