وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با توجه به اینکه حدود 80 درصد اعتبارات مصوب در بخشهای مختلف تخصیص می یابد وزارت بهداشت در بخش امور دانشجویی و فرهنگی 100 درصد اعتبارات را تخصیص می دهد.

 دکتر کامران باقری لنکرانی در نشست معاونین دانشجویی و فرهنگی دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور در محل معاونت دانشجویی وزارت بهداشت افزود: سرانه فرهنگی دانشگاههای علوم پزشکی با توجه به دانشگاه مربوطه متغیر است که این سرانه در بخشهای آموزشی نیز به همین شکل است. در حال حاضر سالانه برای تربیت دانشجوی پزشکی اعتباری از 3 میلیون تا 10 میلیون تومان متغیر است.

وی گفت: فعالیت های فرهنگی دانشگاهها نباید تعداد کمی از دانشجویان را درگیر کند بلکه باید از ظرفیت های ورزش، نمازجماعت، حضور دانشجو در خوابگاه، ایجاد کمیته های دانشجویی در مراکز مطالعات و طرح استاد مشاور به عنوان ظرفیت های درگیر کردن بیشتر دانشجویان در فعالیتهای فرهنگی دانشگاهها استفاده کنیم.

وزیر بهداشت افزود: دانشگاههای علوم پزشکی در فعالیتهای فرهنگی اختیارات تام دارند اما محدودیت های این اختیارات نیز مشخص است.

وی تأکید کرد: با برگزاری اردوی مختلط مخالف هستیم و هر دانشگاهی به این امر مبادرت کند با آن برخورد می شود. این موضوع شامل حضور تشکلهای غیر قانونی نیز است و در صورت اثبات این مسئله در هر دانشگاهی با آنها برخورد می شود.

لنکرانی بر مشارکت هرچه بیشتر دانشجویان در فعالیتهای فرهنگی تأکید و خاطرنشان کرد: دانشجویی که می خواهد نشریه دانشجویی داشته باشد در اولین برخورد با نظام دیوان سالار مرعوب می شود و معاونتهای دانشجویی باید برای رفع این مسئله اقدام کنند و موجبات هدر رفتن سرمایه اجتماعی را فراهم نکنند.

وی پوشش خوابگاهی علوم پزشکی را 65 درصد عنوان کرد و اضافه کرد: این پوشش خوابگاهی 10 درصد بیش از وزارت علوم است و در خیلی از دانشگاهها، پشت نوبتی خوابگاهی وجود ندارد.

وزیر بهداشت از پیشنهاد شورای فرهنگی در دانشگاههای علوم پزشکی، رتبه های دانشگاهها بر اساس فعالیت معاونت دانشجویی و شبکه ای کردن فعالیت های حوزه امور دانشجویی و فرهنگی و رفاهی استقبال کرد و گفت: اگر دانشگاهها نیازی به تغییر در ساختار دارند آن را به وزارت بهداشت اعلام کنند.

وی با اشاره به احیای معاونت دانشجویی و فرهنگی در وزارت بهداشت و آغاز سال تحصیلی جدید به برنامه های مورد نظر وزارت بهداشت، شناخت موقعیت معاونت دانشجویی را ضروری خواند و گفت: معاونت دانشجویی دانشگاه باید با پیش از انقلاب و یک نظام سکولار متفاوت باشد. معاونت دانشجویی در نظام جمهوری اسلامی ایران باید پیشینه و اهداف انقلاب را مد نظر قرار دهد. دانشگاه از ابتدا در کشور ما بر پایه غیر دینی شکل گرفته است اما دانشجویان مومن و انقلابی نیز در همین دانشگاه توانستند یکی از پرچمداران انقلاب باشند.

لنکرانی بر لزوم توجه به کارهای فرهنگی و جهت گیری لازم در کارهای فرهنگی دانشگاههای علوم پزشکی تأکید و خاطرنشان کرد: افق دید و چشم انداز و نقطه آرمانی باید مشخص باشد و به بیراهه نرویم. در کارهای دانشجویی گاهی دچار افراط و تفریط می شویم که باید توجه داشته باشیم که هرگاه یک نارضایتی وجود داشته به دلیل بی توجهی بوده است. گاهی یک بودجه می آید و سطح توقعاتی را در امور دانشجویی و رفاهی تعریف می کنیم که پس از آن امکان دارد که این موضوع ادامه پیدا نکند این حرکت سینوسی آثار بدتری از تعریف یک کف دارد که راهبردی لازم در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد. 

وی تأکید کرد: فعالیت های رفاهی باید مورد توجه باشد اما در این میان وظیفه اصلی ما تربیت دانشجویانی است که بتوانند از عهده انجام وظیفه آینده خود بربیایند و شکننده نباشند. دانشگاهها و معاونت دانشجویی مسئولیت کلیه دانشجویان را برعهده دارد تنها نباید به دانشجویان فعال بپردازیم. برنامه های ویژه باید برای همه دانشجویان اجرا شود و در این میان نباید یک عده افراد احساساتی تربیت کنیم بلکه افراد حوزه های فرهنگی باید با دید عمیق دینی و فرهنگی تربیت شوند.

وزیر بهداشت افزود: هوشیاری سیاسی دانشجویان نیز نسبت به گذشته افزایش یافته است اما نکته شکننده ای که وجود دارد این است که نسل جوان با یک کلیت فرهنگی در نظام استکباری مواجه هستند و اگر این کلیت را نشناسیم ما را به وابستگی می کشاند.

وی با اشاره به گزارش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها و نظرخواهی در زمینه نماز از دانشجویان، گفت: از نکات ارزنده آن می توان ازافزایش گرایش به نماز و نمازخوانی در میان دانشجویان اشاره کرد. بر اساس این گزارش نسبت به گذشته رشد داشته و 86 درصد دانشجویان نمازخوان هستند و 70 درصد دانشجویان نیز روزه داری را در نظر داشته اند.

لنکرانی گفت: وظیفه دانشگاه پروراندن استعدادهای دانشجویان است و اگر در این میان برخی به موضوع عرفان های کاذب می پردازند به این دلیل است که دانشجویان به معنویت احساس نیاز می کنند و این جهت گیری را باید در ایجاد محیط سالم برای تربیت دانشجویان فراهم کنیم.

وی با اشاره به تخصیص اعتبار در زمینه دانشجویی یادآور شد: وزارت بهداشت بیش از اعتبار مصوب در این زمینه هزینه کرده است و برخی از دانشگاهها در این بخش از درآمدهای اختصاصی خود در این بخش هزینه کرده اند اما دانشگاهها باید متوجه باشند که می توانستند با این میزان اعتبارات کارهای بیشتر و مفیدتری به انجام برسانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha