پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 10852

آیین نامه استفاده از آمبولانس‌های خصوصی در شبكه اورژانس كشور تا پایان ماه جاری به تصویب وزارت بهداشت و درمان می‌رسد و آمبولانس‌های خصوصی به‌عنوان بازوی كمكی در شبكه اورژانس خدمات ارائه خواهند كرد.

اگرچه دكتر عباس حسنی، رئیس اورژانس كشور با اشاره به تاكید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی در بهره‌گیری از خدمات مراكز آمبولانس خصوصی این خبر را اعلام می‌كند، اما به نظر می‌رسد در آیین‌نامه جدید، نقشی بیش از گذشته به آمبولانس‌های خصوصی داده نشده و تنها نظارت و ساماندهی وضع موجود مورد نظر بوده است.

دكتر حسنی به همشهری می‌گوید: طبق آیین‌نامه جدید، تمام آمبولانس‌های خصوصی كددار می‌شوند و باید ضوابط و استانداردهای ملی را رعایت كنند.

وی ادامه می‌دهد: هم اكنون ۲۵ مركز آمبولانس خصوصی با بیش از ۱۰۰ خودروی  ویژه مشغول فعالیت‌اند و در آینده نزدیك شهرستان‌های كشور نیز ناوگان آمبولانس خصوصی خواهند داشت.

دکتر رضا دهقانپور، رئیس اورژانس تهران با اشاره به تدوین پروتکل‌های ایجاد مرکز فرماندهی آمبولانس خصوصی در تهران، از نوسازی و اصلاح ناوگان آمبولانس خصوصی براساس استانداردهای تعریف شده، خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: مجوزهای جدید مراکز آمبولانس خصوصی براساس دارا بودن استانداردهای لازم صادر می‌گردد و اگر غیراز این باشد، از فعالیت آنها جلوگیری می‌شود.

دهقانپور با اشاره به نظارت جدی تیم بازرسی وزارت بهداشت در بررسی وضعیت آمبولانس‌های خصوصی، می‌‌افزاید: چنانچه تیم بازرسی از غیراستاندارد بودن این آمبولانس‌ها گزارش دهد، برخورد لازم با آنها صورت می‌گیرد.

وی، در عین حال به سرمایه‌گذاری لازم برای نوسازی ناوگان آمبولانس خصوصی اشاره کرده و اضافه می‌كند: وزارت بهداشت معتقد است باید فرصت لازم به این مراکز داده شود تا نسبت به نوسازی آمبولانس‌ها اقدام کنند.

تحول در آمبولانس‌های خصوصی به همین موارد محدود نمی‌شود.

سیدامیر موسوی نایب  رئیس مركز مدیریت آمبولانس‌های خصوصی تهران، با بیان این‌كه درصدد هستیم مرکز فرماندهی جابه‌جایی بیمار (دیسپج) راه‌اندازی شود، می‌گوید:

آئین نامه دیسپچ (اپراتور) مراكز آمبولانس‌های خصوصی تهران تدوین شده و درصورت تصویب آن در وزارت بهداشت و درمان، با راه‌اندازی مركز مدیریت آمبولانس‌های خصوصی، از این پس فعالیت آمبولانس‌های خصوصی در چارچوب قانون و با نظارت دقیق دولتی انجام می‌شود.

وی با عنوان این مطلب که تمامی امکانات و تجهیزات مورد نیاز این مرکز آماده است،  می‌افزاید: نوشتن آیین نامه‌ای که با شرایط امروز قابلیت اجرایی داشته باشد، وقت می‌برد و همین مسئله تا حدود زیادی موجب تاخیر در راه‌اندازی مرکز فرماندهی جابه‌جایی بیمار شده است.

او درباره حفظ جایگاه و بقای آمبولانس‌های خصوصی و ارزشمند كردن خدمات آنها می‌گوید: براین اساس با تلاش شبانه روزی و دریافت آمارهای روزانه مراكز آمبولانس‌های خصوصی و گرفتن آمار پذیرش بیمارستان‌ها، از این پس در عمل از نوع عملیات انتقال بیمار آمبولانس‌های خصوصی در استان مطلع می‌شوند، اما آنچه به ما مربوط نمی‌شوند، سیستم پذیرش بیمارستانی و چك كردن پزشكان برای جلوگیری از انجام عمل خلاف و قاچاق حمل بیمار است، كه این نظارت نیز فقط برعهده وزارت بهداشت و درمان است.

موسوی با بیان اینكه در ۲ سال گذشته با تشكیل ستاد ساماندهی آمبولانس‌های خصوصی، متخلفان و مراكز غیرمجاز را شناسایی كردیم، خاطر نشان می‌كند: ما حتی تصمیم داشتیم فضای پلیس امنیتی فرضی را در آمبولانس‌ها به وجود آوریم تا بدانیم هر آمبولانس با چه امكانات و در چه شرایطی و چه نقاطی حركت می‌كند و در نهایت مركز مدیریت عالیه‌ای را با عنوان مركز مدیریت آمبولانس‌های خصوصی (دیسپچ ۶۴۶۴) به وجود آوردیم تا همه مراكز زیر پوشش یك مركز واحد به فعالیت بپردازند و در نتیجه با تلاش اداره بازرسی اورژانس تهران ۸۰ دستگاه آمبولانس خصوصی بدون مجوز شناسایی و متوقف شدند.

براساس آیین نامه جدید كلیه مراكز درمانی موظف هستند برای انتقال هر بیمار با مركز مدیریت آمبولانس‌های خصوصی تماس بگیرند. مركز مدیریت با گرفتن مشخصات بیمار، از بیمارستانی كه باید بیمار به آن منتقل شود پذیرش می‌گیردو درصورت نیاز مشاوره پزشكی نیز می‌دهد.

پس از انجام این ماموریت، بیمار باید در كوتاه‌ترین زمان ممكن و با آمبولانس استاندارد و متناسب با وضع بیمار به بیمارستان مورد نظر منتقل شود. در این آیین نامه زمان طلایی انتقال بیمار زیر ۱۰ دقیقه تعیین شده است.

همچنین در آیین‌نامه موجود، وظایف آمبولانس خصوصی کاملا متفاوت با اورژانس 115 تعریف شده و وظیفه بخش خصوصی، تنها حمل بیماران غیراورژانسی ذكر شده است.

به‌عنوان مثال انتقال بیمار اورژانسی از یک شهرستان به شهرستان دیگر از شرح وظایف اورژانس 115 نیست بلکه انتقال بیمار از منزل به بیمارستان و مراکز درمانی از جمله وظایفش است.

با این‌حال، غلامرضا قاسمی، دبیر مركز آمبولانس‌های خصوصی تهران در این‌باره به همشهری می‌گوید: بیماران تصور می‌کنند که خدمات آمبولانس خصوصی با 115 متفاوت است، درصورتی که هیچ فرقی ندارد و از اهداف ما حرکت به این سمت است که بخش خصوصی خدمات بهتری را ارائه کند.

به گفته وی، در واقع، تصور بیماران این است که خدمات آمبولانس خصوصی بهتر است، در حالی که این چنین نیست ما می‌خواهیم فکری که بیمار دارد پیاده شود.

وی ادامه می‌دهد: ما می‌توانیم بازوی اورژانس ۱۱۵ باشیم. از ۳ تا ۴ هزار تماس تلفنی که با اورژانس تهران می‌شود ۷۰۰ تا ۸۰۰ ماموریت انجام می‌شود و ما می‌توانیم آن را به دیسپچ آمبولانس خصوصی انتقال دهیم و خدمات مربوطه را آمبولانس خصوصی ارائه کند تا هم بیمار روی زمین نماند و هم مشکلات مردم رفع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha