شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۷

سلامت نیوز: حادثه انفجار مین، ظهر روز دوم فروردین ماه، در حدود 10 كیلومتری جاده شهداد نهبندان و در شمال غرب ناحیه كلوت ها در بیابان لوت مركزی رخ داد.

هشت مربی دوچرخه سواری و كوهنوردی كه برای دوچرخه سواری و بازدید از جاذبه های كلوت ها به لوت مركزی رفته بودند، در حین رانندگی در فاصله 10 كیلومتری جاده شهداد نهبندان (مسیری كه در نزدیكی تردد مسافران و گردشگران عادی است) با مین های كار گذاشته شده برخورد كردند و چهار سرنشین خودروی اول، دچار سانحه شدند كه حمید هاشمی مربی دوچرخه سواری كوهستان و كوهنورد در این حادثه، جان باخت و محمدرضا آقایاری نیز جراحت وخیمی برداشت كه هم اكنون در بیمارستانی در كرمان بستری است و به گزارش پزشكان این بیمارستان، حال وخیمی دارد.

بهمن ایزدی یكی از محققان بیابان لوت و مدیر كانون سبز فارس كه آذرماه سال پیش، به همراه یك گروه تحقیقاتی از این مسیر گذر كرده بود درباره این حادثه توضیح داد: این اتفاق در حوزه یی رخ داده كه مسافران و گردشگران عادی تا حدود آن رفت و آمد می كنند و گردشگران حرفه یی تر با رویكرد ورزشی و تحقیقاتی دقیقا به آن منطقه وارد می شوند. به گفته ایزدی كه به دلیل فعالیت های تحقیقاتی اش بر اكوسیستم بیابان لوت در این منطقه رفت و آمد زیادی داشته است، این منطقه (محل وقوع حادثه)، زون بندی نشده و حریم مین گذاری یا محدوده نظامی ای در آن مشخص نشده یا علامتی كه نشان دهنده آلودگی این منطقه به مین باشد یا تابلوی هشداردهنده یی در این باره نصب نشده است.

او ادامه داد: سابقه مین گذاری در بیابان لوت به دهه 60 خورشیدی و زمان جنگ تحمیلی كه نیروهای نظامی درگیر جنگ تحمیلی بودند، برمی گردد، چرا كه آن منطقه مسیر گذر كاروان قاچاقچیان مواد مخدر بود. البته این اشرار معمولااز میانه دشت ریگی در كویر لوت مركزی رفت و آمد می كردند و لاجرم برای مقابله با آنها در بعضی از نقاط لوت، این مین ها را كار می گذاشتند: ولی این طور نبود كه در 10 كیلومتری جاده آسفالته شهداد به نهبندان كه مسافر عادی از آن گذر می كند، مین ها را كار بگذارند.

محسن ضیاء مربی دوچرخه سواری كه در این حادثه حضور داشت و یكی از سرنشینان خودرویی بود كه با مین برخورد كرد نیز گفت: ما فاصله كمی از جاده اصلی داشتیم و دقیقا مسیری را كه چند ماه قبل، گروه محققان لوت با مجوز استانداری كرمان از آن گذر كرده بودند، طی می كردیم و خیالمان از این بابت راحت بود: اما ناگهان چرخ عقب خودرو با مین برخورد كرد و مین منهدم شد و متاسفانه حمید هاشمی كه یكی از مربیان خوب دوچرخه سواری كوهستان و كوهنورد بود، جان باخت و محمدرضا آقایاری هم در بیمارستان بستری شده و كلیه هایش را از دست داده است، من هم به همراه یكی دیگر از سرنشینان خودرو، تازه از بیمارستان مرخص شدیم. ضیاء ادامه داد: در مسیری كه حركت می كردیم هیچ تابلوی هشداردهنده یا نشانه یی كه منطقه یا حریم ممنوعه یی را مشخص كند، وجود نداشت. ما می دانستیم چند ماه قبل، دوستان محقق مان از این مسیر رفته اند و فاصله منطقه مین گذاری شده تا جاده هم آنقدر زیاد نبود، شاید از جاده آسفالته شهداد نهبندان، حدود 2 ساعت پیاده تا محل حادثه فاصله بود، برای همین اصلافكر نمی كردیم در این فاصله چنین اتفاقی رخ دهد.
منبع:  روزنامه اعتماد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha