شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 108499

یک کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی و سرطان از خطرات افزایش مصرف چربی‌ها است، گفت: روغن جامد از جمله چربی‌های آسیب‌زا است.

سلامت نیوز: یک کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه بیماری‌های قلبی و سرطان از خطرات افزایش مصرف چربی‌ها است، گفت: روغن جامد از جمله چربی‌های آسیب‌زا است.

زهرا اصغری در گفت وگو با ایسنا، گفت: برای برنامه غذایی مناسب باید از مواد غذایی مورد نیاز بدن آگاهی داشته باشیم.

اصغری با اشاره به اینکه اطلاع از نوع و مقدار مواد غذایی مورد نیاز بدن برای حفظ سلامتی لازم است، تصریح کرد: انرژی، پروتئین، چربی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آّب از نیازهای غذایی انسان است.

وی با اشاره به اینکه با افزایش سن، نیاز به انرژی کاسته می‌شود، تصریح کرد: کوچک شدن بافت عضلانی و کاهش فعالیت فیزیکی از دلایل کاهش نیاز انرژی در سنین بالا است.

این کارشناس تغذیه گفت: باید غذا به اندازه تامین نیازهای اساسی بدن مصرف شود تا وزن ایده آل حفظ شود و از نشانه‌های وزن مناسب فشار خون، قند خون و چربی خون طبیعی است و وزن طبیعی باعث کاهش سرطان روده، پروستات، کیسه صفرا، پستان و تخمدان می‌شود.

اصغری با اشاره به کاهش مقدار پروتئین بدن در دوره سالمندی، تصریح کرد: در این دوره باید پروتئین بیشتری مصرف کرد چرا که کمبود پروتئین به سیستم دفاعی بدن آسیب می‌رساند و بدن را مستعد ابتلا به بیماری می‌کند و با مصرف پروتئین از ابتلا به بسیاری بیماری‌ها جلوگیری می‌شود.

وی چربی‌ها را از منابع پرانرژی بدن دانست و افزود: با افزایش سن بر مقدار چربی‌ها افزوده می‌شود.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: با افزایش سن از میزان برخی انرژی‌ها کاسته می‌شود و با رعایت تنوع در رژیم غذایی می‌توان این کمبودها را جبران کرد.

کلسیم مهم‌ترین ماده معدنی است
اصغری کلسیم را یکی از مهمترین مواد معدنی دانست و افزود: این ماده در سلامت دوره سالمندی تاثیر بسیار زیادی دارد و کمبود این ماده باعث پوکی استخوان می‌شود.

وی آب را یکی از مواد مورد نیاز بدن عنوان کرد و افزود: آب نقش مهمی برای کار طبیعی کلیه‌ها، دفع مواد زائد و سموم بدن، جلوگیری از کم آبی، برطرف شدن خشکی دهان و زبان و جلوگیری از یبوست دارد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: برای تامین آب مورد نیاز بدن، مصرف روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان مایعات، ترجیحاً آب ساده نیاز است.

اصغری خاطرنشان کرد: در دوره سالمندی احساس تشنگی کاهش می‌یابد اما در این صورت باید روزانه حداقل 6 تا 8 لیوان آب مصرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha