شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳
کد خبر: 108538

فاویسم بیماری است که در اثر قرارگرفتن در معرض باقلا بروز می کند؛ از آنجایی که بهار فصل رویش گیاه باقلا است این بیماری نیز به بیماری شایع فصل بهار معروف است.

سلامت نیوز:  فاویسم بیماری است که در اثر قرارگرفتن در معرض باقلا بروز می کند؛ از آنجایی که بهار فصل رویش گیاه باقلا است این بیماری نیز به بیماری شایع فصل بهار معروف است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، قرار گرفتن در معرض باقلا سبب بروز این بیماری در افراد فاقد آنزیم گلوکز 6فسفات دهیدروژناز (G6PD) می شود. خوردن باقلا مهمترین عامل بروز بیماری فاویسم است اما برخی افراد آن قدر حساس هستند که به گرده گیاه و یا خوردن گوشت حیوانی که باقلا خورده است، واکنش نشان می دهند.

 برخی افراد مبتلا به فاویسم حتی ممکن است به برخی مواد شیمیایی و داروها نیز واکنش نشان دهند بنابراین این دسته از افراد لازم است در مورد تعیین نوع حساسیت به انواع مواد شیمیایی و یا خوراکی خود را مورد ارزیابی قرار دهند.

 فاویسم یک بیماری ارثی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. افراد مبتلا به فاویسم زمانی که در معرض باقلا قرارمی گیرند و یا آن را مصرف می کنند دچار کم خونی حاد همولیتیک می شوند.

 کم خونی همولیتیک حاد به نقص گلبول های قرمز خون که اکسیژن را در بدن جابه جا می کند، گفته می شود. وقتی این گلبول ها دچار نقصان شوند، بدن نمی تواند آنها را به سرعت جایگزین کند و فرد نمی تواند اکسیژن مورد نیاز خود را به دست آورد.

 فاویسم شایع ترین بیماری در بین مردم مدیترانه و آفریقای شمالی است. افرادی که این بیماری را دارند، فاقد آنزیم گلوکز 6 فسفات دهیدروژناز (G6PD) هستند. کمبود این آنزیم شایع ترین نوع نقص آنزیم در دنیا است و بر اساس آمارهای جهانی بیش از 400 میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا هستند.

علایم فاویسم 

 _علایم بیماری فاویسم در افراد مبتلا بر اساس شدت و ضعف بیماری متفاوت است؛ علایم خفیف بیماری شامل خستگی، سردرد، تب، تهوع، معده درد و استفراغ است.

رنگ پریدگی یا زردی پوست و ناخن ها و پلک، افزایش ضربان قلب، ضربان غیرطبیعی قلب، ادرار به رنگ تیره، درد پشت یا شکم، تنفس کوتاه و خواب آلودگی از دیگر علایم این بیماری به شمار می رود.

در مواردی که فرد مبتلا به بیماری های زمینه ای مانند بیماری های قلبی و عروقی، کلیوی، چشمی یا کبدی باشد و همچنین در سنین نوزادی، بلوغ و پیری علایم فاویسم می تواند شدیدتر باشد.

در هنگام بروز علایم این بیماری فرد باید به پزشک مراجعه کند در غیر این صورت فرد بیهوش می شود و حتی ممکن است به کما رود. موارد شدید فاویسم در نوزادان و کودکان حتی می تواند سبب مرگ شود. 

به گفته پزشکان، افرادی که در فصل بهار دچار بی حالی و خستگی می شوند و یا وقتی در معرض باقلا قرار می گیرند، دچار علایم فاویسم هرچند نوع خفیف آن می شوند، باید برای تشخیص و تایید بیماری به پزشکان مربوطه مراجعه کنند. 

کمبود آنزیم G6PD با یک آزمایش ساده خون تشخیص داده می شود و به این ترتیب می توان از بروز مشکلات بعدی در افراد پیشگیری کرد. 

در صورت تشخیص فاویسم، بهترین راه درمان دوری از مصرف موادغذایی، داروها و مواد شیمیایی محرک است. درصورتی که افراد مبتلا به فاویسم دچار حملات حاد شوند، تزریق خون برای آنها ضروری است.

در برخی افراد مبتلا به نوع مزمن بیماری فاویسم که با واکنش های شدید همراه است، از روش برداشتن طحال استفاده می شود چون بیشتر تخریب گلبول های قرمز خون در طحال اتفاق می افتد.  

راه های پیشگیری

افراد مبتلا به فاویسم باید از مصرف داروهایی مانند داروهای ضد مالاریا، مسکن ها، ویتامین Cو آنتی بیوتیک ها پرهیز کنند. برای هر بیماری تحت نظر پزشک معالج رفتار کنند و از مصرف خودسرانه داروها دوری کنند. 

همچنین افراد مبتلا به فاویسم نباید از نفتالین برای نگه داری لباس های خود استفاده کنند، مادرانی که به نوزاد خود شیر می دهند باید از مصرف باقلا پرهیز کنند و افراد مبتلا به فاویسم هرگز نباید خون خود را اهدا کنند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شیما ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    سلام. من یکبار در ۵ سالگی و یکبار در ۱۰ سالگی دچار حمله حاد شدم و خون تزریق کردم . اما الان فقط علائم خفیف دارم. چرا نمی تونم خون اهدا کنم و آیا این اهدای خون برای من ضرر داره یا برای دریافت کننده؟