شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 108488

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مقدار کالری که زنان در دوران بارداری مصرف می‌کنند اثر زیادی در وزن نوزاد ندارد بلکه تغذیه قبل از بارداری (دوران بلوغ) و در طول توسعه و رشد اولیه مادر در وزن و سلامتی نوزادان متولد شده از او مهم است.

سلامت نسل‌هادر گرو سلامت مادربزرگ‌ها

 سلامت نیوز: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مقدار کالری که زنان در دوران بارداری مصرف می‌کنند اثر زیادی در وزن نوزاد ندارد بلکه تغذیه قبل از بارداری (دوران بلوغ) و در طول توسعه و رشد اولیه مادر در وزن و سلامتی نوزادان متولد شده از او مهم است.

این اصطلاح قدیمی را شنیده‌اید که می‌گویند سلامتی انسان‌ها در گرو الگوهای تغذیه‌ای آنان است. اما در مورد تغذیه بستگان و ارتباط آن با سلامتی چیزی به گوشتان نخورده است. مطالعات جدید نشان می‌دهند مادربزرگ مادری نقش بسیار پررنگ و بزرگی در سلامتی نوه‌هایش دارد. این چیزی است که در گذشته هم مطرح بوده است.

به نوشته روزنامه ایران، یافته‌های اخیر توسط دکتر «کریستوفر کوزاوا» از دانشگاه نورث وسترن از انجمن پیشبرد علوم در امریکا در نشست شیکاگو ارائه شده است. کوزاوا و تیم او در این تحقیق که نزدیک به 30 سال به طول انجامیده، 3 هزار مادربزرگ فیلیپینی را مورد مطالعه قرار دادند. زنان در این مطالعه قبل از بارداری مداوم مواد غذایی مغذی می‌خوردند و تغذیه مطلوبی نیز در دوران بارداری‌شان داشتند و فرزندانشان از الگوهای درست تغذیه‌ای برخوردار بودند که بعد از سال‌ها نوه‌های سالم و با وزن مطلوبی را به دنیا آوردند.

به طور کلی بررسی‌های تغذیه‌ای به دست آمده نشان می‌دهد، تغذیه مادر در دوران جنینی و همچنین تغذیه و رژیم غذایی او در طول دوران بلوغ در تولد نوزادان سالم تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد. دکتر کوزاوا در این نشست گفت: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مقدار کالری که زنان در دوران بارداری مصرف می‌کنند اثر زیادی در وزن نوزاد ندارد بلکه تغذیه قبل از بارداری (دوران بلوغ) و در طول توسعه و رشد اولیه مادر در وزن و سلامتی نوزادان متولد شده از او مهم است.

کوزاوا در این مطالعه سه هزار زن فیلیپینی را از سال 1983 مورد مطالعه قرار داد و شروع بارداری مادربزرگ و رژیم غذایی او را در طول بارداری و تغذیه فرزندان در مراحل رشد اولیه و دوران بلوغ و سپس اثر رژیم غذایی مادربزرگ و مادر را روی نوه‌ها بررسی کرده است. او کودکان زنان فیلیپینی را از نوزادی تا بزرگسالی که در حال حاضر در اواخر دهه 20 هستند مورد مطالعه قرار داد.  در حال حاضر شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد سوءتغذیه در دوران بارداری مادربزرگ به طور مداوم زیست‌شناسی نسل‌ها را تغییر داده و تغذیه نادرست او خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد. این استاد دانشگاه گفت: نوزادان با وزن مطلوب‌تر با کاهش خطر بیماری‌ها در بزرگسالی همراه هستند اما تولد با وزن بالا و سنگین‌تر خطر بیماری‌های بزرگسالی را دوباره افزایش می‌دهد. اقدامات تغذیه‌ای در دوران اولیه و جنینی زندگی مادر به نظر می‌رسد برای تولد نوزادانی با وزن سالم مهمتر از تغذیه او در بزرگسالی باشد.

لینک‌های پژوهشی کوزاوا به مطالعات قبلی مربوط به زنان در طول جنگ جهانی دوم مربوط بود که به قحطی در هلند و اثر آن بر جنین و نوزادان نسل بعد اشاره داشت. زنانی که در طول جنگ جهانی دوم زمانی که قحطی در هلند بیداد می‌کرد به دنیا آمده بودند پس از ازدواج و بارداری نوزادانی با وزن کمتر به دنیا می‌آوردند. تولد نوزادانی با جثه کوچک و ضعیف امکان ابتلا به دیابت بزرگسالی، بیماری‌های قلبی عروقی و فشارخون بالا را در بزرگسالی در این افراد افزایش داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha