شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 108495

دولت برای کاهش هزینه‌های درمانی خیز بلندی برداشته است.

خیز دولت برای کاهش هزینه‌های درمانی مردم

سلامت نیوز: دولت برای کاهش هزینه‌های درمانی خیز بلندی برداشته است.

روز گذشته همزمان با عیادت حسن روحانی، رییس‌جمهور و حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت از بیماران بخش عمومی بیمارستان امام‌خمینی(ره)، مسوولان دولت برخی از برنامه‌های خود درباره کاهش هزینه‌های درمانی را اعلام کردند.در همین رابطه وزیر بهداشت گفت: با توجه به اینکه بخشی از درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها در سال‌جاری به بخش سلامت اختصاص خواهد یافت پیش‌بینی می‌کنیم با بسته‌های خدمتی که بر این اساس طراحی شده است بتوانیم هزینه از جیب مردم برای درمان را بیش از 10درصد کاهش داده و به زیر 55 درصد برسانیم. از سوی دیگر، رییس‌جمهوری با بیان سهم 70درصدی فعلی مردم در پرداخت هزینه‌های درمانی گفت: امیدواریم طی ماه‌های آینده بتوانیم حداقل 10درصد از این سهم را کاهش دهیم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: البته باید گفت ارقام بودجه فعلا همه روی کاغذ است و تا این اعتبارات اختصاص یابد مدت‌زمانی طول می‌کشد. همچنین پرداختی‌ها تابع خیلی از چیزهاست که باید خوب پیش برود، اگرچه ما برای تحقق اعتبارات بودجه‌ای و 10درصد هدفمندی مصوب مجلس امیدواریم. وی ادامه داد: یکی از کارهای مهمی که در این مدت شش‌ماه انجام شد توجه‌دادن مسوولان به اهمیت حوزه سلامت و اطلاع‌رسانی به مردم در زمینه کمبودهای این حوزه بود. 

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص مهم‌ترین اقدامش در شش‌ماه گذشته، بیان کرد: مهم‌ترین کار من در این مدت کسب شناخت بیشتر از حوزه سلامت بود و همچنین آسیب‌شناسی وضعیت موجود که در این‌ خصوص حدود 20 سفر به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور انجام دادم.  وی افزود: وزارت بهداشت به اندازه وزارت کشور در ساختار و به اندازه وزارت آموزش‌وپرورش در پرسنل بزرگ است، بنابراین این شناخت مقدمه‌ای برای برنامه‌ریزی آینده نظام سلامت تا پایان سال 95 و تعیین اولویت‌ها و شناخت بیشتر ماموریت‌های این حوزه شد.  هاشمی با اشاره به وضعیت بخش بهداشت و درمان در ابتدای کار دولت جدید، گفت: بدهی‌های زیاد به پرسنل و شرکت‌های طرف قرارداد و کسری بودجه، تنها بخشی از مشکلات این حوزه بود.  وی افزود: در این مدت، مدیریت جدید با رویکردهای جدید مستقر شد، برخی معاونان و مدیران ستادی و روسای دانشگاه‌ها برای همراهی و هماهنگی بیشتر با برنامه‌های جدید نظام سلامت، تغییر کردند.
وزیر بهداشت اظهار کرد: ایجاد هماهنگی با بانک مرکزی، گمرک، وزارت اقتصاد و بانک‌های عامل برای کنترل بحران دارو بخش دیگری از اقدامات انجام‌شده در این مدت بود که البته بحران دارو با کمک‌های بی‌دریغ دولت و بیمه‌ها زودتر از تصور ما یعنی در صد روز نخست مرتفع شد و آرامش نسبی بر بازار دارو حکمفرما شد. هاشمی گفت: با تشکیل ستاد تدابیر ویژه در دولت برای حل معضل دارو، مشکلات دارو حل شد و داروهای کمیاب در دسترس مردم قرار گرفت. البته مردم هم خیلی صبوری کردند که جا دارد از آنان تشکر کنیم.  وی ادامه داد: در کشور کمبود 400 قلم دارو را داشتیم، 200 قلم داروی جدید هم به فهرست بیمه افزوده شد و یک‌میلیاردو800هزارتومان بابت مابه‌التفاوت نرخ ارز پرداخت کردیم تا مشکلات کاهش پیدا کرد. وزیر بهداشت افزود: در حال حاضر فقط حدود 30 قلم کمبود دارویی داریم که اگر بتوانیم با فرهنگسازی در زمینه تجویز مصرف دارو کاری کنیم که هم پزشکان در نسخ خود داروهای داخلی را تجویز کنند و هم مردم ایمان بیاورند که داروی تولید داخل، با داروی خارجی از لحاظ کیفیت تفاوتی ندارد، مشکلات سریع‌تر حل می‌شود. وی به‌ گران‌بودن برخی از داروها اشاره و بیان کرد: برخی داروها‌ گران است و با درآمد مردم سازگاری ندارد که در سال جدید در جهت کاهش قیمت این داروها نیز تلاش خواهد شد، هرچند این کار در اصل وظیفه بیمه‌هاست ولی ما هم با هماهنگی انجمن‌های علمی تلاش می‌کنیم که داروهای کمیاب در بیمارستان‌های شهرهای بزرگ توزیع شوند تا مشکل عدم دسترسی به آنان حل شود.
وی افزود: مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها باید در دولت قبل اجرا می‌شد، دولت جدید هم با فشار زیادی مبالغ یارانه‌های نقدی را تهیه می‌کرد و می‌پرداخت، مدیریت بخشی از طرح، چون مصوبه مجلس است، از عهده دولت خارج بود ولی رییس‌جمهور با تمام فشارها پرداخت یارانه را ادامه داد. وی گفت: از طرف دیگر تورم به 44درصد رسیده بود و رکود اقتصادی در کشور به‌وجود آمده بود. در دولت بحث‌های زیادی درخصوص اجرای مرحله دوم هدفمندی صورت گرفت که در نهایت مقرر شد قیمت حامل‌های انرژی در اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها با شیب ملایمی افزایش یابد. هاشمی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین کمکی که دولت به بحث سلامت در جریان اجرای مرحله دوم هدفمندی می‌کند کمک به بیمه‌هاست. درواقع بخش سلامت از این زاویه تقویت می‌شود نه اینکه پول زیادی به‌صورت مستقیم به این بخش تزریق شود.
وی افزود: بسته‌های خدمتی خوبی هم از هم‌اکنون طراحی شده‌اند که در صورت اختصاص اعتبارات هدفمندی و مبالغ بودجه 93 باعث ایجاد تحول در سلامت مردم خواهد شد. وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درخصوص تحمیل هزینه‌های جدید به مردم با واقعی‌شدن تعرفه‌ها در سال جدید، گفت: با توجه به پوشش خدمات در بخش دولتی توسط بیمه‌ها، عملا افزایش هزینه‌ای در این بخش به مردم تحمیل نخواهد شد. وی افزود: علاوه بر این در سال جدید هرکس بیمه نباشد و علاقه‌مند باشد بیمه شود دولت او را بیمه خواهد کرد. هاشمی گفت: با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و در صورت تخصیص اعتبارات، هزینه‌های درمان در بخش بستری کاهش پیدا می‌کند.


روحانی: امیدواریم 10درصد هزینه درمان مردم در ماه‌های آینده کاهش یابد
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی روز جمعه پس از عیادت از بیماران بخش عمومی بیمارستان امام‌خمینی(ره) در جمع خبرنگاران گفت: ما در نهایت باید هزینه‌ای که مردم و دولت برای درمان پرداخت می‌کنند را معکوس کنیم تا سهم مردم برای هزینه‌های درمان 30درصد و سهم دولت 70درصد باشد که انشاءالله امسال گام نخست را برمی‌داریم. رییس دولت تدبیر و امید اظهار کرد: البته 10درصد کاهش هزینه‌های درمان برای مردم جهت رسیدن به شرایط مطلوب کافی نیست اما در دولت یازدهم در این زمینه گام‌به‌گام کار را پیش خواهیم برد تا به شرایط مطلوبی که در سطح جهان وجود دارد برسیم.

رییس‌جمهوری افزود: در بخش درمان مشکلات و کمبودهای فراوانی هم از لحاظ ساختمان، بیمارستان، تجهیزات پزشکی و سایر موارد داریم. وی با بیان اینکه مردم در زمینه قیمت دارو و درمان مشکل دارند، توضیح داد: از تک‌تک بیمارانی که در این عیادت پرسیدیم، بسیاری برای پرداخت هزینه‌های درمان حتی در این بیمارستان دولتی که مخارج آن پایین‌تر از خصوصی است، مشکل دارند.  روحانی با تاکید بر اینکه باید کاری کنیم این بار بر دوش دولت باشد گفت: باید برای این کار بودجه و منابع لازم اختصاص یابد.  رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: برنامه دولت این است که در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها که از اردیبهشت‌ماه اجرا می‌شود بخش اعظم درآمدهای به‌دست‌آمده صرف بهداشت و درمان شود. وی ادامه داد: جزییات این اقدامات را به مردم گزارش خواهیم داد که چه مقدار منابع را به نظام سلامت تخصیص داده‌ایم یا داده خواهد شد. این اقدام بر مخارج مردم در بیمارستان‌ها تاثیر بسزایی خواهد داشت. روحانی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه تا پایان سال حرکتی آغاز خواهد شد که برای مردم محسوس باشد، گفت: انشاءالله در نظام سلامت تحول مثبت ایجاد شود تا بخشی از بار را از دوش خانواده‌های بیماران برداریم.  وی با یادآوری این نکته که وضعیت بهداشت و درمان مطلوب و قابل‌قبول نیست به آلودگی هوا در شهرهای بزرگ اشاره کرد و گفت: فشار روحی و روانی منشا بسیاری از بیماری‌هاست که باید برای کاستن آن تدبیری اندیشید. روحانی آسیب‌های اجتماعی را منجر به بیماری‌های روحی و روانی و همچنین جسمانی دانست و گفت: امروز خوردن غذاهایی در جامعه معمول شده که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود. وی همچنین توضیح داد: باید در زمینه مواد غذایی در جامعه برنامه‌ریزی شود تا مواد لازم برای بدن که بسیار مهم است مورد توجه قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha